Pověra o přechodu záruky
V bazarech se často objevuje cedulka např. „ještě pět měsíců v záruce“ s tím, že spotřebitel by to měl mít možnost ještě v této lhůtě reklamovat u původního prodávajícího. Je však nutné si uvědomit, že záruku původní prodávající poskytnul původnímu kupujícímu, se kterým byl v smluvním vztahu.
Na další majitele se možnost reklamace u původního prodejce již nevztahuje a prodávající může s tímto zdůvodněním reklamaci odmítnout, i když se nový majitel prokáže původním záručním listem a kupním dokladem. Oprávněně uplatnit reklamaci by bylo možno pouze na základě plné moci od původního majitele.
Spotřebitel má samozřejmě možnost uplatnit odpovědnost za vady (lidově řečeno reklamovat) přímo u bazaru podle podmínek stanovených v Občanském zákoníku.
Popis nejhoršího možného stavu ve smlouvě
Oblíbeným trikem zejména autobazarů je předvedení auta ve slušném stavu, pozitivní rétorika o něm, ovšem ve smlouvě je vůz popsán jako „absolutní šrot". Při dotazu se spotřebitel může dozvědět, že se např. jedná o formalitu nebo že mají jedinou typovou smlouvu apod.
Spotřebitel si při koupi musí uvědomit, že jde o mnohem více než o pouhou formalitu – jde o faktickou možnost automobil či jiné zboží reklamovat. Uplatnit odpovědnost za vady je možné jen u vad, na které spotřebitel nebyl předem upozorněn. A pokud má věc podle smlouvy „všechny možné vady“, tak není naděje na úspěch ani v případě, že prodávající nejdříve věc ústně opěvoval.
Smlouvu obsahující popis zboží se všemi možnými i nemožnými vadami by spotřebitel měl odmítnout podepsat, protože je krajně nevýhodná, a měl by se obrátit na serioznějšího prodávajícího.
„To už nejde reklamovat, protože jsme již vyplatili peníze předchozímu majiteli“
Délku doby, ve které je možné uplatnit odpovědnost za vady u bazaru, stanoví Občanský zákoník. Je již na bazaru, jak se vypořádá s tímto požadavkem ve své smlouvě s původním majitelem věci. Proto ani argument, že peníze již byly vyplaceny předcházejícímu majiteli, a zdůraznění toho, že bazar funguje pouze jako jakýsi zprostředkovatel, nelze označit za korektní.
Minulé díly Spotřebitelské sebeobrany:
„My za nic neručíme, to si vyřešte s předchozím majitelem“
Bazary mají v některých případech tendence odmítat jakoukoliv odpovědnost za výskyt vad a odkazovat kupujícího, ať se obrátí na původního majitele a vyřídí si to s ním.
Kupující má přitom smlouvu uzavřenou s bazarem, a ten je pro něj partnerem, na kterého je třeba se obracet. Této zodpovědnosti se nelze zbavit uvedením jiného ustanovení ve smlouvě či na paragonu.