Pokud jedete na dovolenou s cestovní kanceláří, vždy existuje větší či menší riziko, že krachne. Na co si dát pozor před výběrem cestovky a jak se chovat, pokud opravdu zkrachuje?
V rámci prevence se problémům můžete vyvarovat kontrolou, zda je vaše cestovní kancelář pojištěna proti úpadku. Cestovka je povinna toto prokázat, vy si to ale můžete zkontrolovat i na webu Ministerstva pro místní rozvoj ČR, kde je uveden seznam pojišťoven, které poskytují pojištění proti úpadku cestovních kanceláří. Pojištění vás před krachem cestovní kanceláře neochrání, ale umožní vám nárokovat náhradu.
Pokud už cestující tato nepříjemná událost potká, může požadovat zajištění dopravy zpět do České republiky, vrácení zaplacené zálohy či ceny zájezdu, pokud se neuskutečnil, případně zaplacení rozdílu mezi tím, co za zájezd zaplatil a co mu bylo poskytnuto,
vypočítává Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny při časopisu dTest s tím, že spotřebitelé by měli uplatnit svá práva u příslušné pojišťovny podle pokynů, které obdrželi spolu s cestovní smlouvou.
V případě, že se dostanete do situace, kdy pojišťovna nechce plnit s odůvodněním, že cestovní kancelář byla podpojištěna, nezbývá vám než se obrátit na soud. V současné době je schvalována novela zákona o cestovním ruchu, ve které je výslovně zajištěno, že spotřebitel obdrží od pojišťovny veškeré zaplacené finanční prostředky,
vysvětluje Zelený.
I za současného právního stavu by ale podle Zeleného měl spotřebitel obdržet celou, nikoliv zkrácenou částku. Příslušný soud by měl při rozhodování přihlížet k evropským požadavkům na ochranu spotřebitele. Dalšími, byť velmi výjimečnými kroky, které mohou následovat po případném neúspěšném soudním jednání, je možnost podání žaloby na stát o náhradu škody z důvodu, že Česká republika nezajistila spotřebitelům potřebnou úroveň ochrany. Kromě toho se lze kdykoliv zdarma obrátit na Evropskou komisi se stížností pro neplnění povinností, které České republice vyplývají z jejího členství v EU,
dodal Zelený.