Hlavní navigace

Velký e-shop pozastavil činnost. Co si počít s reklamací? (MANUÁL)

24. 6. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Jaké máte možnosti, pokud potřebujete reklamovat nebo vrátit zboží z e-shopu, který přestal fungovat nebo zanikl a kam se mají obrátit zákazníci levneELEKTRO.cz? (RADY OD ADVOKÁTA)

Oblíbený internetový obchod levneELEKTRO.cz pozastavil svou činnost. Jaká práva mají spotřebitelé, pokud budou potřebovat reklamovat či vrátit zboží? A jak se tato práva změní, pokud provozovatel úplně zanikne?

Přetahovaná o pravdu

Na internetových stránkách e-shopu levneELEKTRO.cz je k vidění pouze hláška o dočasném pozastavení činnosti. Výkonný ředitel Petr Václav uvádí, že přerušení je důvodem blokace  provozního kapitálu a ochromení celé společnosti, se její vedení rozhodlo pozastavit provoz eshopu, aby minimalizovalo možné negativní dopady na zákazníky, kteří by dále objednávali produkty bez garance doručení, a současně bylo co nejserióznější k obchodním partnerům. V současnosti prý provozovatel zjišťuje příčinu i další kroky úřadů.

Kromě toho si ale Petr Václav ještě emotivně stěžuje i na sociálních sítích s tím, že se jedná o řízený zásah budějovické finanční správy.

Ta se proti těmto výrokům na svém webu ohrazuje s tím, že odmítá tvrzení o pozastavení činnosti z důvodu nepředvídaných a závažných provozních okolností, jimiž má být právě postup Finanční správy, respektive následky mechanismu přenesení daňové povinnosti (reverse charge). Je naprosto a zcela nemožné, aby se jakýkoliv plátce dostal do tak vážných problémů, jak je ve vyjádření společnosti naznačováno, právě kvůli reverse charge, uvádí tiskové vyjádření Finanční správy, podle které mají výroky provozovatele e-shopu zpochybnit činnost správce daně nebo zastrašit jeho pracovníky a ovlivnit tak výsledek konkrétního řízení. Jedná se o značně nerovný boj, kdy druhá strana účelově zneužívá mlčenlivost, kterou je Finanční správa vázána, naznačuje prohlášení, podle kterého by stačilo, aby daňový subjekt zbavil správce daně mlčenlivosti a ten je pak připraven postup vysvětlit.

Reverse charge má být nástrojem proti nejčastějšímu daňovému úniku na DPH, kdy dodavatel z transakce neodvede státu DPH, ale odběratel si za ni nárokuje odpočet daně ze státní kasy. Stát je tedy nucen vyplatit odběrateli daň, kterou ale neinkasoval od dodavatele, čímž se dostává do mínusu. Problém nastává i v situaci, kdy dodavatel neoprávněně nezatíží prodej zboží v tomto režimu daní při prodeji osobám, které nejsou plátci DPH.

Tato druhá varianta by připadala v úvahu obecně při prodeji konečným zákazníkům, tedy zejména občanům, a tato chyba by musela být konána v extrémních četnostech, aby vznikly firmě tak závažné daňové nedoplatky, které by jí mohly způsobit problém, hájí se Finanční správa.

Konkrétnější vyjádření provozovatele dotčeného e-shopu se nám dosud nepodařilo získat. Podrobnější informace o kauze najdete i v článku na sesterském serveru Lupa.cz Budějovický e-shop levneElektro je mimo provoz. Nepřijímá objednávky

Reklamujte, dokud je čas

Víc než to, na které straně je pravda, bude zákazníky spíš zajímat, kam se mají obrátit v případě, že potřebují reklamovat vadné zboží. To ostatně potvrzují i příspěvky zákazníků na Facebooku, kterým zatím prodejce nereaguje na dotazy.

Konkrétní postup závisí na několika faktorech, především ale na tom, zda prodejce jen ukončil nebo pozastavil provoz e-shopu nebo celkově skončil se svou podnikatelskou činností.

E-shop nefunguje, provozovatel ano

Pokud nefunguje pouze samotný internetový obchod, vaše právo na odstoupení od kupní smlouvy nebo právo na uplatnění reklamace nezaniká, jen se musíte obrátit přímo na prodejce, který e-shop provozoval. Reklamaci je možné provést nejlépe písemně či osobně oproti vydání písemného potvrzení o provedené reklamaci v místě jiné provozovny daného prodejce nebo na adrese jeho sídla, vysvětlila pro server Měšec.cz advokátka Kateřina Korpasová s tím, že podle §13 a §19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, je prodávající povinen spotřebitele informovat o tom, kde je možné reklamaci uplatnit (na stejné místo budete i vracet zboží). To platí i v případě ukončení prodeje mimo ohlášenou provozovnu. Pro kupujícího se tedy v tomto případě podle Korpasové nic zásadního nemění.  

Provozovatel e-shopu (fyzická osoba) ukončil činnost

Horší situace nastává v případě, že ukončí činnost přímo provozovatel e-shopu, což si můžete ověřit v obchodním nebo živnostenském rejstříku. Ještě však stále nemusí být vše ztraceno. Provozovat e-shop totiž může fyzická i právnická osoba.

Pokud byl podnikatel fyzickou osobou, je možné se po něm domáhat vyřízení reklamace i nadále, platí totiž, že fyzická osoba, která již nemá živnostenské oprávnění, odpovídá za své závazky, které vznikly v době jejího podnikání, i po jeho ukončení, radí Korpasová, podle které se pro získání kontaktu na daného prodejce musíte obrátit na příslušný živnostenský úřad, kterému je živnostník povinen kontaktní adresu sdělit.

dan_z_prijmu

Provozovatel e-shopu (právnická osoba) ukončil činnost

Pokud byla provozovatelem e-shopu právnická osoba, která ukončila své podnikání, závisí vaše šance na uplatnění práv na tom, jestli podnikatel zanikl s právním nástupcem, tedy jinou fyzickou či právnickou osobou, která za něj převzala závazky. Pokud ano, je tato situace pro kupujícího příznivá, jelikož právním nástupnictvím nemohou být jeho práva (tedy včetně práva reklamovat zboží) nikterak krácena či jinak dotčena, ujišťuje Korpasová.

Pokud ale dojde u právnické osoby k likvidaci a následně i zániku nebo je s ní vedeno insolvenční řízení, situace se podle advokátky značně komplikuje: v takovýchto případech jsou práva spotřebitele coby kupujícího často vymahatelná jen s velkými obtížemi, mnohdy je dosažení byť jen částečného uspokojení jeho nároků prakticky nemožné, uzavřela Korpasová.

Pokud tedy v současné situaci nemá e-shop levneELEKTRO.cz žádnou fungující provozovnu, je jistější se s reklamací nebo vrácením zboží obrátit přímo na sídlo provozovatele, kterým je společnost Elektra PV na adrese Vrbenská 197/23, 370 01 České Budějovice nebo se zde minimálně vyptat na další postup na e-mailové adrese  info@levneelektro.cz nebo telefonním čísle  +420 389 603 003.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).