Hlavní navigace

Za porušování zákazu předjíždění můžete zaplatit nejvyšší cenu

24. 9. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Předjíždění je pro řidiče každodenní rutinou. Pokud je však zakázané, může vás tato legrace stát až 10 000 Kč. Pakliže ji přežijete.

Předjíždění je úkon, který musí zvládnout každý řidič. Čas od času je prostě třeba předjet traktor, malý motocykl nebo jiné auto. Předjíždění je ovšem rovněž manévr nebezpečný a ne vždy odhadneme všechna rizika. Některá ustanovení ZPPK a dopravní značky pak řidičům zakazují předjíždět v situacích, kdy je to opravdu nebezpečné a dávají jim tak jakousi nápovědu. Pokud řidič takový zákaz poruší a bude přistižen, čeká ho 7 trestných bodů, pokuta od 5000 Kč do 10 000 Kč a zákaz řízení v délce trvání od 6 měsíců do jednoho roku. Bohužel tento postih může být za určitých okolností to poslední, co bude pachatele přestupku trápit.

Kdy je předjíždění zakázáno

Předjíždět v některých situacích může být nebezpečné vždy, v jiných situacích pouze za splnění dalších podmínek. Na první skupinu pamatuje § 17 odst. 5 ZPPK. Řidič tak nesmí podle tohoto ustanovení předjíždět, pokud:

  • před sebe nemá rozhled na takovou vzdálenost, aby mohl bezpečně předjet.
  • by se nemohl zařadit bezpečně před vozidlo, které hodlá předjet.
  • by omezil nebo ohrozil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu.
  • před ním jedoucí řidič dává znamení o změně směru jízdy vlevo, a pokud vozidlo není možné objet zprava nebo využít volného jízdního pruhu.
  • by předjížděl v křižovatce a v těsné blízkosti před ní (platí některé výjimky).
  • by se nacházel na železničním přejezdu nebo v těsné blízkosti před ním.
  • by předjížděl na přechodu pro chodce nebo přejezdu pro cyklisty nebo bezprostředně před nimi.      

V tomto výčtu je třeba si všimnout, že ZPPK vyžaduje, aby řidič mohl předjíždění provést nebo zakončit bezpečně, nikoli pouze „úspěšně“. K porušení zákazu předjíždění tak dojde i v případě, kdy se řidič před předjížděné vozidlo natlačí na poslední chvíli, nebo si mezeru mezi vozidly agresivně „vytvoří“. Co se týče předjíždění před křižovatkou, přejezdem a přechodem, ZPPK tady sice používá různé pojmy pro označení vzdálenosti, lze ale říci, že řidič zde nesmí předjíždět, pokud by už neměl o situaci v těchto místech přehled a nemohl adekvátně reagovat (srazil by chodce, kterého na přechodu pouštělo předjížděné vozidlo, vjel na přejezd, protože přes předjížděné vozidlo přehlédl signalizaci atp.).

K požadavku neomezení nebo neohrožení jiných účastníků se pak vyjádřil NSS ve svém judikátu 2 As 106/2010–141. Nejvyšší správní soud tady připomenul, že účastníky silničního provozu jsou pochopitelně i řidiči jedoucí za námi. Podle ZPPK tedy nesmíme začít předjíždět, pokud bychom je tímto manévrem ohrozili.

Druhou skupinou případů, která obsahuje situace, kdy je nebezpečné předjíždět při splnění dalších podmínek, pak většinou upravují dopravní značky. Tady není na škodu si připomenout § 76 ZPPK a zde upravené vztahy mezi obecnou, místní a přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích a vztahy mezi dopravními značkami. Přechodná úprava pak bývá mnohdy zvolena u prací na silnici, tedy v případech, kdy se např. na určitém úseku běžně předjíždět může, ale v důsledku údržby je to zakázáno. Přechodná úprava pak nebývá provedena v takové kvalitě, jako úprava trvalá (značky nemusí být tak dobře viditelné, navíc nejsou tak stabilní, takže mohou spadnout do příkopu atd.).

To může být problém, obzvláště pokud jedeme třeba za kamionem tak, jako v případě řešeném NSS v judikátu 9 As 97/2011 – 132. Řidič předjížděl v místě stavby a hájil se tím, že jel blízko za kamionem, který předjížděl, aby manévr mohl provést rychle a navíc jel vlevo u dělící čáry, aby měl výhled. V důsledku toho neviděl značku u pravého okraje vozovky, která mu zakazovala předjíždět. NSS však tuto argumentaci nepřijal, protože řidič má jet podle ZPPK vpravo a v takové vzdálenosti za před ním jedoucím vozidlem, aby stíhal provoz i značky.

Vzhledem k tomu, že řidič projížděl stavbou, měl navíc takovéto omezení očekávat. Zavinění řidiče bylo tedy podle názoru NSS přítomno z nevědomé nedbalosti, která nicméně pro spáchání přestupku stačí. Pokud by byla značka povalena do příkopu, dalo by se patrně říci, že v takovém případě zavinění řidiče chybí zcela a nemůže se tedy jednat o přestupek.  

Když nejde jen o body

Jsou však situace, kdy budou body to poslední, na co budeme myslet v souvislosti s porušením zákazu předjíždění, kterého jsme se dopustili. Takovými situacemi jsou dopravní nehody, ke kterým vedlo právě unáhlené předjíždění. Některé takové případy se pak dostanou až k Nejvyššímu soudu, mnohdy jako trestné činy usmrcení z nedbalosti (§ 143 TZ) nebo těžké ublížení na zdraví z nedbalosti (§ 147 TZ). Tragicky pak dopadl případ, kterým se NS zabýval ve svém judikátu 8 Tdo 944/2010. V daném případě předjížděl řidič vozidla Škoda Fabia 1,9 D kamion s návěsem, a to v místě, kde byla dvojitá plná čára. Nestihl se však vrátit do svého pruhu a v okamžiku, kdy ještě zasahoval přibližně 0,6 metru do protisměru, se střetl s vozidlem Ford Tranzit, které bylo vychýleno ze své dráhy a narazilo do kamionu jedoucího v protisměru. Řidič Tranzitu zahynul a s ním bohužel i jeho 7 spolucestujících.

Kromě toho vznikla na havarovaných vozidlech škoda v řádech statisíců korun. K tragickým následkům pak přispělo i to, že osádka Tranzitu nebyla připoutána. Nejvyšší soud potvrdil názor nižších instancí, které kvalifikovaly jednání řidiče Fabie jako trestný čin ublížení na zdraví podle § 224 odst. 3 (starého) trestního zákona. Nejvyšší soud vedle ustanovení § 17 odst. 5 ZPPK rovněž připomenul, že řidič se má podle ZPPK chovat na silnici ohleduplně, přizpůsobit svou rychlost mj. stavu vozovky a povětrnostním podmínkám.

Řidič má jet rovněž jen takovou rychlostí, která mu umožňuje zastavit na vzdálenost, na kterou má rozhled. Jednání řidiče Fabie, který předjížděl kamion na dvojité plné čáře v zimě a ve večerních hodinách, pak soud označil za vážné nerespektování pravidel silničního provozu a dokonce za hazardérství. Argumentu obžalovaného, že řidič Tranzitu nejel u pravého okraje vozovky a osádka tohoto vozidla nebyla připoutána, pak NS nepřikládal váhu.

dan_z_prijmu

Soud poukázal na skutečnost, že podle názoru soudních lékařů by i cestující sedící v Tranzitu ve třetí řadě měli velmi malou šanci na přežití, i kdyby byli připoutáni. Při čelní srážce s kamionem by na ně totiž působila velká brzdná síla pásů, která by se snažila zachytit jejich kinetickou energii, což by vedlo rovněž k velmi vážným zraněním. Již soudy nižší instance pak uvedly, že možné porušení povinnosti řidiče Tranzitu jet při pravém okraji vozovky je naprosto nesouměřitelné s hrubým porušením pravidel silničního provozu ze strany řidiče Fabie.      

Na základě zde řečeného opravdu nepředjíždějte tam, kde to značka zakazuje, a pokud v místě zákaz není, předjíždějte opatrně a tento manévr si dobře rozmyslete. Pokud máte pochybnosti o tom, zda jej provést, raději nepředjíždějte. Nejsou to jenom body, co je v sázce. Přeji vám tedy, abyste vždy dojeli do cíle včas a bezpečně.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).