K vidění jsou ultralehká letadla a vrtulníky, , padákové kluzáky, rogala, balóny, dokonce vzducholodě či virníky a samozřejmě menší letadla. O stále rostoucí oblibě létání v ČR svědčí fakt, že počet těchto strojů se u nás za posledních deset let zdvojnásobil.
„Zatímco v roce 2000 jsme měli v portfoliu pojištěno cca 1300 ultralehkých letadel, v roce 2010 jich už máme pojištěno na dva a půl tisíce. V ostatních kategoriích je vývoj obdobný,“ uvedl Pavel Kaplan, který má produkt pojištění letectví v ČSOB Pojišťovně na starosti s tím, že každé letadlo či jiné zařízení sloužící k létání musí být ze zákona pojištěno pro případ škod způsobených jiným osobám, podobně jako se pro auta sjednává povinné ručení.
V České republice se létá zejména na tzv. sportovních létajících zařízeních (do této kategorie patří například padákové kluzáky, ultralehká letadla či vrtulníky, rogala, virníky…) nebo na letadlech do 6 tun vzletové hmotnosti (do této kategorie patří menší letadla a vrtulníky, balóny či kluzáky, tzv. větroně). „Pohled na balón na českém nebi už dnes prakticky nikoho nepřekvapí. Létá jich u nás téměř dvě stě. Unikátním zážitkem ale může být zahlédnout vzducholoď, kterých jsou v české republice registrovány všeho všudy tři kusy,“ doplnil pro zajímavost Pavel Kaplan.