V České republice zloději klidně dokáží ukrást v době krátkodobé noční odstávky několik kilometrů drátů ze stožárů vysokého napětí nebo třeba pár set metrů kolejnic i s lokomotivou, takže jistě nikoho nepřekvapí, že se tu ztrácejí i automobily. Každoročně jich u nás zmizí hodně přes 20 000.
Automobily jsou ale ve středu zájmu zlodějů na všech kontinentech – zatím snad jen s výjimkou Antarktidy. V Evropě se auta nejvíce kradou ve Velké Británii, Itálii a Francii. Jen v těchto třech zemích je každoročně vyšetřováno zmizení dohromady neuvěřitelných 1 200 000 vozidel!
Česká republika se od většiny evropských zemí odlišuje zoufale malou objasněností, tedy odhaleními pachatelů krádeží vozidel. Zatímco v severských zemích dosahuje až 90 % a v sousedním Německu, Rakousku, ale i Polsku více než 50 %, u nás je to necelých 20 %. Policie stačí krádeže aut spíše evidovat než vyšetřovat, takže být zlodějem aut je tu zatím docela klidným povoláním. Se svým odcizeným vozidlem se přitom znovu shledá sotva každý třetí majitel, přičemž většina vozidel je nalezena ve značně zuboženém stavu, nabouraná nebo s chybějícím vybavením a součástkami.
Podle informace Ministerstva vnitra se v loňském roce nejvíce automobilů ztratilo v Praze – 10 349. Zároveň zde byla nejnižší, pouze 6% objasněnost těchto krádeží. Auto se tu tedy ztratilo v průměru každých 50 minut. Nejméně se automobily kradly (737 případů) a zároveň nejvyšší objasněnost těchto krádeží (45%) byla v Jihočeském kraji.
Metody i vybavení zlodějů se liší podle toho, na jakou skupinu automobilů se zaměřují. Luxusní vozidla v ceně několika miliónů korun se kradou většinou na objednávku a končí v zahraničí. Dobře organizované a špičkově vybavené skupiny specializovaných zlodějů si zpravidla vytipují konkrétní vozidlo odpovídající svým provedením, výbavou a dalšími parametry požadavkům zákazníka a pak jej dokáží odcizit, i kdyby bylo zabezpečeno sebelépe. Pokud vozidlo této kategorie jednou zmizí, podaří se jej nalézt jen výjimečně. Takový Leoš Mareš by si tedy měl na své Ferrari dávat pořádný pozor, aby nedopadl jako tři jiní – teď už bývalí – majitelé vozů této značky v minulém roce.
V klidu však nemohou být ani majitelé méně honosných vozidel. Každoročně se o tom přesvědčí stovky majitelů škodovek 120, Favoritů, Žigulíků a jiných rozhrkaných přibližovadel. V roce 2003 se u nás ztratilo mj. 41 Oltcitů, 45 Wartburgů a 66 Trabantů. Pro nejrůznější zlodějíčky jsou tato vozidla bez jakéhokoliv zabezpečení snadnou kořistí a často se pak najdou nabouraná a opuštěná po noční jízdě rozjařených nezvaných pasažérů. Pokud jsou odcizená vozidla v lepším stavu, bývají po nezbytných úpravách podvodně legalizována a prodána nebo skončí svou pouť rozebraná na náhradní díly někde na vrakovišti.
Kradou se v zásadě auta všech typů, značek i stáří, jenom některá více, jiná méně. Dlouhodobě se u nás nejvíce kradou škodovky, protože jich tu jezdí nejvíc a je u nich i největší poptávka po levných náhradních dílech. Druhé místo v hitparádě odcizených vozidel drží auta koncernu VW – zejména Golf a Passat. V poměru počtu odcizených a registrovaných vozidel dokonce své koncernové sourozence z Mladé Boleslavi výrazně poráží. Pořadí na dalších čtyřech místech je vyrovnané a obsadily je značky Fiat, Peugeot, Renault a Ford. Naopak nejmenší zájem zlodějů tradičně vzbuzují japonské a korejské vozy v duchu rčení „Japonec ukradne se nakonec“.
Značka | Počet registrovaných vozidel k 31. 12. 2003 | Počet odcizených vozidel v roce 2003 | Pravděpodobnost odcizení v % |
---|---|---|---|
Škoda | 1 780 124 | 10 074 | 0,57% |
VW | 158 964 | 2 929 | 1,84% |
Fiat | 172 326 | 1 482 | 0,86% |
Peugeot | 166 791 | 1 301 | 0,78% |
Renault | 183 994 | 1 271 | 0,69% |
Ford | 218 907 | 1 236 | 0,56% |
… | |||
Nissan | 44 519 | 296 | 0,66% |
Mitsubishi | 25 558 | 162 | 0,63% |
Toyota | 41 917 | 147 | 0,35% |
Hyundai | 30 228 | 87 | 0,29% |
Daewoo | 30 688 | 69 | 0,22% |
Zdroj: MV ČR
Úplnou jistotu, že vaše auto nebude odcizeno, nebudete mít nikdy. Určitě ale můžete podstatně snížit pravděpodobnost krádeže, resp. snížit její ekonomické dopady na váš rodinný rozpočet. Vždy je ale něco za něco. Cenou za klidný spánek jsou náklady na technické zabezpečení vozidla anebo pojistné za pojištění vozidla proti krádeži.
Obecná zásada je, že každý majitel by měl investovat do zabezpečení svého vozidla částku odpovídající jeho hodnotě tak, aby bylo zabezpečeno lépe než ostatní obdobná vozidla. Každý zloděj si totiž skoro vždy vybere vozidlo, s jehož odcizením bude mít nejméně práce.
Možností, jak svůj automobil dovybavit tak, aby odolal zloději nebo jeho zájem přesunul k vozidlu méně prozíravého majitele, je spousta. Do zabezpečení vozidla lze investovat od pár stovek po mnoho desítek tisíc korun. U staré rachotiny může postačovat třeba páka na volant za několik stokorun. V dražším vozidle by naopak byla naprosto nedostatečná, protože patřičně vybaveného zloděje zdrží sotva pár vteřin. Horší to bude mít s překonáním systémů blokujících řadící páku (např. Construct, DefendLock, Medvěd Blok, Mul-T-lock) či pedály (např. Bullock). Většinu vozidel se také vyplatí chránit VIN kódem vypískovaným na okna a zaneseným do mezinárodní evidence.
Alternativou, či spíše doplňkem k mechanickým zabezpečovacím systémům, jsou různá elektronická zabezpečovací zařízení. Jejich základem je většinou systém, který bez klíče s čipem nedovolí vozidlo nastartovat. Dále lze pořídit různě kvalitní, a tedy i drahé, alarmy – od nejjednodušších kompaktních typů s integrovanou sirénou až po typy s plovoucím kódem a čidly chránícími vnitřní prostor vozidla i jeho bezprostřední okolí a informujícími o poplachu na dálku prostřednictvím pageru.
V dražších vozidlech naleznou uplatnění různé vyhledávací systémy, které umožní pohřešované vozidlo najít třeba i s pomocí satelitu, popř. na dálku vyřadit některé jeho systémy potřebné pro provoz (např. zařízení Sherlog). Nemalé pořizovací i provozní náklady těchto sofistikovaných zabezpečovacích zařízení z velké části kompenzuje 15 – 30 % sleva na pojistném poskytovaná většinou pojišťoven. U určitých vozidel může být jejich instalace dokonce nutnou podmínkou pro uzavření pojistky.
Zařízení | Cena |
---|---|
Jednoduchá páka na volant, ev. pedály | od 350 Kč |
Pískování oken | od 600 Kč |
Zamykací systém na pedály Bullock | cca 2 700 Kč |
Zámek blokující řazení | od 5 000 Kč |
Jednoduchý kompaktní autoalarm | od 1 500 Kč |
Autoalarm s tříokruhovým imobilizérem, plovoucím kódem a prostorovým čidlem | od 6 500 Kč |
sada SHERLOG Classic – pořizovací náklady – roční poplatek |
17 000 Kč 6 500 Kč |
sada SHERLOG Satellite – pořizovací náklady – roční poplatek |
55 000 Kč 6 500 Kč |
Pojištění vozidel proti krádeži, nejčastěji v rámci komplexního havarijního pojištění, se vyplatí spíše majitelům nových vozidel. Drahé se zdá být většinou jen do chvíle, kdy dojde k pojistné události. K běžnému pojištění na časovou cenu existuje i možnost nové auto připojistit na cenu novou. Příčinou toho, že pojištěná vozidla jsou u nás v menšině, je nejen cena pojištění, ale zejména asi to, že vozový park v Česku patří k nejstarším v Evropě. Pravdou totiž je, že u starších vozidel by v některých případech mohlo pár ročních splátek pojistného převýšit jejich hodnotu, a tudíž se nevyplatí je vůbec pojišťovat.
Bez ohledu na to, jakým autem jezdíte a kolik peněz jste ochotni do jeho zabezpečení investovat, můžete zlodějům ztížit práci svým jednáním. Třeba tím, že nebudete parkovat na nebezpečných místech. Pravdou ale je, že většinu lidí, marně hledajících každý večer jakékoliv volné místo k zaparkování na přeplněných sídlištních parkovištích, takováhle rada dokáže akorát tak naštvat. Druhá rada už je snad přece jen použitelnější. Každý by měl dodržovat vyhlášku a před byť jen krátkodobým opuštěním své vozidlo řádně zabezpečit a nenechávat v něm klíče a doklady. O auto s klíčky v zapalování můžete přijít dřív než si třeba stačíte koupit v trafice cigarety.