Hlavní navigace

PLATEBNÍ KARTY MASTERCARD A MAESTRO POSÍLILY V ROCE 2002 SVÉ VEDOUCÍ POSTAVENÍ NA TUZEMSKÉM TRHU

Sdílet

Klíčové obchodní statistiky společnosti MasterCard International za rok 2002 potvrdily, že loňský rok byl pro vedoucí kartovou asociaci v České republice velmi úspěšný. Zvýšil se nejen počet nově vydaných karet se značkami MasterCard a Maestro, ale výrazným způsobem vzrostl také počet akceptačních míst a počet uskutečněných transakcí.

Praha, 27. března 2003 – S více než 2,7 miliony platebních karet zaujímá v České republice asociace MasterCard International vedoucí postavení na trhu platebních karet. Většinu z tohoto počtu tvoří debetní platební karty Maestro. Celkový počet 2 318 000 těchto karet ke konci roku 2002 znamená oproti čtvrtému čtvrtletí roku 2001 nárůst o více než 20 procent. Úspěšný rok zaznamenaly také karty se značkou MasterCard – těch bylo ke konci roku 2002 v České republice 678 000 kusů.

Z hlediska platebních karet se tak Česká republika vyrovná zemím Evropské unie. Zatímco v ČR připadá na jeden tisíc obyvatel 259 karet Maestro a MasterCard, například v Irsku, se kterým bývá Česká republika z hlediska ekonomické vyspělosti často srovnávána, se jedná o 291 karet na jeden tisíc obyvatel. Srovnatelná je vyspělost trhu s platebními kartami i na Slovensku, kde připadá na každý tisíc obyvatel necelých 254 karet s logem Maestro nebo MasterCard.

Spolu s růstem počtu platebních karet roste i počet obchodních míst, kde mohou držitelé karet bezhotovostně za vybrané zboží zaplatit. Kartami MasterCard bylo na konci roku 2002 možno platit v České republice ve více než 38 000 obchodech. Oproti stejnému období loňského roku se tak tuzemská akceptační síť rozrostla o více než 10 procent. Ještě výraznější nárůst – o téměř 35 procent – zaznamenala tuzemská akceptační síť elektronických platebních karet Maestro. Těmi bylo na konci loňského roku možné zaplatit za zboží a služby v téměř 23 000 obchodech. „Držitelé našich karet mohou v současnosti platit kartou i na místech, kde by je to ještě před několika lety ani nenapadlo. Mohou zaplatit za nákup v leckdy opravdu malých obchodech, mohou kartou zaplatit vstupenky do kina nebo mohou platit za nákupy v lékárnách. Mezníkem je i nedávné zavedení možnosti platit kartou za jízdenky ve vybraných stanicích Českých drah,“ uvedl Ján Čarný, ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Kromě obchodních míst mohou v České republice držitelé karet Maestro a MasterCard vybírat hotovost z téměř 2 200 bankomatů. Tempo růstu sítě bankomatů akceptujících karty MasterCard International představovalo v roce 2002 více než 15 procent.

Samozřejmostí se stává rovněž používání platební karty při dovolených a jiných cestách do zahraničí. I zde vychází MasterCard International svým zákazníkům vstříc – svou kartu mohou použít ve 210 zemích světa k platbě ve více než 30 milionech obchodech nebo k výběru hotovosti v některém z 820 tisíců bankomatů.

V rámci Evropy zaznamenaly karty MasterCard International rovněž další posílení pozice leadera na trhu. Ke konci roku 2002 vydaly banky na území Evropy více než 226 milionů platebních karet Maestro (nárůst za rok 2002 o 11,47 p­rocent) a 87 milionů karet MasterCard (nárůst 9,17 procent). Stabilně rostl během roku 2002 i počet akceptačních míst karet MasterCard, a to na přibližně 5,9 milionu obchodů. Výrazný růst zaznamenala akceptační síť karet Maestro, která se rozrostla o více než 25 procent na 3,9 milionu obchodních míst.

„Výrazný růst počtu karet i obchodů akceptujících platby kartami ukazuje, že již tuzemská veřejnost objevila výhody platebních karet a stále více je využívá nejen k výběru hotovosti z bankomatů, ale také k přímým platbám u obchodníků. Znatelný je také růst zájmu o karty kreditní a co-brandované, které poskytují svým držitelům další přidanou hodnotu,“ uvedl Ján Čarný. Kromě embosobaných kreditních karet přispěje v letošním roce k růstu podílu kreditních karet na celkovém počtu platebních karet v České republice i nejmladší značka karet MasterCard – MasterCard Electronic.

Rozvoj lze podle Jána Čarného očekávat i v oblasti plateb uskutečněných v prostředí Internetu. Pro bezpečnější platby zde MasterCard International připravil s několika předními vydavateli karet na českém trhu virtuální platební kartu, která výrazným způsobem eliminuje riziko zneužití prostředků klienta při platbách v internetových obchodech.

V desátém roce svého působení na českém trhu se stal MasterCard International také generálním partnerem a odborným garantem ojedinělého ocenění tuzemských finančních domů. Ocenění MasterCard Banka roku 2002 se stalo již v prvním roce své existence velmi významnou a sledovanou událostí a již dnes probíhají přípravy druhého ročníku, jehož vítězové budou vyhlášení v průběhu listopadu 2003.

O skupině MasterCard International
Společnost MasterCard International má komplexní portfolio známých a široce přijímaných značek platebních karet MasterCard, Cirrus a Maestro. Jako organizace sdružující více než 25 000 finančních institucí pod značkami MasterCard, Cirrus a Maestro poskytuje MasterCard služby malým i velkým podnikům a zákazníkům ve 210 zemích světa. Společnost si udržuje prvenství v kvalitě a inovacích a nabízí širokou škálu platebních řešení v tradičních „kamenných“ obchodech i virtuální sféře. Její ceněná reklamní kampaň Priceless, která v současné době běží ve 45 jazykových mutacích v 96 zemích světa, dává značkám MasterCard skutečně globální dosah. MasterCard je s více než 30 milióny akceptačními místy (včetně 820 000 bankomatů přijímajících karty MasterCard/Ma­estro/Cirrus) nejrozšířenější platební kartou na světě. Za rok 2002 přesáhla hrubá hodnota uskutečněných transakcí 1,14 biliónu dolarů. Další informace o společnosti získáte na jejích webových stránkách na adrese:
http://www.mastercardinternational.com/.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).