Zajímalo by mě, jaké jsou náležitosti pohledávky, aby mohla být pojištěna. Kontroluje pojišťovna nějakým způsobem např. náležitosti smlouvy? Jak postupuje pojišťovna v případě, že dlužník rozporuje existenci pohledávky? Děkuji.
Odpověď
Obecně lze říci, že pohledávka, resp. její existence musí být dostatečně doložena příslušnými dokumenty (např. smlouva, faktura, dodací listy apod.). Pojišťovna nezkoumá náležitosti obchodních smluv, nehodnotí jejich podmínky, pouze při šetření pojistné události zkoumá na základě předložených dokumentů, zda pohledávka existuje, v jaké výši atd. V některých případech může být pohledávka posouzena jako sporná. Týká se to zpravidla těch případů, kdy dlužník pohledávku rozporuje a současně dokládá relevantními dokumenty důvody nezaplacení. I když však dlužník rozporuje existenci pohledávky nebo její výši, neznamená to ještě samo o sobě, že se jedná o spor (ve smyslu pojištění). V řadě případů může dlužník rozporovat pohledávku jen proto, aby oddálil povinnost platit, případně aby se této povinnosti úplně zbavil. Vždy však bude záležet na konkrétních okolnostech případu a existenci relevantních skutečností pro posouzení, zda pohledávka je z hlediska pojištění sporná či nikoliv.
Pokud je pohledávka posouzena jako sporná, pojišťovna nevyplácí pojistné plnění a čeká až do vyřešení sporu, tzn. soudního rozhodnutí, rozhodčího nálezu, uzavření smíru, vzájemnou dohodou apod. Teprve potom podle výsledku tohoto sporu vyplatí pojistné plnění.
Pavel Šebák
(Poradce pro pojištění pohledávek)