Hlavní navigace

Zavře virtuální nakupování kamenné obchody?

10. 9. 2007
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Dobám, kdy se zejména v předvánoční čas tvořily dlouhé fronty v obchodech, už zřejmě odzvonilo. Současný svět internetu nabízí rychlejší a pohodlnější nákup přímo z domova. Má elektronický nákup budoucnost a v čem jsou jeho největší pozitiva?

Systém on line obchodů měl zpočátku velké problémy rozlomit tradiční formy a způsoby nakupování. V době, kdy se začal rozvíjet ve své první fázi, byli zákazníci, které oslovoval, nepřístupní inovacím a změnám ve svém doposud zaběhnutém režimu nakupování. Nepracovalo se v takové míře s internetem, lidé byli zvyklí nakupovat v kamenných obchodech a nabízený způsob pořizování poptávaných produktů byl pro ně nepřijatelný. Vzniklé internetové obchody tak postupně krachovaly a potvrdily pouze fakt, že cílový zákazník není pro takový způsob obchodu připraven.

Iluze z konce 90.let, kdy se podléhalo představě, že na internetu musí být k dispozici úplně vše, co si lze jen představit, vzaly za své. Když pak na začátku 21.století přicházeli obchodníci s novými internetovými obchody, snažili se z vývoje minulých let poučit. Jak uvádí Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK), za zlomový se dá považovat rok 2001, kdy obrat internetových obchodů v Česku překročil jednu miliardu korun. Webové stránky on line podnikatelů se začaly zaplňovat produkty, které není třeba zkoušet, prohlížet ze všech stran a jednoduše si je „ohmatat“. Boom zažily online obchody s CD, knihami a podobnými výrobky, které se vyznačovaly nulovou potřebou jakkoli je testovat a ověřovat. Postupem času se i samotní spotřebitelé začali více zajímat o svět internetu, a tak si mohli dovolit internetoví prodejci začít postupně rozšiřovat svoji nabídku výrobků a služeb.

Dnes už přes internet nakoupíme úplně cokoliv. Od oblečení přes elektroniku, potraviny až po zájezdy. Současnost je ve znamení méně volného času a více pracovních povinností a většina lidí tuto formu nákupu s radostí vítá. Jak poznamenává Vetyška, cílovou skupinou internetových obchodů jsou samozřejmě všichni uživatelé internetu, z českých uživatelů se jedná asi o polovinu.

První kroky k obchodování

K tomu, aby spotřebitel mohl využívat výhod elektronických obchodů, stačí pouze PC a připojení k internetu. Výběr konkrétní firmy se pak odvíjí od vlastních preferencí a požadavků zákazníka. Častokrát je upřednostňována přehlednost webových stránek, rozlišení jednotlivých kategorií produktů a samozřejmě jejich cena a rychlost dodání. Samotný nákup se pak skládá z několika částí, kdy po „vhození“ vybraného výrobku do imaginárního košíku se následně vygeneruje objednávka a dotaz, jakým způsobem zákazník bude platit. V českém prostředí online nákupů se využívá několika způsobů úhrady objednaného zboží. Můžeme platit hotově nebo platební kartou přímo v kamenném obchodě, poštovní poukázkou, předplatným, bankovním převodem, platebními kartami prostřednictvím internetu či elektronickými penězi. Nejčastější formou je dodání na dobírku, užití platebních karet je zatím minimální. Příčinou je neochota bankovních ústavů akceptovat elektronické obchodování z důvodu absence kvalitního webového rozhraní sloužícího k elektronickému ověření platby kartou. Dalším argumentem proti mohou být obavy ze zneužití poskytovaných osobních dat.

Zneužitelnost dat

Pokud někdo žije v představě, že platba kreditní kartou přes internet je více nebezpečná než stejný postup při placení v restauraci, mýlí se. V případě placení za zboží obchodu online je klient v této fázi přesměrován na stránky banky či společnosti, která má licenci na poskytování služeb v souvislosti s platbou prostřednictvím karet. Zde klient vyplní údaje své platební karty, odsouhlasí odepsání částky z účtu a následně přijde konkrétnímu obchodníkovi potvrzení o autorizaci transakce. Na tomto základě už pak jen provozovatel online obchodu zašle objednané zboží a nikdy se tak přímo k němu nedostanou důvěrné informace o čísle klientovy platební karty. Naopak pokud zákazník svěří svoji kartu třetí osobě, kupříkladu v rámci platby v restauraci, ta tuto kartu může kdykoli zkopírovat a provést následně nelegální operace na vrub jeho účtu a nekalým způsobem svěřené údaje zneužít.

Online za hranicemi

Pořizovat si výrobky ze zahraničních internetových obchodů je oblíbené zejména z toho důvodu, že se tak zákazník často dostane ke zboží, které u nás není vůbec k dispozici nebo je místní specialitou. Oblíbenost je také způsobená častokrát nižšími cenami shodného zboží. Rozdíl oproti českému způsobu obchodování je zejména v platbách, většina zahraničních online obchodů vyžaduje platbu předem, dobírkový systém se zde téměř neuplatňuje.

dan_z_prijmu

Invaze virtuálního světa?

Vývoj, kterým se bude ubírat odvětví elektronického obchodování, je víceméně spojen se zvýšenou frekvencí práce mnoha lidí s internetem. „Zastávám názor, že do budoucna se stále více budou internetový obchod a klasický maloobchod spojovat do jednoho. Již dnes pozorujeme trend vstupování klasických maloobchodníků na internet a naopak internetoví prodejci otvírají kamenné provozovny,“ odpovídá Jan Vetyška na otázku, zda do budoucna zcela vymizí zájem o nakupování v kamenných obchodech a veškeré nákupy se budou provádět pouze prostřednictvím PC.

Jak uvádí Vetyška, většina lidí nakupuje na internetu díky příznivější ceně. Ve většině případů je nákup prováděn přímo u zdroje, tedy výrobce, a obchod je tak uskutečněn bez dalších zprostředkova­telských poplatků. Na rozdíl od kamenných obchodů může zákazník v elektronických obchodech nakupovat kdykoliv, bez ohledu na denní hodinu. „Největší výhodu vidím v kvalitě služby, která šetří čas. Hodně lidí, včetně mě, oceňuje hlavně možnost nákupu z pohodlí domova. To, že nemusíme hodiny procházet nákupní centra, nám šetří nejenom čas, ale i spoustu energie,“ doplnil Jan Vetyška. I samotný obchodník získává z provozování internetového obchodu mnoho výhod. Pokud se jedná o menší firmu, častokrát je pro ni problém vybudovat a rozšiřovat síť klasických obchodů. Komunikace se zákazníkem přes internet je tak možností, jak se nutnosti výstavby kamenného obchodu vyhnout. Navíc takový způsob spojení s potenciálním klientem je finančně přijatelnější z důvodu nulové potřeby práce prodavačů, které nahrazuje objednávkový systém.

Využíváte služeb elektronických obchodů?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).