Auta nižších tříd si na trhu udrží hodnotu lépe. Jejich cena klesá pomaleji než je tomu u vozů vyšších tříd. Vyplývá to z analýzy společnosti Audatex Systems, která srovnávala vývoj hodnoty vozidel v závislosti na délce jejich provozu u malá a nižší střední, střední a vyšší střední třídy.
Obecně platí, že hodnota nového vozu klesá jeho prodejem a dále pak i v závislosti na délce používání, množství ujetých kilometrů, způsobu provozu, stavu údržby, opravách, kvalitě servisu a počtu držitelů.
Z výsledků analýzy vyplynulo, že vozidla v nižších obchodních třídách si udrží svou hodnotu lépe a jejich cena klesá pomaleji. Například po 4 letech provozu a ročním proběhu 20 000 km je průměrná hodnota vozidel obchodní třídy malé (např. Škoda Citigo, Toyota Aygo, VW UP!, Renault Twingo) zhruba 50 %, zatímco ve třídě vyšší střední (např. Škoda Superb, Ford Mondeo, Hyundai i40, VW Passat, Renault Latitude, Mazda 6) v průměru jen v průměru 38 %,
informuje zpráva společnosti Audatex Systems.
V žádném případě nelze uvedené průměrné časové hodnoty zaměňovat s obvyklými cenami konkrétních vozidel, neboť ty mohou být výrazně odlišné. I tak lze ale vysledovat rozdíly mezi vozidly různých obchodních tříd. Hodnota vozidla klesá na základě určitých zákonitostí, ale ne u všech automobilů stejným tempem,
vysvětlil Ladislav Smrčka ze společnosti Audatex Systems.
Pokud bychom podle Smrčky měli na českém trhu určit mezi obchodními třídami pomyslného vítěze, byla by jím třída MINI, kde zůstatková časová hodnota překračuje v 1. roce provozu 78 % (Škoda Citigo, Toyota Aygo, VW UP!, Renault Twingo). Ve 4. roce provozu klesne časová hodnota v této třídě cca na 50 % a v dalších letech v průměru o 5 %.
Největší rozdíl u časových hodnot proti ostatním třídám je u třídy VYŠŠÍ STŘEDNÍ. Zde jsou časové hodnoty vozidel v prvním roce provozu nižší až o 9 % a v dalších letech to s propadem není lepší. V druhém roce provozu se hodnota rozdílu pohybuje od 7 do 8 %. U vozidel starších 5 let je rozdíl velmi výrazný, a to okolo 11–12 %,
uvádí zpráva společnosti s tím, že tyto rozdíly jsou dané právě třídou vozidel, kde se seskupují nadstandardně vybavená vozidla s vyšší výchozí cenou a vyššími provozními náklady. Proto vozy v této třídě ztrácejí hodnotu nejrychleji.