Hlavní navigace

Triky v bazarech

30. 6. 2004
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Bazary se často při zprostředkování prodeje snaží vyhnout zodpovědnosti za prodávané zboží. Za tím účelem využívají nesčetné triky. Znáte je? Víte, jaká máte práva při nákupu v bazaru a jaké jsou vaše povinnosti? V tomto díle Spotřebitelské sebeobrany se zaměříme na bazary a jejich triky.

Pověra o přechodu záruky

V bazarech se často objevuje cedulka např. „ještě pět měsíců v záruce“ s tím, že spotřebitel by to měl mít možnost ještě v této lhůtě reklamovat u původního prodávajícího. Je však nutné si uvědomit, že záruku původní prodávající poskytnul původnímu kupujícímu, se kterým byl v smluvním vztahu.

Na další majitele se možnost reklamace u původního prodejce již nevztahuje a prodávající může s tímto zdůvodněním reklamaci odmítnout, i když se nový majitel prokáže původním záručním listem a kupním dokladem. Oprávněně uplatnit reklamaci by bylo možno pouze na základě plné moci od původního majitele.

Spotřebitel má samozřejmě možnost uplatnit odpovědnost za vady (lidově řečeno reklamovat) přímo u bazaru podle podmínek stanovených v Občanském zákoníku.

Popis nejhoršího možného stavu ve smlouvě

Oblíbeným trikem zejména autobazarů je předvedení auta ve slušném stavu, pozitivní rétorika o něm, ovšem ve smlouvě je vůz popsán jako „absolutní šrot". Při dotazu se spotřebitel může dozvědět, že se např. jedná o formalitu nebo že mají jedinou typovou smlouvu apod.

Jak a kde pořídíte ojetý automobil přes internet? Čtěte v článku Petra BukačeAuto přes Internet“.

Spotřebitel si při koupi musí uvědomit, že jde o mnohem více než o pouhou formalitu – jde o faktickou možnost automobil či jiné zboží reklamovat. Uplatnit odpovědnost za vady je možné jen u vad, na které spotřebitel nebyl předem upozorněn. A pokud má věc podle smlouvy „všechny možné vady“, tak není naděje na úspěch ani v případě, že prodávající nejdříve věc ústně opěvoval.

Smlouvu obsahující popis zboží se všemi možnými i nemožnými vadami by spotřebitel měl odmítnout podepsat, protože je krajně nevýhodná, a měl by se obrátit na serioznějšího prodávajícího.

„To už nejde reklamovat, protože jsme již vyplatili peníze předchozímu majiteli“

Délku doby, ve které je možné uplatnit odpovědnost za vady u bazaru, stanoví Občanský zákoník. Je již na bazaru, jak se vypořádá s tímto požadavkem ve své smlouvě s původním majitelem věci. Proto ani argument, že peníze již byly vyplaceny předcházejícímu majiteli, a zdůraznění toho, že bazar funguje pouze jako jakýsi zprostředkovatel, nelze označit za korektní.

dan_z_prijmu

„My za nic neručíme, to si vyřešte s předchozím majitelem“

Bazary mají v některých případech tendence odmítat jakoukoliv odpovědnost za výskyt vad a odkazovat kupujícího, ať se obrátí na původního majitele a vyřídí si to s ním.

Kupující má přitom smlouvu uzavřenou s bazarem, a ten je pro něj partnerem, na kterého je třeba se obracet. Této zodpovědnosti se nelze zbavit uvedením jiného ustanovení ve smlouvě či na paragonu.

Reklamoval/a jste zboží nakoupené v bazaru?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Na internetové adrese www.spotrebitele.info lze zakoupit tištěné vydání brožury "Spotřebitelská sebeobrana aneb Jak se bránit 80 trikům prodávajících?"...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).