No třeba já už mBank od jisté doby nevěřím. Některé věci pořád slibovali a strašně dlouho trvalo, než je zavedli (platby do zahraničí), nebo je nezavedli vůbec (vkladomaty). Také slibovali, že nikdy žádné poplatky nezavedou - a pak se najednou objevilo, že pokud má někdo více než 10 plateb měsíčně, tak ty další budou zpoplatněné. A jak měli dříve asi 3 výběry z bankomatu měsíčně zdarma, tak to už dnes také neplatí. Úroky na spořících účtech jsou v dnešní době naprosto nezajímavé.
Takže proč mBank a nezkusit něco jiného?
Jo, timhle krokem si jistě uškodili (ve smyslu image, nikoliv finančním). Ale racionálně jsou prostě pro určitou část populace nejlepší a je blbost je měnit, když by to znamenalo větší náklady. Ať už jim věříte nebo ne.
Btw - zadal jsem si teď zuno.cz (abych zjistil ty super spořící účty) a "Firefox nemůže nalézt server www.zuno.cz". Podotýkám, že šlo o placenou rekamu na Googlu. Tolik asi k "víře".
Kombinuju Mbank + ZUNO a jsem naprosto spokojený, po změně sazebníku už ani nebude potřeba zuno používat, jeden výběr z bankomatu za měsíc stačí a pořád to mám za 0. Další velkou výhodou ZUNA vidím v tom, že peníze do cizí banky převedou během dne a to většinou nejpozději po zaúčtování platby, zatím mi to trvalo max. 3 hodiny.
Psal se rok 2007 a ja se rozhodl skoncit u CS. Mbank tenkrat na svem sporicim uctu nabizela 3.5%! Lide Vaseho tipu psali jak skoncuji s ING uctem (tenkrat asi 2.5%) a prejdou na Mbank. V soucasnosti Mbank nabizi snad ani ne pulku toho co ING, ktere je specializovane na spoeici produkt. Takze jde o opravdu gambling.
Myslím že to tady už zaznělo - mBank (alespoň u mě) zaspala u spořících účtů (+ termínované vklady vůbec nemá). Teď když je jeden výběr měsíčně zdarma se u mě Zuno opravdu stane bankou č.1. Ale mBank si nechám, jen tak pro jistotu a pro případ že by se za rok management v Zuno rozhodl svoje zisky přes poplatky trochu urychlit:)
To je samozřejmě pravda, je tam zpoplatněná odchozí platba - to je ale u spořáku dost minoritní záležitost (5 Kč...). Naproti tomu u Zuna je zpoplatněna odchozí platba také a navíc je to dost nešikovné - tam je to tuším řešeno tak, že nedostanete měsíční přípis úroků... Viděli jste, jaké má Airbanka internetové bankovnictví? Kam se na ně hrabou standardní banky...
Docela mě překvapilo, že se v diskusi nějak pozapomnělo na bezplatné SEPA platby u plus účtu.
Vždyť je to první banka v ČR, která má zahraniční platební styk zcela zdarma. Příchozí zahraniční platby má zdarma u obou účtů (a netýká se to jen SEPA plateb, ale všech zahraničních plateb) a to má u nás jen ještě Citibank (a ne u všech tarifů), jinak nikdo! (mívala to HSBC).
A pak odchozí (pravda, jen SEPA) platby - vždyť je to ideální na placení na eBay. Také je tím konečně použitelný spořicí účet v cizí měně, protože úrok (pravda, nijak extrémní) nepožerou poplatky za příchod a odchod peněz z účtu.
Má to ale jednu chybu: vztahuje se to jen na na fyzické osoby - nepodnikatele.
Vlastně ještě jednu chybu. Ztrácejí se jim tam platby, více než je obvyklé. Což mi připomíná další chybu - jejich přístup k reklamacím.
Jistá osoba si tam zřídila účet právě kvůli těm zahraničním platbám. Pro podnikání. Nevím, jestli si nevšimla, nebo nad tím mávla rukou, že jen pro fyzické osoby - nepodnikatele. V každém případě z 5-ti plateb tři ztratili. První reklamace byla doložena výpisem z účtu zasilatele. Přesto tvrdili, že chyba je u zasilatele, že mu tam chybí jakási čísla. Když jim to ta osoba, jam malému štěňátku čumák do loužičky okázala, tak tedy platbu připsali. Druhá reklamace něco podobného. Třetí reklamace byla nejzajímavější - začli tvrdit, že účet je pro nepodnikatele, že tedy na základě toho reklamaci zamítají, a platbu si nechají. Něco neuvěřitelného.
Já měl příchozí zahraniční platby tři, a všechny byly bez problémů připsány. Pravda, šlo o drobné - 3, 3 a 15 EUR.
Každopádně si rozhodně nemohou platbu nechat, takováhle věc je případ pro finančního arbitra - ono stačí bance jím jen pohrozit a v 90 % se dají věci do pohybu. Služby fin. arbitra jsou pro klienty zdarma a pokud bance prokáže pochybení, tak jí udělí pokutu ve výši minimálně 10 000 Kč.
Na druhou stranu je právem banky účet zrušit, je-li používán v rozporu s jejími podmínkami. Peníze si ale samozřejmě nechat nesmí.
No, jí si to vysvětluji (ale jen spekuluji), po technické stránce, testováním nového systému z Indie. To je také zajímavá věc. Oni to Indové koupili někde v Anglii, jen proto, aby měli kompletnější portfólio. K tomu Indický zvyk, kultura, neříkat ne. Takže Ind nerozumí, nechápe, ale řekne ano rozumím, a potvrdí termín. Alespoň tak mi to tvrdil člověk, co s tím má v Rajfce cosi, i když spíše okrajově, do činění.
Nevím jak to dopadlo, já to uvádím jen proto, že si mi přijde až neuvěřitelné, že si něco takového banka vůbec dovolí zkusit. Jestli jim to člověk dovolí, to je jiná, a proč to píšu, není důležité.
A ano, já bych chápal, že banka účet zruší, třebas nějakou smluvní sankci uplatní*, ale ne takovou nehoráznost, co Rajfka / Zuno zkusila. Nechápu způsob jejich uvažování.
* Samozřejmě, druhá věc jsou sporné případy. Pokud si dobře pamatuji, tak například mBanka zpočátku nerozlišovala OSVČ/obyčejná fyzická osoba, a zavedla to do podmínek (a následně do ceníku) až po asi 1,5 roce. (No jasně, FIO nerozlišuje.)
Tak jsem se na tu poslední platbu ptal. Nakonec se ukázalo, že ji odesilatel neodeslal, a scan dokumentu byl falešný. Ale to musela dotyčná zjistit a vypátrat sama, bez pomoci Zuno. Ti mrtvý brouk, kašlem na všechno.
A zajímavost: při zrušení účtu tvrdili, že si ještě strhnou 150 Kč... ne za zrušení účtu. Ale za doporučený dopis s potvrzením o zrušení účtu. Ale nestrhli si nic. Tak nevím, ceník jsem nestudoval, jestli šlo o omyl, nebo jestli si chtějí vyrobit pohledávku pro prodej třetí firmě. Uvidíme. V každém případě z jednání a zmatků znechucení, a prý nikdy více.
Vůbec mi příjde, že to bankovnictví se stává doménou zmatkářů a podivných existencí. Po tom, co vyváděla AXA jsem si říkal, že je čas na nový spořící účet. Unicredit v jedné pobočce se po vyplnění formuláře o sjednání schůzky na založení ozvali až asi za 3 týdny. Že prý má poznámku, že mi má zavolat. Mezitím jsem byl v jiné pobočce. Chlapík stál před pobočkou, asi právě dokouřil, uvnitř nikdo, jen kolegyně. Nikde nikdo, 40 minut do konce pracovní doby. A že prý ať přijdu zítra, strašně otrávený.
Kellnerovci sice ochotní, ale zmatkaři.
No vida, jsem říkal, že peníze nemohly nikde zmizet. Pak ale chyba není na straně Zuno, pokud jí nic nedorazilo, neměla co zjišťovat.
Standardní postup v tomto případě - odesilatel odešle peníze, ale cílová banka je nepřipíše - je vyžádat si od odesilatele tzv. SWIFT zprávu (je to jakési "trasování" platby, kde lze dohledat kam platba dorazila - každá banka, přes kterou platba šla (a že jich může být za sebou "zřetězeno" několik) zde potvrdí svoji účast na obchodu), podle té lze dohledat kde platba skončila. Pokud SWIFT zpráva "tvrdí", že peníze došly do cílové banky, stačí se na ně s tímto dokumentem obrátit a oni ji jednoduše MUSÍ najít. SWIFT zpráva samozřejmě není zadarmo - u nás si banky účtují i několik set korun za její vystavení. Náklady by pak měla hradit ta z bank, kde se ukáže pochybení (pokud nějaké vůbec je a nejde o podvod ze strany odesilatele).
Pokud ale má odesilatel jen potvrzení o zadání platby, tak podle toho nelze nic dohledat, protože cílová banka nemůže vědět, kam platba odešla - v celém obchodu je totiž minimálně jeden prostředník (např. Evropská centrální banka) a peníze se mohou zaseknout jak po cestě k němu (zde nemá cílová banka šanci zasáhnout), tak od něj. Navíc cílová banka neví, jakého prostředníka odesilací banka zvolí (může to být klidně nějaká korespondenční banka).
Zahraniční platby jsou vůbec velké dobrodružství, příští týden by mě měl zde na Měšci na toto téma vyjít článek :).
No ale co měla Zuno dělat? Platba jim nedorazila a z informace od plátce také nezjistila žádné užitečné informace, podle kterých by věděla, kde pátrat. Protože než platba dorazí k nim, tak o ní nemá žádné informace a vůbec se jí ani netýká.
A kde byla v předchozích případech chyba? No těžko říct, jestli v příkazu chyběly nějaké údaje, tak mohl být právě problém s připsáním platby.
Já jsem např. měl problém s dohledáním platby zaslané na účet devizové společnosti - odesílací banka totiž neodeslala údaje uvedené ve zprávě pro příjemce a tak nešlo identifikovat, která platba byla určená pro mě. Až dotazem na odesilatele platby, který zaslal z jakého účtu, kdy a jaká přesná částka byly odeslány bylo možné platbu identifikovat. A rozhodně jsem z chyby nevinil devizovku.
Jinak, jak jsem psal, u Zuno jsem zatím problém neměl. Tři platby, všechny dorazily bez problémů. Ale jsem rád, že se potvrdilo, co jsem tvrdil, že platba se nemůže prostě "ztratit". Protokoly pro přenos informací o platbě něco takového nepřipouštějí. Maximálně se může někde "zaseknout" (kde bude k nalezení), nebo být vrácena zpět.
A jestli běžný zákazník má tyto věci vědět? No využívá nějakou službu, tak by měl znát její pravidla (jde o obecná pravidla zahraničních plateb, nikoliv podmínky konkrétní banky). Na silnici mě nepustí bez řidičáku, ale bankovní účet otevřou každému, kdo o to požádá :).
Co měla Zuno dělat? Třeba poradit to, co jsi napsal, nebo cokoli jiného. Ale ne krčit rameny, že my za nic nemůžeme.
Podívej se na to očima běžného klienta: tohle je standardní postup, mrtvý brouk, my broblém nemáme, takže na tebe kašleme, pokud jim nějak neprokážeš opak. A oni ti předtím už tvrdili, že oni muzikanti, ale ukázalo se, že kecají.
Takže i když se někdy ukáže, jako v tomto jednom případě, že tentokrát byla chyba jinde, tak už jim nevěříš. Jak bankéři s oblibou říkají, je to o důvěře. Technici by zase v tom viděli hledání chyby od nejpravděpodobnější příčiny - selhání v bance (lhostejno zda lidí, techniky, či čehokoli). Tak to je, a solidní člověk / firma se podle toho musí chovat (samozřejmě, má to své meze, kvůli zpětné vazbě, aby na své povinnosti nezačal kašlat klient).
Klientovi má pravidla znát. Ale už nemusí znát interní pravidla a postupy fungování bank a mezi bankami. K čemu by mu to bylo, když se stejně "do kuchyně" nedostane (a je to tak správné, a jedině možné). To s tím řidičákem je nevhodný příklad. Pokud ho mám použít, tak chceš po řidiči, aby opravoval a koordinoval mezi sebou semafory. I kdyby ty znalosti měl, tak od toho "nemá klíče".