Různé velikosti balení způsobí "neviditelné zdražování", myslí si Češi

25. 5. 2009

Sdílet

V důsledku nové evropské směrnice přestala v České republice na jaře platit povinnost výrobců dodržovat standardní velikost balení některých produktů zejména denní spotřeby (např. máslo, mouka, cukr, káva, aj.). Dle aktuálního výzkumu společnosti Factum Invenio takřka polovina obyvatel o dosavadním nařízení zavazujícím výrobce neví vůbec a přibližně čtvrtina se o něm dozvěděla teprve nedávno.

Podle průzkumu se k možnosti různých velikostí balení na trhu staví Češi různě. Každý třetí obyvatel ČR má k této změně nevyhraněný postoj, „je mu to jedno“. Dalších 26 % hodnotí tento krok pozitivně, 36 % naopak negativně a 5 % neví. Na druhou stranu si shodně většina spotřebitelů uvědomuje, že podobné změny mohou mít dopad na jejich nákupní chování.

Jen nemnoho občanů si dokáže jako důsledek této změny představit příležitost k úspoře. Naopak silné zastání má názor, že zrušení dosavadní povinnosti může pro výrobce představovat příležitost k „neviditelnému zdražování“. Výrobci by mohli například produkty zmenšovat při zachování původní ceny.

Dále se spotřebitelé domnívají, že možným důsledkem může být složitější orientace mezi výrobky a nutnost aktivnějšího přístupu nakupujícího. Proto až dvě třetiny dotázaných by uvítalo rozšíření povinnosti uvádět měrnou cenu výrobku (cena za 100g nebo za 1kg) na všechny prodejce. Dnes totiž tato povinnost platí jen tam, kde prodejní plocha přesahuje 400m2.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Kolektiv redaktorů serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).