Při výběru auta je důležitých mnoho faktorů, od vzhledu a barvy až po stav kilometrů a technický stav vozidla. Vzhled a barvu jste většinou schopni si prohlédnout přes internet, případně osobně, a zhodnotit, zda s daným stavem vozidla souhlasíte či nikoli. Další parametry, jako technický stav vozidla či stav tachometru, už mohou být problematické. Některé autobazary, ale i soukromí inzerenti, občas nepřiznají různé vady, aby auto prodali s lepší cenou. Někdy může být stočený i tachometr. Co ale dělat, když chcete znát historii vozidla?
Bazary i obchodní a soukromá inzerce
Stejnou otázku jsme si položili i my a navštívili jsme několik vybraných autobazarů. Zajímalo nás, co se o autě dozvíme na místě, zda nám bazaristé ukážou informace o historii vozidla a zda se nám podaří získat jakékoli informace o nájezdu kilometrů. Zvláště jsme požadovali ukázat technický průkaz s razítkem poslední STK a s číslem protokolu, který je nezbytný pro zjištění stavu kilometrů u bezplatné databáze Ministerstva dopravy ČR.
Navštívili jsme tyto autobazary:
- AAA Auto (Ostrava, Praha)
- Auto ESA (Ostrava, Praha)
- Autobazar Slavia (Praha)
- Autobazar Trefcar (Praha)
- Autobazar Emil Frey (Praha)
- Autobazar Oscar (Ostrava)
- Autobazar Styl (Ostrava)
- Autobazar Big Cars (Ostrava)
V bazarech jsme si náhodně vybrali auto, které by se nám líbilo a s nímž bychom chtěli jezdit. Od prodejců jsme si vyžádali potřebné údaje a z nich se pokusili získat cenné informace.
Kromě toho jsme auta hledali i na inzertních webech, které využívají bazary a soukromé osoby:
- Annonce.cz
- Avízo.cz
- Bazoš.cz
- sBazar.cz
- sAuto.cz
- TipCars.cz
Čtyři weby na prověření
Získaná data jsme se pokoušeli prověřit přes čtyři weby, které se specializují na prověřování vozidel:
- Cebia Autotracer – Zkontroluj si auto.cz. Provozovatelem je společnost Cebia.
- VinCheck. Provozovatelem jsou společnosti CarDetect, IRIS IDENT a Asociace prodejců použitých automobilů a autobazarů ČR (APPAA)
- autoDNA.cz. Provozovatelem je společnost ASDIRECT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚC (Polsko)
- Kontrola tachometru.cz. Provozovatelem je Ministerstvo dopravy České republiky.
Netestovali jsme autobazary, inzertní weby, soukromé prodejce ani úroveň jejich služeb. Cílem bylo získat informace o inzerovaných vozidlech a ty nezávisle prověřit.
Číslo protokolu STK? Bezcenný údaj
Ať už budete kupovat auto přes soukromou osobu či autobazar, můžete se setkat s nevolí prodejců sdělit vám některé informace. Například číslo protokolu STK, které je uvedeno pod poslední prohlídkou STK v technickém průkazu. S tímto číslem si můžete auto sami prověřit přes portál Ministerstva dopravy a je to bez poplatku. Bez tohoto čísla máte tři možnosti.
- Prověřit auto bezplatně přes VinCheck.
- Prověřit auto přes autoDNA.
- Prověřit auto přes Cebii a zaplatit nejméně 399 Kč (se slevovým voucherem) nebo standardních 499 Kč (za jedno prověření).
Pokud budete chtít získat od bazaru informace o historii vozidla a nejlépe přímo kopii technického průkazu, připravte se na to, že státní web Kontrola tachometru.cz vám moc nepomůže. Ne že by neobsahoval data, ale čísla protokolů STK jsou v technických průkazech psaná ručně a velmi často jsou nečitelná. Pokud se přesně nestrefíte s číslem protokolu poslední technické prohlídky z technického průkazu vozidla, web vám nesdělí nic.
Dalším problémem jsou kopie technických průkazů. Pokud auto prodává velký autobazar, který má originály TP na centrále, často sken neobsahuje část s údaji o STK. To byl případ AAA Auto. V Auto ESA sice skeny s číslem protokolu měli, jenže rozluštit ručně napsaná naskenovaná čísla by byla práce spíše pro laboratoř. Za to žádný bazar samozřejmě nemůže.
Naprosto ideálním stavem by bylo zrušení povinnosti číslo protokolu STK zadávat a vyžadovat pouze VIN. Jenže to po státních úřednících asi nemůžeme chtít. I proto se nám podařilo tento údaj získat jen 8× z celkového počtu 37 prověřovaných VIN kódů.
Níže uvedená tabulka ukazuje, jaké informace se nám podařilo o vozidlech získat. Z vybraných vozidel mělo 7 prokazatelně stočený tachometr a z toho 4 stočená vozidla byla z inzerátů soukromých osob. Stočení kilometrů prozradila pouze Cebia, ostatní databáze data neměla, resp. je nebylo možné získat.
Auto | Rok registrace | Cena | VIN | Prodejce | Místo | Inzerované km | VIN zjištěno | č. protokolu STK | Km na MDČR | Km na Vincheck | Km Cebia |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Fiat Sedici | 2006 | 167 999 Kč | TSMFYB21S00142583 | AAA Auto | Ostrava | 52 000 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Do roku 2009 nelze ověřit, poté v pořádku |
Renault Espace | 2003 | 73 999 Kč | VF1JK0HA628060349 | AAA Auto | Ostrava | 196 000 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Nelze ověřit |
Ford S-Max | 2007 | 185 999 Kč | WF0SXXGBWS7K37220 | AAA Auto | Ostrava | 175 000 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Do roku 2014 nelze ověřit, poté v pořádku |
Volkswagen Golf | 2007 | 169 999 Kč | WVWZZZ1KZ7P044516 | AAA Auto | Ostrava | 88 000 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | OK |
Škoda Fabia | 2000 | 62 999 Kč | TMBND46Y9Y3015833 | AAA Auto | Ostrava | 118 000 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Do roku 2004 nelze ověřit, poté v pořádku |
BMW X5 | 2004 | 265 999 Kč | WBAFB71030LV54155 | AAA Auto | Ostrava | 151 000 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | OK |
Renault Grand Scénic | 2008 | 157 999 Kč | VF1JMJEP640265972 | AAA Auto | Ostrava | 107 000 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | OK |
Škoda Octavia | 2001 | 55 000 Kč | TMBGE21U3Y2382862 | Auto ESA | Ostrava | 284 156 | ANO | ANO | ANO | Nezjištěno | OK |
Volkswagen Touran | 2005 | 143 999 Kč | WVGZZZ1TZ5W101218 | Auto ESA | Ostrava | 169 915 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | OK |
Ford Mondeo | 2003 | 65 000 Kč | WF0WXXGBBW2G30093 | Auto ESA | Ostrava | 196 740 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Do roku 2006 nelze ověřit, poté v pořádku |
Mercedes Benz E | 2004 | 129 999 Kč | WDB2112651A313611 | Auto ESA | Ostrava | 164 250 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Nelze ověřit |
Volkswagen Golf | 1998 | 55 000 Kč | WVWZZZ1JZXD090292 | Auto ESA | Ostrava | 229 047 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Nelze ověřit |
Škoda Octavia | 2004 | 89 000 Kč | TMBCL41U448743703 | Auto ESA | Ostrava | 218 637 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Do roku 2006 nelze ověřit, poté v pořádku |
Škoda Octavia | 2001 | 85 000 Kč | TMBGG21U922551929 | Auto ESA | Ostrava | 151 437 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Stočeno |
Volkswagen Sharan | 2003 | 105 000 Kč | WVWZZZ7MZ3V036196 | Autobazar Oscar | Ostrava | 290 000 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Do roku 2010 nelze ověřit, poté v pořádku |
BMW 530 d Touring | 2006 | 239 000 Kč | WBANS71060CP33396 | Autobazar Styl | Ostrava | 140 000 | ANO | ANO | ANO | Nezjištěno | Do roku 2008 nelze ověřit, poté v pořádku |
Volkswagen Passat | 2009 | 189 000 Kč | WVWZZZ3CZ9E105869 | Autobazar Styl | Ostrava | 259 000 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | OK |
Citroen Jumpy | 2014 | 387 079 Kč | VF7XCAHZ4EZ010181 | Big Cars | Ostrava | 53 384 | ANO | Nezjištěno | ANO | Nezjištěno | OK |
Ford Transit | 2010 | 389 900 Kč | WF0SXXTTFSAB17149 | Big Cars | Ostrava | 111 588 | ANO | ANO | ANO | Nezjištěno | OK |
Nissan Patrol | 2006 | 435 479 Kč | JN1TESY61U0151225 | Big Cars | Ostrava | 112 990 | ANO | ANO | ANO | Nezjištěno | Do roku 2010 nelze ověřit, poté v pořádku |
Mazda Sport Navi | 2005 | 65 000 Kč | JMZGY19R201195428 | Autobazar Slavia | Praha | 169 885 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Do roku 2012 nelze ověřit, poté v pořádku |
Renault Megane Grandtour | 2006 | 94 900 Kč | VF1KMS40635796249 | Autobazar Trefcar | Praha | 188 000 | ANO | ANO | ANO | Nezjištěno | Do roku 2008 nelze ověřit, poté v pořádku |
Škoda Octavia II | 2009 | 214 999 Kč | TMBHA61Z398015932 | Auto ESA | Praha | 128 502 | ANO | ANO | ANO | Nezjištěno | Nelze ověřit |
Toyota Yaris | 2010 | 140 000 Kč | VNKKG92300A275367 | Emil Frey | Praha | 101 000 | ANO | ANO | ANO | Nezjištěno | OK |
Hyundai ix20 | 2012 | 180 000 Kč | TMAPT81CADJ100351 | Soukromá osoba | Karlovy Vary | 99 900 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Stočeno |
Volkswagen Passat | 2000 | 59 000 Kč | WVWZZZ3BZYE412910 | Soukromá osoba | Pardubice | 234 500 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Stočeno |
Citroen Berlingo Multispace | 1997 | 19 900 Kč | VF7MFLFXF65105251 | Benecars | Benešov | 207 127 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Stočeno |
Peugeot 206 | 2003 | 75 000 Kč | VF32DRFNF42629872 | Auto Faltys | Litomyšl | 106 983 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | OK |
Peugeot 207 | 2008 | 120 000 Kč | VF3WE5FWC33969545 | Soukromá osoba | Ostrava | 140 000 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | OK |
Volkswagen Passat | 2003 | 119 000 Kč | WVWZZZ3BZ4E084186 | Soukromá osoba | Ostrava | 293 000 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | OK |
Opel Vectra | 2008 | 139 000 Kč | W0L0ZCF3581143158 | Soukromá osoba | Ostrava | 240 000 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Do roku 2012 kilometry neověřeny, poté v pořádku |
Toyota RAV4 | 1996 | 79 000 Kč | JT172SC1100079492 | Auto Harfa | Vysoké Mýto | 199 076 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Stočeno |
Opel Zafira | 2006 | 114 000 Kč | W0L0AHM7572023717 | Soukromá osoba | Opava | 228 000 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Do roku 2011 kilometry neověřeny, poté v pořádku |
Ford Mondeo | 1997 | 32 000 Kč | WF0GXXPSWGVU78764 | Soukromá osoba | Ostrava | 245 000 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Stočeno |
Peugeot 206 | 1999 | 59 000 Kč | VF32CRFRE40536833 | Soukromá osoba | Ostrava | 151 800 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Do roku 2010 kilometry neověřeny, poté v pořádku |
Peugeot 206 | 1999 | 29 999 Kč | VF32AKFXE40258548 | Soukromá osoba | Ostrava | 161 325 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | Stočeno |
Škoda Fabia | 2001 | 62 000 Kč | TMBPB46Y7Y3019376 | Soukromá osoba | Ostrava | 131 000 | ANO | Nezjištěno | Nezjištěno | Nezjištěno | OK |
Naše zkušenosti z bazarů
Kód VIN se nám podařilo zjistit ve všech případech. Většina inzertních stránek jej uvádí přímo u popisku auta a v případě osobní návštěvy autobazarů je VIN uveden již na informativní cedulce, případně nám jej ochotně sdělili. Neměli jsme problém získat VIN ani od inzerujících soukromých osob. Sice jej nesdělily ihned během telefonního hovoru, ale po několika hodinách nám přišla SMS s tímto kódem. Výjimkou je AAA Auto, u nějž na webu VIN není kompletní a pro celé číslo je nutné zavolat na infolinku nebo dojít osobně na pobočku.
Se zmíněným číslem protokolu poslední STK už ovšem prodejci tak sdílní nebyli. Například Autobazar Slavia nám u prověřované Mazdy zaručil, že auto je zcela v pořádku, bez vad, je k němu servisní knížka a je zcela prověřeno a bez problémů
. Číslo protokolu STK ale sdělit nechtěli a doporučili nám, abychom autobazarům více věřili a nebyli tak podezřívaví. Toto auto bylo jako jediné z prověřovaných evidováno u úvěrové společnosti Essox – informaci však zjistila jen Cebia (12. 4. 2016). VinCheck uvedl, že vozidlo není u Essoxu evidováno.
V případě ostravských bazarů nám technický průkaz ochotně ukázali, jenže rozluštit napsaný údaj se nám podařilo jen málokdy. STK mají navíc úžasný, vzácný dar číslo protokolu STK přerazit kulatým razítkem a ještě do něj udělat parafu podpisu. Tím získáte nepoužitelný údaj, protože jen málokdo při prodeji auta dá k němu i skutečný protokol STK, když stačí razítko v TP.
V AAA Auto sledujte, zda je u vozidla údaj „OKM“ nebo „NKM“. To první znamená „ověřené kilometry“, to druhé „neověřené kilometry“. Jakmile má auto na kartě uvedeno „NKM“, dává autobazar AAA Auto od takového auta pomyslně ruce pryč. Jenže my jsme zjistili, že ani přes údaj NKM se nemusíte aut od AAA Auto bát, jen si je musíte prověřit na vlastní náklady a často to znamená, že jde o vozidlo z dovozu, kterému chybí počáteční vstupní data. Rozdíl byl i v přístupu k informacím. V ostravských „Áčkách“ nám k vozidlu sice řekli vše potřebné, ale komunikace probíhala tak nějak neosobně přes pult. Zákazník stál, prodejce citoval údaje. Protokoly např. z Cebie k dispozici k zobrazení nebyly, zákazník se jen dozvěděl, zda jsou kilometry v pořádku, nebo ne.
Opačnou zkušenost jsme zažili v ostravské pobočce Auto Esa. Zákazník seděl, prodejce otočil monitor směrem k němu a postupně mu ukázal veškeré informace o vozidle. Nechyběl sken TP, automatické reporty z Cebie včetně ověření stavu kilometrů a další informace k vozidlu. Prodejce byl navíc upřímný. Při dotazu na jedno vozidlo nám řekl, že daný vůz má stočené kilometry, proto má takovou (atraktivní) cenu. To sám obratem doložil výpisem z Cebie. Na dotaz, proč takové auto prodávají, odpověděl, že je dost lidí, kterým to nevadí a jdou jen po ceně. Tento férový přístup oceňujeme a Auto Esa v Ostravě dáváme palec nahoru za velmi prozákaznický přístup při zjišťování informací o vozidlech.
Seriózní přístup nám předvedl i majitel bazaru BigCars.cz. Za všechna auta, co tu mám, vám ručím. Vše, co je na nich napsané, nebo je u nás na webu, je pravda, včetně kilometrů. Ta auta si vybírám sám a nikdy bych nedovezl auto, které bych si sám nevzal,
říkal během prohlídky majitel firmy. Dlužno dodat, že autobazar se věnuje hlavně užitkovým vozidlům a převládají auta z ukončených operativních leasingů či od velkých společností typu ČEZ.
Ani další dva ostravské autobazary neskrývaly informace, na které jsme se dotazovali. A to, co na autech bylo uvedeno, ověřování prokázalo.
U auta dovezeného ze zahraničí historii nepoznáte. Při přihlášení mohl být tachometr vozidla stočený a auto poté již přihlášené s novým stavem km. Tady vám databáze moc nepomohou.
Porovnání: historii prozradí jen jediná databáze
Mohli jsme pro vás nafotit ke každému autu podrobný výpis z Cebie, VinChecku, autoDNA a MDČR. Jenže vše by se opakovalo. Cebia by zobrazila podrobný report, VinCheck jen informace o vozidle (běžně dohledatelné na internetu) a polské autoDNA, podobně jako VinCheck, jen placeně. Databáze MDČR bez čísla STK nic neprozradí. A číslo nezjistíte vždy a pořád dokola.
Proto jsme vám připravili vzor reálného inzerátu, ve kterém jsou zcela odlišné informace od skutečného stavu vozidla.
Níže uvedená Toyota RAV4 je k mání za 69 000 Kč. Má pohon 4×4, servisku, LPG!!! A najeto necelých 200 000 Kč. Na ročník 1996 slušná cena a vypadá taky docela dobře. Toyoty jsou držáky, to vám každý potvrdí. Jenže až na tuto.
Citujeme věty zprostředkovatele prodeje:
Vozidlo bylo zakoupeno nové v ČR, druhý majitel. Vozidlo je technicky v pořádku, veškeré agregáty jsou plně funkční. Na původ, na nehavarované a originální kilometry je poskytnuta záruka prodávajícím.
Autobazar Harta z Vysokého Mýta, který toto vozidlo inzeruje, je v tomto konkrétním případě jen zprostředkovatelem. Vozidlo je v komisním prodeji a za jeho skutečný stav odpovídá jeho stávající majitel. A zájemci bude mít co vysvětlovat.
Data o vozidle jsme prolustrovali třemi databázemi. Pouze Cebia nám prozradila, že vozidlo má stočené kilometry a mělo nehodu, kterou pojišťovna likvidovala jako totální škodu. Jak vypadá výsledný report, vám ukazují níže uvedené soubory.
Pokud budete chtít o vozidle získat historické a další informace, jedinou použitelnou databází je služba Autotracer od Cebie. Dvě ostatní (VinCheck, autoDNA) jsou jen placebo. VinCheck vám vygeneruje líbivé osvědčení, které si sice můžete vyvěsit na stěnu, ale má naprosto nulovou informační hodnotu. autoDNA vám posbírá informace o technických datech vozidla, za což zaplatíte nějakých 150 Kč, a tím to hasne. Tato data si na internetu můžete snadno najít sami a zadarmo. Pouze data z Cebie mají nějakou vypovídající hodnotu a je to způsobeno zvláště tím, že si Cebia vytvořila stovky obchodních vztahů s dodavateli dat.
Špatnou zprávou je, že za informace Cebie budete muset zaplatit. Standardní cena je 499 Kč za ověření vozidla s historii kilometrů, pokud vůz budete hledat přes Sauto.cz, získáte slevu a cena bude 399 Kč za jedno prověření. Konkurence není, nic lepšího nenajdete a Cebii tak není s čím srovnávat. Komu se to nelíbí, musí to risknout a věřit údajům prodejce. Kdo chce jistotu, musí zaplatit. Cebia to samozřejmě dobře ví a může tak sklízet ovoce z mravenčí práce nastavování spoluprací s dodavateli dat.
To se pochopitelně nelíbí společnostem Car Detect, IRIS IDENT a Asociace prodejců použitých automobilů a autobazarů ČR. Ty Cebii napadly v listopadu 2015 v tiskové zprávě, kterou rozeslaly médiím:
Společnost Car Detect, spol. s r.o., která již téměř 20 let poskytuje na českém trhu informace o vozidlech, se přiklání ke sdělení Asociace autobazarů (APPAA) ohledně nejasných zdrojů informací o počtu ujetých kilometrů, které společnost CEBIA, spol. s r.o., prodává zájemcům o prověření vozu. Společnost Car Detect je toho názoru, že CEBIA získává stavy tachometrů způsobem, který není v souladu s českou legislativou, resp. se zákonem na ochranu osobních údajů a dobrými mravy obecně. Car Detect proto vážně zvažuje podnět pro Úřad na ochranu hospodářské soutěže k prošetření chování společnosti CEBIA při získávání dat o stavu kilometrů.
Delší dobu pozorujeme chování společnosti CEBIA a již nelze dále nečinně přihlížet vývoji situace. Dle našeho názoru je na čase veřejně vyzvat společnost CEBIA k tomu, aby sdělila, kde bere data o vozidlech, resp. stavy ujetých kilometrů,
říká Zdeněk Oubrecht, ředitel společnosti Car Detect, spol. s r.o., a dále pokračuje: Na trhu prověřování ojetých vozidel se pohybujeme téměř 20 let, a tak můžeme se stoprocentní jistotou potvrdit, že stavy tachometrů jednotlivých vozidel není možné získat legální cestou.
Podle pana Oubrechta jsou vyjádření CEBIA o získávání informací o počtu ujetých kilometrů ze servisů a dalších subjektů pouhou snahou zatajit skutečný zdroj. CEBIA totiž vždy mluví obecně o „datech“, ale my konkrétně mluvíme o stavech kilometrů. Ty skutečně k dispozici nejsou,
vysvětluje Zdeněk Oubrecht. Podle něj jsou však ostatní informace vztahující se k ojetým vozidlům od jednotlivých poskytovatelů reálně dostupné, a tedy jimi disponují různé společnosti. Stavem kilometrů však kromě CEBIA nedisponuje nikdo.
Máme za to, že podmínky pro jednotlivé soutěžitele na trhu nejsou stejné. Jsme tak toho názoru, že CEBIA získává stavy tachometrů v tzv. „šedé zóně“, a to bez vědomí majitelů vozidel. O to víc je podle našeho názoru nemorální, že si za poskytování veřejně nedostupných informací nechává CEBIA platit a nedává za ně zákazníkům žádnou garanci,
říká Zdeněk Oubrecht.
Společnost Car Detect se v minulosti několikrát snažila o možnost poskytovat občanům kompletní informace o vozidlech včetně stavu tachometrů. Považujeme to za informace, které by měl občan při nákupu ojetého vozu bez problému získat, protože je to pro něj často rozhodující při koupi vozu,
říká Oubrecht. Podle něj by tedy tato data měla být veřejně dostupná, jako například informace z Katastru nemovitostí. O každém domu nebo pozemku lze snadno zjistit nejen komu patří, ale i mnoho dalších informací. Nechápeme proto, proč by stejný model nemohl fungovat i u automobilů,
diví se Oubrecht a doplňuje: Taková neprůhlednost a absence informací potom samozřejmě vyhovuje takovým firmám, které se dokážou, ať už z jakéhokoli důvodu, pohybovat v šedé zóně a k potřebným informacím se tak mohou snadno dostat.
Informace o stavech tachometrů spravuje například Ministerstvo dopravy, které je ale poskytuje pouze majitelům konkrétního vozu. Věříme, že Úřad na ochranu hospodářské soutěže náš podnět řádně prošetří a přijme odpovídající opatření,
uzavírá Zdeněk Oubrecht.
Pokud by data o historii vozidel byla veřejná, Cebia by přišla o významnou část svých příjmů. Jenže data veřejná nejsou, což je škoda, ale pro Cebii dobře, a ta si proto na těžbě těchto dat postavila obchodní model. Její vzdálená konkurence ji přes média napadá jen proto, že sama to nezvládla. Běžný obchodní boj. Pro zákazníka to znamená jen jedno. Jiná data než z Cebie pro něj nemají smysl. Důkaz je tady:
Původní inzerát na Toyotu RAV4:
Jak je vidět, auto bylo určeno ke komisnímu prodeji. To je ale pro účely našeho příkladu nepodstatné. Podstatný je VIN kód, který jsme nechali prověřit, a to nejprve Cebií:
Abyste dostali tyto informace, musíte Cebii zaplatit min. 399 Kč (v závislosti na velikosti balíčku, který chcete zakoupit). Následně ale vidíte hned několik informací:
- Stav tachometru
- Výpis záznamu tachometru
- Kontrolu o odcizení
- Záznamy o poškození atd.
Z informací je patrné, že vozidlo má stočený tachometr. V roce 2013 byl zaznamenán stav tachometru přes 270 000 km a o rok později o téměř 100 000 km méně. Takový rozdíl může znamenat vyšší opotřebení vozidla a zároveň i vyšší cenu, kterou si prodejce bude účtovat. Vůz byl navíc po dvou opravách, kdy pojišťovna vyplatila celkem cca 170 000 Kč.
Vůz jsme ale nechali prověřit i přes systém VinCheck:
Ten vám vygeneruje moc hezký certifikát, který dokládá úplné nic. Nezjistíte tam stav tachometru, prohlídky, záznamy o poškození, prostě nic, vyjma evidence u vybraných leasingových společností. Ale na druhou stranu je certifikát hezky barevný.
Kromě VinChecku jsme auto nechali prověřit ještě přes službu autoDNA (je i v češtině). Ta má pěknou grafiku, ukazuje i jakoby teoretický náběh kilometrů, ale ten je jen sci-fi.
Webový portál Sauto.cz spolupracuje přímo se společností Cebia, a tak vám při výběru vozu nabídne možnost prověřit vůz u ní. Ale například web TipCars.cz spolupracuje se webem VinCheck a bude vás odkazovat na jejich bezplatné prověření. To je férová cena za to, že se žádné historické informace nedozvíte.
Informace „prověřeno VinCheck“ má asi tutéž váhu, jako když vám prodejce řekne, že auto je v pořádku, protože mu to řekl jeho soused a ten tomu přece rozumí.
Buďte důslední
Až se budete rozhodovat, že staré auto dáte pryč a je na čase koupit si novou „ojetinu“, buďte v jejím prověřování důslední. Nechat si vygenerovat všechny informace sice není levná záležitost, ale na druhou stranu vám jedno prověření na začátku může ušetřit několik desítek tisíc, až budete auto vlastnit a budete muset platit případné opravy, aby bylo provozuschopné.
Zkuste na to jít i z druhé strany. Kdo chce auto prodat, má přece zájem u něj uvádět seriózní data, za která se nemusí stydět. Pokud prodejce auta investuje do certifikátu Cebia (nic dalšího smysl nemá), zvýší to šanci na prodej jeho vozu, vy ušetříte peníze a víte, co můžete od auta čekat. Zkuste je proto po bazarech vyžadovat. Z našeho testu už víme, že mnohdy jsou reporty Cebie součástí při příjmu vozidla do prodeje a vás tak zjištění historie nemusí stát ani korunu.