Společnost Ernst & Young zjišťovala, jak hodnotí podnikatelské prostředí ve své zemi byznysmeni z České republiky, Slovenska a Maďarska. Zemí, kterou její podnikatelé hodnotí z hlediska podnikání nejlépe, zůstává Slovensko. Česká republika skončila na druhém místě, Maďarsko až jako třetí.
V českém průzkumu odpovídala stovka letošních i minulých účastníků soutěže Podnikatel roku na otázky z osmi oblastí: daňový systém, sociální a politické prostředí, dostupnost lidských zdrojů, státní správa, image podnikatele, zdroje a způsoby financování, konkurenceschopnost českých podniků a rozvoj a inovace českých podniků. Stejně jako v minulých letech řadí dotázaní podnikatelé v České republice mezi hlavní překážky podnikání složitý daňový systém, sociální a politické prostředí a podmínky pro zaměstnávání pracovníků. Na druhé straně většina podnikatelů se shodla na tom, že čeští podnikatelé tvrdě pracují, a že kdo začne podnikat, může dosáhnout úspěchu.
Jen desetina respondentů se domnívá, že české firmy jsou konkurenceschopné na zahraničních trzích, a o pět procent více podnikatelů si myslí, že české firmy dokáží konkurovat zahraničním společnostem na českém trhu. Tento výsledek se oproti loňskému roku téměř nezměnil, přestože podnikatelé považují konkurenci za zdravou a stimulující.
Celkovou spokojenost byznysmenů s českým podnikatelským prostředím naznačuje hodnota podnikatelského indexu vypočítaná na základě průzkumu. V České republice za rok 2007 tento index činí 44,5 bodů ze 100 možných, což představuje jen mírné zlepšení oproti loňskému výsledku 43,2. Slovensko stejně jako loni vyšlo v hodnocení o něco lépe než Česko – respondenti mu udělili 47,7 bodu ze sta (což ovšem znamená pokles z 49,5 v loňském roce). Naopak nejhůře z porovnání vyšlo Maďarsko, kterému jeho podnikatelé přisoudili pouhých 39,4 bodu a oproti loňsku si pohoršilo o dva body.
Výsledky všech tří zemí však zůstávají relativně vyrovnané. Shodné jsou také největší problémy, kterým podnikatelé čelí.
Zdroj: Ernst & Young