Dokument Obchod budoucnosti 2012–2015 zpracovalo pro společnost Visa Europe britské Centrum pro výzkum maloobchodu. Průzkum oslovil na tři stovky představitelů velkých a středně velkých maloobchodních řetězců v sedmi evropských zemích: Francii, Německu, Itálii, Nizozemsku, Norsku, Švédsku, Velké Británii. Ti byli požádáni, aby se pokusili nastínit obraz hlavních změn, k nimž v oblasti maloobchodu dojde v již zmiňovaném období.
Zúčastnění se většinou shodovali v odhadech, že plných devatenáct procent jejich obratu budou tvořit nákupy po internetu. Dále uvedli, že trendem budoucnosti budou větší obchody s menším počtem prodavačů, elektronické platby a rozsáhlejší používání nových technologií. Kromě toho se domnívají, že lze očekávat nejrůznější ekologicky zaměřené aktivity, jako je snížení množství obalů, odpadu a celkové uhlíkové stopy – tyto iniciativy budou podporovat dialog mezi prodejci a zákazníky.
Viceprezident společnosti Visa Europe Kevin Smith k tomu dodává: „Studie ukazuje, že obchod budoucnosti se ponese ve znamení široké škály technologií, které budou mít společný cíl – vytvořit zákazníkovi větší pohodlí, odlišit se od konkurence a dosáhnout tak většího obchodního úspěchu. Společnost Visa Europe je plně odhodlána sehrát roli, která jí v tomto vývoji připadá a usilovat o bezpečnější, rychlejší a pohodlnější způsoby plateb, které umožní obchodníkům maximalizovat své tržby a vést zákazníky k opakovanému nakupování.“
Další významná zjištění publikovaná ve zprávě:
- Téměř 70 % prodejců se domnívá, že v letech 2012–2015 budou běžně nabízet prodej zboží po internetu. V Německu je podíl těchto respondentů téměř 82 %.
- 22 % respondentů v sedmi zemích očekává do let 2012–2015 automatické pokladny. Nejvíce v to věří v Norsku (25 %) a Velké Británii (22 %);
- Přijímání elektronických plateb a dalších vyspělých platebních technologií se podle poloviny respondentů ukáže jako nezbytná podmínka pro kontrolu spotřebitelů nad svými výdaji.
- Volba platebního nástroje bude i nadále významně záviset na druhu obchodu, nicméně 35 % respondentů věří, že velký úspěch budou mít multi-aplikační karty, které budou kombinovat několik funkcí (kreditní, debetní a věrnostní karta). Na druhém místě se těsně umístily platby mobilním telefonem (33%).
- 41% obchodníků odpovědělo, že jsou připraveni používat elektronické technologie k tomu, aby svým zákazníkům pomohli zdravěji jíst – rady chtějí poskytovat buď prostřednictvím internetu anebo přímo v obchodě.
Celé znění zprávy je ke stažení na internetové stránce www.visaeurope.com.