A mnoho dalších poboček neotevře již vůbec! Ano, pokračuje rušení a uzavírání poboček české spořitelny! Krize pokračuje. Rakušáci si vzali trochu velký chlebíček. Hlavně, když ČS přetáhla řadu podniků a hlavně obcí a měst od konkurence. Slibovala jim nemožné a jen ptáčka chytli, už jim dává co proto.
Nestačí velké fronty v těch pobočkách, co ještě zbyly. I v těch pobočkách, co jsou nyní ke zrušení, byly fronty, protože o ty pobočky byl zájem. Ale rakušáci musí oslňovat neustále stoupajícím ziskem, tak aby na něj měli, musí rozprodávat nemovitosti a dělat různé účetní čachry, nehorázně vysoké poplatky a úroky (ale jen z úvěrů) už na to nestačí. Bál bych se jim svěřit nějaký peníz, když jsem od známých slyšel, jak v ČS je vytloukán klín klínem, tak se jen divím, že ještě nejsou v nucené správě. Naštěstí jsem od nich již několik let pryč a vřele to doporučuji i ostatním. Jde jen o to přestat být konzervativním, přestat nadávat, rozhoupat se a jít ke konkurenci. Jen na vesnicích je to asi těžší, protože to znamená vzít auto, půl den dovolené a jet do okresního města nebo bez auta, ale veřejnou dopravou a tam už ta kunkurence je! Je otázkou, zda se časová ztráta a náklady na benzín vyplatí. Pokud je ale někdo podnikatel a může si to dát do nákladů, případně ještě jezdí na jiné úřady, tak není s úprkem jinam co otálet. Na www. měsec (ale i jinde - třeba finance.cz) jsou vyhodnocovací kalkulátory, tam zadáte počet operací v měsíci a podle čeho chcete účty (ale i karty, pojištění, stavební spoření atd.) srovnat a už to máte vyhodnocené. Pak ještě stačí u nejlépe vyhodnocené banky ověřit detaily a jde se. Já když měl sporožiro, tak ony ty poplatky na prvn´í pohled tolik nekřičely. Za vedení účtovali pár korun. Ale k tomu pak poplatky za položky, za clearing atp., platební karta, výpis a za měsíc z toho byly docela velký prachy. Však mi také kalkulátor vyhodnotil spořitelnu jako jednu z najdražších ... Přešel jsem tam, co mi kalkulátor vybral jako z jednu z nejlevnějších. I když tam taky zdražují, ne o tolik a vždy mezi posledními. Navíc ke kartě dávají jedno z nejlepších pojištění (to není můj výmysl, ani PR, ale seriozní rozbor v Hospodářskách novinách).
Zřejmě mám štěstí na pobočku, která ještě zbyla :-). Vešel jsem tam, okamžitě se mě ujali a vyřídily vše, co jsem potřeboval, přestože mé požadavky a postupy řešení nepatří mezi standardní. A to nepatřím k elitní klientele. Ale asi je to o lidech a o pobočce, na kterou narazíte. Dovedu si představit, že na malém městě nebo ve větší vesnici pohoříte poměrně snadno.
Dost často cestuji po ČR, takže ty zkušenosti, co uvádím, nejsou z jedné pobočky, ale z různých koutů ČR. Jak vesnice, tak malá města, tak okresní města i Praha. Dopoledne, odpoledne ... Je fakt, že občas se nějaká výjimka vyskytla, ale těch bylo opravdu malinko. Mohu i porovnávat s jinými peněžními ústavy, a tam bohudík takové fronty opravdu nejsou, a obsluha je dobrá. Pod dobrou obsluhou si představuji to, že mi nabídne něco pro mne výhodné. Ne něco pro mne výhodné pouze první měsíc a o dalším se mlčí nebo dokonce lže (v případě případné stížnosti na chování banky: obsluha si s klientem patrně vyjímečně "nerozumněla") - tzn., že je to výhodné pouze pro banku.
Uvedu Vám 3 příklady fundovanosti pracovníků České spořitelny:
Jako drobný akcionář jsem kdysi dostával jakési výplatní poukázky na dividendy. Co to převzala Erste, tak již ne. Jednou jsem se při jiné operaci přeptal na přepážce, zda náhodou nějaké dividendy nejsou. Byly, ale spořka již neráčila o tom akcionáře informovat. (z minulosti vím, že spořka prováděla výplaty dividend i jiným podnikům a fondům, tedy nejen to svoje a informovala o tom). Jelikož jsem ale u sebe neměl OP, nic jsem nedostal. Jelikož to nebyl žádný velký balík peněz, nechal jsem to u ledu. Za čas jsem se v jiné pobočce přeptal na výplatu dividend, když Erste se v médiích neustále capí svými rekordně stoupajícími zisky. Pracovnice o tom sice nic nevěděla, ale zavolala nějakému pracovníkovi z kapitálového odd., který něco o tom věděl (nebo měl vědět) a tak jsem se na přepážce bavil přes služební telefon. Výsledkem bylo to, že žádné dividendy neuvidím, protože spořka v minulostí nabídla drobným akcionárům odkup akcií a já udělal chybu, že jsem je neprodal. A z minulých let, než se konal odkup, taky nic neuvidím. No, hnulo mi to žlučí - jak rozdílný názor na jednu a tu samou věc, navíc od "fundovaného" pracovníka. Po čase jsem se zeptal na jiné pobočce na výplatu dividend, měl s sebou OP, paní najela do nějakého programu, a za chvíli jsem si odnášel dividendy za několik let. Při představě, že výplata je možná do 4 let, pak to prý propadá, bych vinou přímo lživých informací přišel o pár peněz. Jak by se prokazovala vina, když se nic nenahrává, vše se děje jen ústně?
Druhý případ: Jako majitel cenných papírů na Slovensku jsem byl vyrozuměn, že Slovákům musím zaplatit 1 rok vedení účtu u SCP, než byla novelizace a poplatky zrušeny. A to přímo v SKK. Když jsem zjistil, kolik si spořka účtuje za platbu do "zahraničí" - do SR, poplatky spořitelně dělaly více než poplatek za vedení majetkového účtu ve SCP. Tak jsem zkoušel Č. poštu, tam by to šlo, ale nedokázali zajistit, aby tam byla připsána přesná částka v SKK vlivem délky zúčtování platby a z toho pramenícího rozdílného kurzu v jiný den. Ještě jsem zkoušel nějaké organizace typu Western Union, ale nepochodil jsem nikde. Tak jsem napsal do Blavy maila, že asi bude dost čehůnů, co mají na Slovensku účet a jestli není nějaké jiné řešení platby na Slovensko (vyjma toho, že když budu bydlet při hranicích se SR, tak si tam udělám výlet a zaplatím do tam v hotovosti) Obratem přišla odpověď, že si jsou toho vědomi a že si v ČR založí účet. Za několik málo dní přišel další mail s oznámení otevření účtu u České spořitelny. Poděkoval jsem na SLovensko a aniž bych tušil, jen jsem připojil poznámku, že horší banku si snad vybrat nemohli. S číslem účtu jsem tedy navštívil první pobočku ČS s požadavkem složit v CZK poplatek vyčíslený v SKK. To nejde - zněla odpověď obsluhy. Musíte tam vložit přímo SKK (pochopil jsem, že by to měla být platba na devizový účet). SK jsem ale neměl a předpokládal jsem, že mi to přepočítají a budou chtít na mne CZK. Přepočítal jsem se já. Na další pobočce mi řekli, že by to jít mohlo, ale že účet je veden někde na Moravě a že oni se (momentálně nebo standardně?) nedostanou po síti na jiné pobočky. Jelikož ale jsem trochu nedůvěřivý člověk, vždy prověřuji více zdrojů, a většinou se mi to vyplatí. Zavolal jsem tedy na zelenou linku, tam mi po mnoha přepojováních a přeptávaní se u kolegů sdělili, že to jde. Jako kdybych tušil, zeptal jsem se ještě, zda mi nehrozí nějaké poplatky navíc. Prý ne. Šel jsem do další pobočky, a tam to kupodivu šlo, až na to, že po mne chtěli poplatek za vklad cizí osobou. Když jsem jim trvdil, že na Zelené lince mi tvrdili opak, tak stejně chtěli poplatek. Když jsem se ale zmínil o ombudsmanovi, že mne bude zajímat, kde podávají nepravdivé informace, zda na pobočce nebo na Zelené lince, někam volali a poplatek pak již nechtěli. Většina lidí nad tím mávne rukou, ale když si vezmu v potaz, kolik oni za rok uskuteční takových pochybných transakcí a co na tom vyrejžujou, je mi blivno z jejich etiky.
Třetí případ: doplatek úvěru. Aby mi nenaběhly v dalším roce nehorázné poplatky, chtěl jsem doplatit úvěr v prosinci. /Michodem, úvěr byl spočítán na určitý počet roků, ale díky nehorázně vysokým, rostoucím poplatkům jsem vinou spořitelny "přetáhl" původní dobu splácení"/. Na první (v rámci okresu) pobočce to nešlo, že prý musím do té, co mi úvěr poskytla. Zkoušel jsem to na jiné, dokonce mimo okres: sdělili mi, že musím do pobočky aspoň v rámci okresu, že celorepublikově to nejde. Tak jsem navštívil tu "pravou" pobočku, kde mi sdělili, že to funguje v rámci celé republiky úplně stejně, a že k nim jsem opravdu nemusel. Ale jelikož jsem byl na přepážce, kde úvěry "nedělali", ale jen sporožira, uhradil jsem "poslední splátku" z SÚ (tehdy jsem ho ještě vlastnil). Domníval jsem se, že mám pokoj. Po novém roce mi volali z pobočky, jestli bych jim tam mohl doplatit ještě nějaké haléře, protože po mém doplacení si pro jistotu zkontrolovali, zda je úvěr skutečně doplacen a on ten úvěr skutečně doplacen n e b y l! Tak to doplatili za svého a doufali, že se nebudu ohánět tím, že jsem úvěr již jednou doplatil a že už nan nic nemají nárok. Kdyby to totiž neuhradili ze svého, tak by mi tam 1. lednem k těm halířům naskočily nové poplatky za vedení úvěrového účtu a já jim mohl zase přespět na zisk a přemrštěné platy. Jak jsem se pak dověděl od známých, nebyl to první ani poslední případ s chybným dopočtem poslední splátky úvěru.
Jak vidíte, nejedná se o žádné zvláštní činnosti, které je spořitelna schopna popackat. Mohl bych pokračovat v dalších zážitcích s ČS. Ještě byste u nich zůstal? Pokud někdo až tak bankovní problematice nerozumí, asi by nešel hlouběji, spokojil by se s první odpovědí typu jinak to nejde, tohle jinak neumíme a stačilo by mu to. V tom je právě ten konzervatismus klientů ČS, takové klienty, co si nechají věšet bulíky na nos a co nevědí, co se děje u konkurence, právě takové Spořitelna potřebuje! Nechci urážet, ale většinou jsou to právě ti z těch vesnic a malých měst, pro které je nejbližší opravdová konkurence v nejbližším okresním městě, půl hodina jízdy autem minimálně nebo půlden cesty hromadnou dopravou, tedy i půlden dovolené, pokud nejsem zrovna podnikatelem a neudělám si to v "pracovní" době za peníze zákazníků. Všechno přes Internet nebo telefén udělat zkrátka nejde...
Ještě bych se podělil o jednu věc, kterou mi spořitelna provedla:
V minulosti jsem měl u České spořitelny sporožirový účet a k němu i platební kartu) společně i manželka. V rámci "došlatrpělivost" jsem se rozhodl ukončit automatickou výměnu PK a postupně přejít k jiné bance. I když jsem v předstihu nařízeném ČS (asi 2 nebo 3 měsíce) uplatnil požadavek, aby mi již novou PK nevyráběli (byl jsem ujištěn, že k výrobě opravdu nedojde), přesto ji vyrobili a ještě chtěli za to nehorázný poplatek (šlo 2x o mezinárodní Visu). To jsem odmítl a tak se mnou sepsali "žádost o vyřazení karty". Když jsem chtěl na jedné ze svých cest platit v Praze zboží přes elektronický terminál, byla má původní karta tvrdě odmítána. Bylo to v Tescu v Letňanech a jelikož tam v té době ještě měla náhodou otevřeno pobočka ČS (dnes má otevřeno již pouze do cca 19:30), zkusil jsem nejprve bankomat a když ani on mi nedal oběživo, šel jsem je zeptat do ČS. Tam mi potvdili, že spořitelna zrušila jak budoucí PK, tak i ty stávající, co měly ještě platnost. Samozřejmě i u manželky, kterou jsem musel sehnat na opačném konci areálu, abych mohl zaplatit původní nákup, která naštěstí u sebe měla hotovost. Když jsem si pak stěžoval u ombudsmana ČS, bez jakékoliv omluvy mi jen sdělil, že jsem podepsaný na žádosti o vyřazení karty. Ano, já podepsal vyřazení, ale těch nově vyrobených, co jsem vyrobit nechtěl. Na formuláři totiž žádná čísla karet nebyla uvedena, jen číslo účtu. Asi to tedy vzali komplexně. Tak jsem si s nimi ještě chvíli dopisoval, nicméně trvali na svém, že jsem podepsal onu žádost. Pak jsem se oklikou dověděl, že "fundovaná" obsluha ČS mi dala podepsat nesprávný formulář. To mám jako klient obsluze hejbat rukama a říkat, co má dělat? S podobnou "odborností" jsem se bohužel setkával u Spořitelny často, v rámci různých míst republiky. Co je platné, že obsluha je mladá a hezká, když nic neumí! Kam zmizeli všichni ti starší, co tam byli léta a opravdu dovedli poradit, ne jen uhnat klienta na uzavření nějakého "supervýhodného" (ale jen pro spořitelnu) produktu? Pokud jsem přišel do spořky a něco chtěl, skoro vždy nevěděli, museli někam volat a mezi sebou se dohadovat. Opravdu "profesionální" jednání. Dospělo to tak daleko, že ani na pokladní doklad nebyli schopni uvést údaje, co jsem si tam přál, aby byly uvedené. Když napsali dobře variabilní symbol, nezvládli z minulého dokladu opsat vkladatele. Když uvedli dobře vkladatele, neuvedli popis operace. A tak dokola. K tomu ty nekonečné fronty, výpadky počítačové i bankomatové sítě. Jednou se mi zase stalo, že o víkendu nešlo u benzínky platit kartou ČS (má svoje vlastní kartové centrum). Viselo tam si upozornění, ale co já jako klient mám dělat, abych se dostal dál? Tuto otázku jsem položil ČS. A hádejte, co mi odpověděli: navštívit nejbližší pobočku a udělat výběr v hotovosti (prý v takovýchto případech odpustí i poplatek za výběr). V rámci reklamy "jsme vám blíž": rušení poboček a redukce pokladních hodin jsem usoudil, že ve spořce nemohou pracovat normální lidi nebo že zkoušejí, jací jsou klienti debilové a co si necháme líbit. Pokud je víkend, mají v rámci ČS o víkendu otevřeno asi dvě pobočky v celé ČR: Letňany v Praze a v Liberci v Hypernově. Nedávno ještě měla otevřeno i Hypernova v Průhonicích - Čestlicích, ale to je už minulostí.