Od pondělí 23. prosince 2019 v Praze funguje nová služba Uberu s názvem Uber Taxi. Uber tak rozšiřuje stávající formy přepravy UberX, Select, UberXL a Black o Uber Taxi.
Rozdíl je hlavně v ceně a způsobu účtování. Zatímco u ostatních služeb Uberu, které v Praze a jejím okolí fungují, pro vás přijede (až na výjimky) civilní vozidlo s řidičem (který by i tak měl splňovat zákonné požadavky), v případě Uber Taxi pro vás přijede klasický taxík s taxametrem. Cena za jízdu je pevně nastavená ze strany Uberu, a to v režimu standardního pražského tarifu, tj. 40 Kč nástup, 28 Kč/km jízdy a 6 Kč/min. čekání jízdy. Aktualizováno: Pokud Uber bude skutečně účtovat cenu 6 Kč za každou minutu jízdy, bude ji v taxametru nastavit, toto taxametry na českém trhu neumí. Možná jde jen o překlep.
V případě využití Uber Taxi mají zákazníci několik výhod. Účtování probíhá v jedné aplikaci včetně historie jízd, není potřeba brát si stvrzenky od řidiče, Uber je zašle elektronicky. Jízda probíhá v bezpečném režimu, tj. cesta je sledována pomocí aplikace a také je s její pomocí hlídaná, např. pro obavy z předražení. S taxikářem se lze rovněž domluvit na konečné ceně služby, protože v tomto režimu si pravidla stanovuje on a Uber provede jen samotnou objednávku a transakci.
Typickým příkladem je cesta, která může mít dvě trasy, např. z Prahy do Ostravy. Lze totiž jet po D1 (rychlejší, ale dražší a delší), nebo po D11 (kratší, levnější a ne o moc pomalejší). Rozdíl v ceně přitom může být v tisícovkách. V případě tradičních služeb Uberu cenu spočítá Uber a bude pevně daná. V případě Uber Taxi rozhodne to, co je na taxametru, resp. i to, jak se zákazník s taxikářem domluví. To je ostatně standard i u konkurenčních aplikací, aniž by tím zákazník přicházel o možnost dostat za jízdu řádný doklad. Dohoda zákazníka s řidičem taxislužby vždy přebíjí cenu nabídnutou přes aplikaci, musí však k jízdě vydat řádný doklad. Není přípustné, aby řidič taxislužby s vozidlem vybaveným taxametrem dal zákazníkovi na výběr, zda pojedou „na aplikaci“, nebo „na taxametr“. Pokud k tomu dojde, porušuje zákon.
Stále platí, že nejlevnější službou je služba UberX, ta však může být ovlivněna příplatky podle vytížení. Uber Taxi příplatky nemá.
Jak Uber Taxi funguje
- Když si cestující v aplikaci vybere možnost Taxi, objednávku obdrží řidič, který má ve voze taxametr.
- Po nástupu cestujícího řidič zahájí jízdu v aplikaci a zapne taxametr.
- Jakmile dorazí do cíle, vypne řidič taxametr a ukončí jízdu v aplikaci, do které zadá konečné jízdné stanovené taxametrem.
- V závislosti na zvolené platební metodě je poté cestujícímu stržena částka z kreditní karty, nebo zaplatí hotově.
Pro řidiče digitální dispečink
Uber tímto cílí i na řidiče taxíků s taxametrem. Po dobu prvních tří měsíců od spuštění služby (tj. do 23. března 2020) bude řidičům, resp. provozovatelům vozidel účtovat servisní poplatek jen 8 % z tržby. Pokud řidič nejezdí, žádný paušál neplatí.
Je potřeba ale dodat, že jezdit pro Uber znamená stát se minimálně identifikovaným plátcem DPH. To znamená, že z provize, kterou si Uber strhává, se odvádí 21% DPH (každý měsíc podat daňové přiznání k DPH). Samotná akční provize pro Uber Taxi tak fakticky je 9,68 %. Běžná provize u elektronických aplikací pro řidiče se přitom pohybuje mezi 12–25 % z tržby.
Jaké taxi aplikace nejraději používáte?
Důstojná konkurence
Při rychlém porovnání nabídek přímé konkurence je vidět, že ceny přímých konkurentů v podobě aplikací Liftago a Hopin jsou v případě tradiční taxislužby cenově nižší. Je to vlivem nižší nabídnuté ceny. Liftago funguje jako aukční portál, ve kterém řidiči nabízejí cenu, která je pro ně ekonomicky zajímavá. V případě aplikace Hopin je cena garantovaná v rozmezí 20–22 Kč/km. Uber Taxi je cenově vyšší, na druhé straně garantuje, že cena nepřekročí pražský magistrátní strop. Což v případě násobků jeho lidových služeb jinak neplatí. Porovnání cen konkurenční aplikace Bolt nebylo možné, protože autora článku provozovatel Boltu trvale zablokoval.
Porovnání cen pro trasu Praha, hl. n. – letiště Václava Havla
Sdělení: Autor článku je držitelem oprávnění k provozování taxislužby. Text může popisovat pohled i na základě osobních zkušeností v praxi.