Co kdybychom se nejdřív zamysleli, na jak dlouho ten nový vůz vlastně kupujeme? Na 2 roky, 5, 10 let? Po zodpovězení této otázky ihned vyloučíme nákup za hotové, protože to je ta největší hloupost, co můžeme udělat. Opájet se dobrým pocitem, že je auto MOJE, resp. že je moje jméno v TP, a přijmout absolutní ztrátu hodnoty v desítkách tisíc Kč ročně je finanční neuváženost. Toto už by měl někdo lidem vysvětlit a opakovat při každé příležitosti několikrát. Takže zbývá varianta financování a peníze, které jsme neutratili při nákupu, budeme investovat. Výnos z investice nám pokryje část nákladů na financování a ve výsledku ušetříme více, resp. zaplatíme méně. Je to jednoduché? Je. Možností je moc, jen udělat první krok. Pochopitelně nemyslím investici do termínovaného vkladu v bance, spořicího účtu nebo podobných nesmyslů. Pokud chceme mít nové auto méně než 4 roky, vážně uvažujme operativní pronájem, kdy ze svých peněz zaplatíme pouze amortizaci (tj. během 4 let cca 50% ceny auta) a úroky z nové ceny, ale nikdy celou pořizovací cenu vozidla a úroky. Tím si uvolníme další peníze na investici nebo pro radost. Jasné?
Až na to, že článek porovnává "jak se liší možnosti jeho pořízení naspořením kupní ceny a při využití úvěru". Tedy článek se nesnaží dát radu, jak se zachovat v situaci, kdy máte k dispozici hotovost na nákup vozu a rozhodujete se, jestli ji použít ke koupi za hotové nebo raději financovat leasingem/úvěrem a hotovost použít na něco jiného (viz vaše "a peníze, které jsme neutratili při nákupu, budeme investovat") .
Tím neříkám, že to co jste napsal nemá hlavu a patu - má; ale ne v situaci popisované v článku, kdy má kupec nula nula nic (přirozeně nic nebrání tomu, aby místo spoření potenciální kupec pravidelně investoval měsíční přebytky a naakumuloval tak částku potřebnou na nákup dřív než je uvedeno v článku, kde se uvažuje prosté spoření).
2 jenda911:
A můžete napsat kam budeme ty našetřené peníze investovat, aby výnos z nich byl větší než nějakých 10-15 procent, které budeme platit na úvěru za auto?? To je jedna věc.
Jinak pokud mám na auto celou částku na účtě, je asi lepší koupit auto za hotové než zbytečně živit nějakou banku či úvěrovou společnost. Nevím jak v případě, že chci mít nové auto max. 4 roky jak uvádíte, o to jsem se nezajímal. Já, pokud si někdy koupím nové auto, tak ho dřív jak za 8-10 let neprodám.
Já jsem zrovna nové auto kupoval v lednu a částku na něj jsem měl k dispozici, přesto jsem se rozhodl pro leasing. Proč? Protože Škofin v akci při zaplacení 50% předem při leasingu na 3 roky nabízel nulové navýšení, přidával sadu kol se zimními pneumatikami a prodloužení záruky na 4 roky zdarma. Půlka ceny auta mi tak zůstala a než ji postupně zaplatím na splátkách, tak mi něco vydělá na úrocích i na obyčejném spořícím účtu. Pokud bych ale měl platit 10% ročně na úrocích, leasing bych nebral.
Nové auto je pro mě náhradou za 13,5 let starou felicii a doufám, že minimálně 10 let by mi mohlo vydržet. V měnění aut každé 4 roky pro obyčejného člověka, který najede ročně 10-20 tisíc km, nevidím smysl.
Já se o nové auto zajímal v únoru. Akce šrotace 50 000 Kč zněla lákavě. A dokonce ani člověk nemusel nechat sešrotovat své vlastní auto. Jenže to byla cena na úvěr. Při běžné ceně auta 383 000 jsem se s akcí šrotace dostal na 333 000 Kč. Ale bylo tam tak nehorázné RPSN, že bych ve výsledku zaplatil 400 000 při 60 % akontaci. Takže půjčených 133 tisíc bych za 4 roky přeplatil zhruba o polovinu navíc.
Kdysi nabízeli leasing s nulovým navýšením u Forda. Po prozkoumání bližších údajů jsem zjistil, že k tomu musí člověk mít předražené pojištění a nelze jinak. Takže člověka místo na úrocích obrali na drahé pojistce.
Pokud máte skutečně leasing nebo úvěr bez navýšení, pak lze jen souhlasit, že se to vyplatí. I když nechápu takový druh podnikání, kdy někdo úvěruje člověka zdarma a ještě mu dá navíc zimní gumy. Asi mají dobré srdce a dělají to fakt pro lidi, což se dnes vidí málo.
Ten úvěr bez navýšení byl jen díky tomu, že se jednalo o Škodu. Čili se na tom skoro jistě podílela automobilka. Akce byla jen do konce listopadu. Po objednání auta v říjnu jsem v listopadu uzavřel předběžnou leasingovou smlouvu s touto akcí a po vyrobení vozu pak platily její podmínky. Čekací doba na auto byla přes 3 měsíce, a to mě ještě prodejce nezařadil na konec seznamu, ale upravil konfiguraci vozu, který měl již pár dní objednaný k vystavení a přímému prodeji.
Pojištění k leasingu povinné je. Jestli je předražené je těžké říct, nechce se mi zjišťovat cenu u všech pojišťoven. Ale zkusil jsem si naklikat pravdivé údaje do kalkulátoru na direct.cz a vyšlo mi 13109 na rok po slevách za povinné ručení + havarijní (to potřebuji, např. na služební cesty vlastním vozem je povinné). V rámci leasingu mám pojištění za cca 12000 ročně u ČP.