ČOI: Které reklamy na úvěr nejčastěji porušují zákon?

Sdílet

Internetové reklamy nebankovních subjektů na spotřebitelský úvěr nejčastěji porušují zákon. Vyplývá to ze šetření inspektorů České obchodní inspekce, podle kterých často reklama neobsahuje všechny povinné důležité údaje o finančním produktu.

Spotřebitelé by neměli podcenit podrobné seznámení s podmínkami zprostředkování nebo poskytnutí úvěru. Hlavně by měli znát „cenu půjčky“, tj. celkovou finanční částku, kterou za úvěr zaplatí. Smluvní podmínky by si měli pozorně přečíst a všemi dostupnými způsoby ověřit dříve, než jakoukoliv smlouvu podepíší, upozornil Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.   

Z celoročního vyhodnocení výsledků kontrol ČOI vyplynulo, že porušení právních předpisů bylo zjištěno v 74,4 % z celkového počtu 269 kontrol. Nejčastěji reklama neobsahovala údaje o úvěru, které předepisuje zákon nebo v reklamě či dokumentaci pro spotřebitele chyběl rozsah oprávnění věřitele nebo zprostředkovatele. Častým nešvarem se staly také chybné nebo vůbec neuvedené údaje o roční procentní sazbě nákladů na úvěr, informace o výpůjční úrokové sazby a právu odstoupit od smlouvy nebo absence předsmluvních informací.

Výsledky kontrol potvrdily, že zprostředkovatelé i poskytovatelé spotřebitelského úvěru z nebankovního sektoru stále trvale a závažným způsobem porušují zákon o spotřebitelském úvěru. Proto bude kontrolní činnost v této oblasti pokračovat i v letošním roce. Pokud narazíte na nabídku úvěru s nedostatečnými informacemi nebo podivnými podmínkami, můžete ke kontrole ČOI zadat podnět přímo vy.

Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).