> Motocykly mají také nově povoleno svítit i za dobré viditelnosti (tzv. denní svícení). V případě zhoršení viditelnosti je nutné zapnout potkávací světla.
To je špatná formulace. Jednostopá vozidla mají v Rakousku zákonem nakázáno jezdit ve dne buď se světly pro denní svícení nebo světly potkávacími. Doslova:
> Einspurige Krafträder (Mopeds, Motorräder) müssen immer mit Abblendlicht oder Tagfahrlicht fahren.
https://www.help.gv.at/Portal.Node/hlpd/public/content/6/Seite.063900.html
Nově je tedy od 8.června 2016 povoleno za dne svítit na motocyklu světly pro denní svícení namísto potkávacích světel. Sjednotila se tak pravidla například s Německem.
Auta za dne svítit nemusí. Denní, stejně tak jako potkávací nebo mlhová světla na autě jsou za dne a dobré viditelnosti povolena.
Ta věc je celkově dost komplikovaná:
1) Ano, existuje tzv. Vídeňská úmluva (dále vídeň), která by toto řešit měla. Ta ale řeší pouze technickou způsobilost vozidla.
2) Problém je, že hodně cestovních rádců radí, že se má motorista přizpůsobit zákonům cílové země vídeň nevídeň a to proto, že.
3)Vídeňská úmluva řeší pouze technickou způsobilost vozidla (tzn. věci jako jestli máte správnou barvu světel a blinkrů a jestli můžete mít takto zatmavená skla atd.U nás tam patří i povinná výbava vozidla. Dle některých průvodců stojí v jednotlivých státech povinná výbava mimo tuto technickou způsobilost a tudíž po vás budou chtít výbavu dle místního zákona.
4)Pak existují různá nařízení, která v souvislosti s autem musíte, ale není to povinná výbava vozu. Např. alkoholtester ve Francii je "povinná výbava" řidiče a ne vozu - takže vídeň si nezahraje. Někde zřejmě existuje povinnost vystoupit na dálnici v reflexní vestě, ale vesta sama není povinnou výbavou vozu.
5)Mezinárodní smlouvy by měly být signatářskými zeměmi implementovány do právního řádu, ale... Co když je v té zemi nějaký háček? Anebo co když tam není právní háček, ale je v té zemi zaběhaná nezákonná praxe?
6) Zatím jsem neviděl žádný seriozně působící právní rozbor, jak je to s vídní doopravy.
7)K čemu je vám vídeň, když vám bulharský policista řekne, že hasičák mít podle zákona MUSÍTE a basta. A alternativa je čekat na vyřešení případu. Možná nesmět opustit Bulharsko do vyřešení případu. A třeba i si nechat do vyřešení případu zabavit auto. A možná se nechat i protáhnout zatčením. A čekat až o tom rozhodne nějaký nižší správní orgán (téměř jistě v souladu se zaběhanou praxí - čili hasičák mít musíte) a pak se odvolat k soudu a tam argumentovat nějakou mezinárodní smlouvou? Na kolik času a peněz to asi vyjde?
Já nevím jak to konkrétně funguje v Bulharsku - ale zabavení auta nebo zákaz opuštění země jsou běžné instrumenty, které se v různých zemích používají.
Odpovím konkrétním případem z praxe: loni známý dostal pokutu v Bratislavě, tedy Slovensko. S vozem registrovaným v ČR. Pokuta byla za na RZ nevylepenou zelenou plaketu - emise.
Tuto plaketu u nás už několik málo let nevylepují, protože je nyní "obsažená" v té červené, z STK, tím že bez emisí červenou nevydají.
Tedy věc neznalosti Slovenských policistů. A věc neznalosti řidiče, že proti tomu nedokázal argumentovat.
To, že řidič bude v vzdálené zemi asi tahat za kratší konec provazu je pravda, takže často radši zaplatí, i když ví že nemají pravdu, a u soudu by to vyhrál. Ale na "Vídni" to nic nemění.
Ovšem ta poznámka, že některé státy jimi podepsanou úmluvu obcházejí "ne součástí auta, ale řidiče" je pravdivá. No, co taky čekat od Francouzů, od nich to těžko někoho překvapí. Prostě jiná kultura. Francouzi a ukrajinští celníci, to je tak na stejné úrovni.
Další z podivných formulací:
> Od 1. května začaly platit nové celní předpisy, které říkají, že pokud si půjčíte vůz mimo EU s tamní registrační značkou, nemůžete s tímto vozem cestovat do EU.
Ony předpisy řeší daňové podvody, kdy rezident jednoho státu používal auto registrované v jiném, případně EU/mimo-EU zemi. Například rakušan jezdící dlouhodobě s autem registrovaným ve Švýcarsku (nižší daně, pojištění a pod.). Půjčovny do toho spadly nejspíš nějak omylem, bez výjimky.
Co se týče konkrétně Švýcarska, řešením je včas informovat půjčovnu a požadovat auto na EU značkách. Totéž by mělo platit i na Norsko/Švédské hranici, pokud nemají nějaké speciální dohody. K tomu se mi detaily nepovedlo dohledat.
Nutno dodat, že podobné problémy existují již dlouho i v rámci EU a řeší je nějak každý stát. Jako rakouský rezident například nesmím v Rakousku jezdit s autem na českých značkách.
Relevantní článek: http://lenews.ch/2016/06/01/new-eu-customs-rules-create-cross-border-car-tax-confusion-in-switzerland/
odpovim si sam, proste bezne kamery do auta. Ale autor je proste tupec, co sem taha anglicke nazvy misto toho aby to napsal cesky... to co rakusaci predvadej je solidni bordel a debilita. kdyby slo, poridim si vnitrni zpetne zrcatko, co ma jiz nejak kameru v sobe a yebu na nejaky kecy.
Proč by to byl bordel a debilita? Prostě konzistentně trvají na ochraně osobních dat a brání trvalému natáčení ostatních osob (takové věci podléhají registraci a schválení, povoleno to má automaticky jen policie).
Druhá věc je, že formulace v článku je opět zcela zavádějící a nepřesná:
> Nesmíte zde vozit onboard kamery
Správně je, že kamerou v autě v Rakousku natáčet smíš, ale jen pro vlastní soukromé účely (záznam jízdy alpskou krajinou z dovolené, například). Nesmí se na internetu objevit záznam z cesty, kde budou rozpoznatelné registrační značky a ostatní osoby.
Můžeš natáčet pro vlastní privátní účely - třeba jako videozáznam z dovolené (běžné třeba u motorkářů).
Takový záznam se smí na internetu objevit jen, když z něj vystříháš nebo rozmažeš registrační značky a cizí lidi. Záznam nelze použít jako důkazní materiál, protože pro takové účely smí natáčet jen policie.
Potřebuji poradit spíš s pojištěním odtahu v zahraničí, když se auto porouchá a tak. Máte někdo zkušenosti s asistenčními službami? Konkrétně mi vychází nejlépe Europ assistance nebo od Kooperativy (http://www.koop.cz/pojistovna-kooperativa/pro-media/k-cestovnimu-pojisteni-pribalte-i-asistenci-pro-vase-auto), ale to nevím, jestli ještě nabízí a jaké jsou ceny. Máte někdo některé z nich? Jaké jiné mi můžete doporučit?
Povinné ručení mám od ČPP a tam mi nabízí nějaké Autoplus, ale vycházelo to celkem draho. Potřebuji pojistit hlavně odtah auta konkrétně do 1200 kilometrů.
Osobně bych řekl, že hlavní věc, kterou spoustu lidí v autě nevozí a je dost důležitá, je třeba hasící přístroj. Já ho sice mám v autě pod sedadlem spolujezdce už v základu, ale pokud bych neměl, určitě koupím třeba takový malý pěnový, který je skladný a když na něj dojde, určitě ho všcihni v autě ocení..