Podomní prodejci očividně vynikají ve vynalézavosti. Jejich způsoby, jak zabránit zákazníkům odstoupit od smlouvy, jsou věru originální. Někteří obchodníci proto svým klientům po vydařeném prodeji nového vysavače odnesou jejich vlastní a to bez vystavení jakéhokoli potvrzení. Snaží se tak ztížit rozhodování o tom, zda do 14 dnů odstoupit od smlouvy a vrátit nový výrobek, když už nemají ten původní.
Zatímco vrácení kupní ceny při odstoupení od smlouvy do dvou týdnů zákon pamatuje, vrácení starého vysavače se řídí pravidly o bezdůvodném obohacení. K vydání vysavače musí spotřebitel prodejce vyzvat a ideálně určit, do kdy nejpozději má být vrácen. Situace se ještě komplikuje, pokud spotřebitel nemá doklad o tom, že vysavač prodejci předal a ten si ho odnesl,
uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest s tím, že není-li prodejce ochoten vrátit starý domácí spotřebič zpět, nezbývá nic jiného, než se obrátit s žalobou na soud. Zde byste ale museli prokázat, že prodejce skutečně spotřebič odnesl a to v praxi nemusí jít úplně snadno.
Koupí nového vysavače se práva na svůj původní vzdávat nemusíte. Jedná se o váš majetek a nikdo nemá právo jej odnášet. Proto se nenechte vmanipulovat do souhlasu a pokud už se rozhodnete prodejci vysavač přenechat, nechte si vystavit potvrzení o převzetí pro případ, že byste si koupi později rozmysleli.
Jiná situace je, pokud prodejce od spotřebitele převezme již nefunkční vysavač. Zbavujete-li se nefunkčního spotřebiče při nákupu nového, pak je prodejce povinen zajistit zpětný odběr starého elektrozařízení. Pokud jej obchodníkovi předáte za účelem ekologické likvidace, bude s ním nakládat jako s elektroodpadem a zpět jej jistě žádat nebudete,
dodal Zelený.