Hlavní navigace

Účet bez souhlasu klienta

22. 7. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Bankovní poplatky jsou dnes živě diskutované. Obecně se ale soudí, že mohou být vybírané jen na základě platně uzavřené smlouvy o vedení účtu. Opak je pravdou. Banka může otevřít účet i na základě pouhého dotazu klienta - a pak strhávat poplatky. Nevěříte?

Čtenářská zkušenost

Banka bez mého souhlasu založila a vedla několik měsíců devizový účet, za který si bez mého souhlasu odváděla měsíční odměnu, kterou si strhávala z korunového účtu. Pro obdivuhodný postoj pracovníků banky plný lži, kde banka tvrdí, že je vše na moji žádost, jsem požádal o zaslání kopie podepsané smlouvy a dále zmíněné žádosti. Po dvou letech jsem nic neobdržel.

Pro „obdivuhodný“ postoj pracovníků banky jsem nechal celý případ provětřit Úřadem pro ochranu osobních údajů, který po prošetření celého případů zahájil správní řízení podle zákona č.101/2000 Sb., za což byl zmíněný ústav pochválen pokutou 15 000 Kč pro porušení $ 5 odst. 2 zákona 101/2000 a spáchání deliktů podle $ 45 odst. 1 pism e/ zákona č.101/2000 Sb. Rozhodnutí nabylo právní moci dne 6. dubna 2005, které jsem písemně obdržel a doslovně ho cituji.

Napsal jsem Živnostenské bance na základě pravomocného skončení správního řízení, kde mi právní oddělení banky sděluje, že ze zmíněného rozhodnutí v žádném případě nevyplývá, jak uvádíte, že jsme porušili $ 5 odst. 2 zákona č. 101/2000 vážným způsobem.

Úřad pro ochranu osobních údajů těžko vydal současné dvě rozdílná rozhodnutí, jedno pro banku a druhé pro mě. Nepravdivá tvrzení tedy opět ze strany banky pokračují. Dále mi právní oddělení oznamuje, opět doslovně cituji: Věříme, že přijměte tato naše vysvětlení a budete moci považovat celou věc za uzavřenou.

Tento ústav se asi domnívá, že zmíněné řízení a pokuta byla pravděpodobně za špatné parkování. S podobnou drzostí jsem se doposud nesetkal. Nejvíc mě asi zaráží, že tato banka, jak se rádoby nazývá, vám při pouhém dotazu na podmínky účtu okamžitě napíše, že vám již účet zřídila, a ještě vám pohrozí, že pokud bance nesložíte 1000 $ do 30 dnů, bude vás účet zrušen.

Ani po pár měsících stížností a ultimátu, které mi banka písemně oznámila, účet nezrušila a dále ho vedla bez mého souhlasu a bez mého souhlasu mě okrádala. Na rozsudek mi dnes tvrdí, že ani ten není pravda. Myslím, že podobně jednání nemůže skončit jinak než soudním sporem.

Zdeněk Černý

(text prošel redakční úpravou)

Vyjádření Živnostenské banky

Stížnost p. Černého jsme v roce 2004 podrobně prošetřili a zjistili jsme, že je oprávněná: klientský pracovník na pobočce špatně pochopil žádost klienta o zaslání formuláře na otevření účtu v US dolarech. Zaslal mu proto již vyplněný návrh smlouvy na otevření účtu, a aniž by vyčkal doručení klientem podepsané smlouvy, založil účet ihned. Úmyslem osobního bankéře bylo aktivně vyjít vstříc klientovi, který projevil vážný zájem o uvedený typ produktu, nikoliv jej jakkoli poškodit. Banka se klientovi za postup klientského pracovníka písemně omluvila a vše uvedla do původního stavu, tzn. že p. Černému nevznikla žádná finanční škoda.

Stížnost p. Černého projednal Úřad na ochranu osobních údajů. Úřad při projednávání případu přihlédl k tomu, že nešlo o systémové pochybení, ale nedorozumění způsobené individuálním přístupem jednoho klientského pracovníka a celkově šlo o malý rozsah použití osobních údajů. Úřad mimo jiné ocenil součinnost a přístup Živnostenské banky v projednání celé záležitosti.

Ivo Polišenský
tiskový mluvčí Živnostenské ban­ky

Grešle červenec 2005

Redakce

Pracovník banky na základě dotazu pana Černého na devizový účet tento účet otevřel bez podpisu smlouvy ze strany klienta. Tomu byly bankou účtovány poplatky za vedení devizového účtu.

Přestože se jedná o chybu pracovníka banky, jde o závažný prohřešek, který si nemůže bankovní úředník žádného ústavu dovolit. Za své pracovníky zodpovídá banka, proto Živnostenské bance udělujeme Zlámanou grešli. Zároveň však oceňujeme přístup, s kterým banka přistoupila ke stížnosti klienta a chybu svého pracovníka napravila.

Máte také nějakou špatnou zkušenost? Nebo chcete naopak někoho pochválit? Příspěveky můžete zasílat i vy! Tešíme se na ně na adrese redakce@mesec.cz. Autor každého zveřejněného zážitku od nás navíc obdrží tričko s logem Měšce.

Poplatky ve vaší bance jsou...

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).