Hlavní navigace

Pravidlo o neúčtování přirážky k ceně při platbě kartou

Přínos platebních karet pro spotřebitele i maloobchodníky při poskytování pohodlných a bezpečných platebních řešení je uznáván již dlouho. Spotřebitelé oceňují pohodlí a bezpečí přístupu k penězům tehdy, kdy je potřebují, a obchodníci vítají zvýšené tržby a vyšší průměrnou částku nákupu při platbě kartou ve srovnání s platbou v hotovosti.

Sdílet

Obchodníkům, kteří dodržují předepsané postupy, nabízejí platební karty zaručené platby za prodané zboží a přispívají ke snižování jejich nákladů. Navíc výrazným způsobem šetří čas při administrativní činnosti spojené s řízením toků hotových peněz.

S cílem dále podpořit flexibilitu a transparentnost platebních programů pro všechny zúčastněné – banky, obchodníky i spotřebitele – schválilo představenstvo společnosti MasterCard Europe zrušení pravidla o neúčtování přirážky v Evropské hospodářské oblasti (EEA) s platností od 1. ledna 2005. Díky zrušení tohoto pravidla se budou moci obchodníci sami rozhodnout, zda je v jejich zájmu účtovat zákazníkům, kteří hodlají platit pomocí produktu MasterCard, přirážku ke standardní ceně.

Společnost MasterCard neočekává, že by se pro účtování přirážky zákazníkům rozhodl významný počet obchodníků. Podle průzkumů a zkušeností MasterCard představují pro obchodníky platební karty úspornější variantu plateb než hotovost, navíc akceptace platebních karet zvyšuje obchodníkům počet zákazníků. Tyto zkušenosti přitom platí i v zemích, kde národní legislativa již v minulosti přirážku k ceně umožňovala. V řadě případů mohou obchodníci zjistit, že zavedení systému pro výběr přirážky a možnost ztráty zákazníků může převážit veškeré vnímané výhody, jež by z přirážky účtované zákazníkům za nákup pomocí karet MasterCard mohly v krátkodobém horizontu plynout.

Společnost MasterCard ve svých regulích stanovuje, že obchodník držitele karet MasterCard, MasterCard Electronic a Maestro o případné přirážce musí včas před platbou zřetelně na obchodním místě informovat. V důsledku toho by měl spotřebitel vždy ještě před nákupem vědět, zda mu bude za použití platební karty účtována jakákoli přirážka. Tak bude mít držitel karty možnost zvolit si způsob platby s uvážením všech aspektů pohodlí a nákladů.

Podle informací, které poskytly dnes společnosti MasterCard tuzemské banky, nebyla v České republice pozměněna během uplynulých tří měsíců, od kdy je pravidlo o neúčtování přirážky zrušeno, žádná smlouva mezi obchodníkem a členskou bankou platebního systému MasterCard tak, aby mohl obchodník přirážku při platbě kartou účtovat.

Pravidlo o neúčtování přirážky k platbě kartou bylo zrušeno již dříve v některých evropských zemích. Zkušenosti z těchto zemí jsou přitom následující:

Švédsko:
• pravidlo zrušeno v roce 1995
• v první fázi zavedlo přirážku několik málo obchodníků s minimálním dopadem na celý trh
• vzhledem k reakci držitelů platebních karet postupně naprostá většina obchodníků od zavedení přirážky ustoupila
• pravidlo přispělo od roku 1995 k výraznému rozšíření akceptační sítě, neboť dalo obchodníkům možnost vybrat si, zda přirážku účtovat nebo nikoli

Nizozemí
• pravidlo zrušeno v roce 1997
• vzhledem k obtížné komunikaci přirážky vůči zákazníkům se dnes objevuje v praxi velmi zřídka obchodník, který by přirážku svým zákazníkům chtěl účtovat

Austrálie
• Po intervencích orgánů veřejné správy zrušeno pravidlo o neúčtování přirážky v roce 2003
• Zavedení přirážky se velmi obtížně prosazuje do praxe – vzhledem k vysoké konkurenci na trhu a také relativně vysokým nákladům na implementaci celého řešení (vysoké náklady na úpravy pokladních systémů apod.)

Ján Čarný
generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).