Hlavní navigace

Zrádné katalogy vs. bezplatná inzerce

15. 8. 2007
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Jsou jich v Česku možná už tisíce. Ve spěchu podepsali a razítkem potvrdili zajímavou nabídku bezplatné inzerce vlastní společnosti v mezinárodním seznamu firem. Teď ale stojí před problémem, jak se zbavit narůstajících plateb, které od nich katalogová firma žádá. Ta sice slibovala, že je zdarma uvede v registru firem a zvýší tím poptávku po jejich službách. Má to ale háček – nabízená bezplatná služba se platí.

Na malý, nenápadný odstavec si možná vzpomenou, na to, že se v něm psalo o konkrétním finančním plnění už ale téměř s jistotou ne. Ti, kdo na lep podvodným firmám skočili, najednou musí řešit, jak se vyhnout dalším atakům poskytovatele údajně výhodných služeb.

Firmy jako European City Guide, Construct Data, Nova Channel nebo Intercable Verlag ošidily už stovky, ne-li tisíce klientů. Jejich způsob, jak vylákat značné množství finančních prostředků, je v základu téměř stejný. Nabídka zajímavých služeb je uvedena takovým způsobem, že si nepozorný potenciální zákazník nemusí všimnout drobných, leč zásadních informací, které ho pak mohou dostat do velkých platebních potíží.

V čem spočívá katalogový byznys?

Na adresu firmy přijde jednoho dne obálka, nebo se rovnou objeví obchodní zástupce a nabízí nejčastěji bezplatnou aktualizaci dat firemního inzerátu, který si společnost údajně zadala už dříve. To, že k ničemu takovému v minulosti nedošlo, si podepisující osoba většinou uvědomí, až když je pozdě. Po určitém období dorazí do firmy faktura a nastane povinnost úhrady. Překvapení vystřídají urgentní výzvy a začíná tichá válka nervů a schopnost situaci ustát. Obvykle totiž ti, kteří se rozhodnou nezaplatit a pouze písemně reagují na opakované apelování ze strany právních zástupců věřitele, mívají větší šanci, že spor po určité době jednoduše utichne. Společnosti přicházející s nabídkou totiž počítají s tím, že se jejich dlužníci zaleknou své vlastní chyby a zaplacen9 budou brát jako jedinou možnost.

Obrana? Ignorovat

Nejjednodušší postup, jaký oslovená firma můžete zvolit, je obdrženou obálku vyhodit do koše nebo s díky odmítnout obchodníka. Co ale dělat, když jí přijde velice lákavá nabídka a vůbec si nevšimne téměř utajené informace o možných vysokých poplatcích?! „Okamžitě napsat vyjádření, že smlouva byla uzavřena v omylu a že žádné závazky z ní plynoucí neakceptuje. Pokud dojde k názoru, že nebyla uzavřena v omylu, tak od ní odstoupit. Samozřejmě písemně, telefonáty nemají smysl,“ radí mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Ivana Picková. Podle ní by měl každý, ať v soukromí nebo na pracovišti, pečlivě prostudovat všechny dokumenty, než je podepíše. „Měli bychom si více vážit svého podpisu a uvědomit si, že podepsáním smlouvy, kterou jsme ani nepřečetli, si můžeme do budoucnosti zadělat na nemalé problémy,“ říká Picková. Poškozený podnikatel se může obrátit buď na Sdružení obrany spotřebitelů, které pomůže se získáním dalších kontaktů, nebo na advokátní kanceláře, které se hospodářskou problematikou zabývají. Podobně oklamaných podnikatelů je nespočet. Svědčí o tom i webové stránky, které byly k osvětě potenciálních klientů založeny.

dan_z_prijmu

Anti-katalogový web

Zaručené informace, které navedou k dalším postupům proti těmto katalogovým firmám, jsou k dispozici. I když se de facto jedná o kampaň proti firmě European City Guide, vzhledem k obdobným metodám ostatních katalogových firem mohou být podrobný návod a další odkazy, jak se z nepříjemné situace dostat, použity univerzálně pro všechny případy.

Kde vlastně katalogové firmy berou adresy stovek až tisíců firem nebo spotřebitelů? Zaručeně jistým způsobem jsou různé ankety, soutěže na internetu, kam individuální osoby vkládají kontaktní údaje, minimálně vždy emailovou adresu, na které mohou být později kontaktováni ohledně výhry. Živnou půdou pro získání velkého množství dat jsou i různé nevyžádané emaily, kde se neustálým přeposíláním kumulují další emailové adresy a osoba jiná než původní odesílatel může s takovou databází čile pracovat. Je možné se takové nechtěné evidenci v hromadných databázích zcela vyhnout? Pro prevenci by neměly být vpisovány iniciále ani osobní informace na požádání, stejně tak by se neměly předávat obdržené emaily s podivným obsahem dál, či dokonce na ně reagovat odpovědí.

Ubránit se lákavým nabídkám bývá těžké. V případě nabízené bezplatné inzerce je potřeba si uvědomit, že nikdo jen tak nic zadarmo nedělá a v obchodním styku to platí dvojnásob. Je proto důležité si pečlivě přečíst podmínky transakce. Důkladné prostudování jednotlivých bodů obchodu trvá jen chvíli a mnohokrát ušetří nemalé peníze a několikaleté vleklé soudní spory.

Kde hledat případnou pomoc

V případě potřeby a nutnosti řešit vzniklý problém je nejlépe kontaktovat jednu z uváděných institucí na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu. V sekci Ochrana spotřebitele/Kon­takty si pak můžete individuálně v závislosti na obsahové složce vaší kauzy vybrat nejvhodnější organizaci.

Co vám říká katalogový byznys?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).