Nová finta "šmejdů": vezmou vám vysavač

12. 8. 2014

Sdílet

Podomní prodejci očividně vynikají ve vynalézavosti. Jejich způsoby, jak zabránit zákazníkům odstoupit od smlouvy, jsou věru originální. Někteří obchodníci proto svým klientům po vydařeném prodeji nového vysavače odnesou jejich vlastní a to bez vystavení jakéhokoli potvrzení. Snaží se tak ztížit rozhodování o tom, zda do 14 dnů odstoupit od smlouvy a vrátit nový výrobek, když už nemají ten původní.

Zatímco vrácení kupní ceny při odstoupení od smlouvy do dvou týdnů zákon pamatuje, vrácení starého vysavače se řídí pravidly o bezdůvodném obohacení. K vydání vysavače musí spotřebitel prodejce vyzvat a ideálně určit, do kdy nejpozději má být vrácen. Situace se ještě komplikuje, pokud spotřebitel nemá doklad o tom, že vysavač prodejci předal a ten si ho odnesl, uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest s tím, že není-li prodejce ochoten vrátit starý domácí spotřebič zpět, nezbývá nic jiného, než se obrátit s žalobou na soud. Zde byste ale museli prokázat, že prodejce skutečně spotřebič odnesl a to v praxi nemusí jít úplně snadno.

Koupí nového vysavače se práva na svůj původní vzdávat nemusíte. Jedná se o váš majetek a nikdo nemá právo jej odnášet. Proto se nenechte vmanipulovat do souhlasu a pokud už se rozhodnete prodejci vysavač přenechat, nechte si vystavit potvrzení o převzetí pro případ, že byste si koupi později rozmysleli.

Jiná situace je, pokud prodejce od spotřebitele převezme již nefunkční vysavač. Zbavujete-li se nefunkčního spotřebiče při nákupu nového, pak je prodejce povinen zajistit zpětný odběr starého elektrozařízení. Pokud jej obchodníkovi předáte za účelem ekologické likvidace, bude s ním nakládat jako s elektroodpadem a zpět jej jistě žádat nebudete, dodal Zelený. 

Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).