Hlavní navigace

Televizní bankovnictví: Do konce roku realitou!

23. 3. 2007
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Když jsme před necelými dvěma lety na serverech Měšec.cz, Lupa.cz a Root.cz vydali sérii aprílových článků na téma "televizní bankovnictví", neměli jsme ani tušení, jak rychle se naše vize vyplní. Dnes se o apríl nejedná - s televizním bankovnictvím do konce roku přijde Poštovní spořitelna!

Od aprílu k realitě

Rozvoj digitální televize a přechod k digitálnímu vysílání s sebou nese široké možnosti. To si uvědomuje především náš sesterský server o digitálním vysílání DigiZone.cz, který začal vycházet v září roku 2005, roku, kdy se testovací digitální provoz překlápěl na provoz ostrý. Ještě před jeho spuštěním jsme ale již o významu digitální televize tušili – a nutno říci, že více než ostatní.

Již v dubnu jsme, byť formou aprílového vydání, nastínili možnosti digitální televize pro bankovnictví a bankovní služby. A neuběhly ani dva roky a již první banka oznámila, že televizní bankovnictví přidá mezi své přímé kanály komunikace – Poštovní spořitelna.

První náznak televizního bankovnictví představila v létě loňského roku ČSOB – videobankéře. Na středně velkých pobočkách byl umístěn počítač s webkamerou napojený na callcentrum, kde byl připraven bankéř vyřídit záležitosti, na které nebyl na dané pobočce specialista.

U videobankéře proběhl testovací provoz, ale ukázalo se, že na jeho využití nejsou naši klienti ještě dostatečně připraveni. Proto budeme hledat další možnosti, jak této technologie využít. Jednou z nich je využití videobankéře Poštovní spořitelnou, sdělil na náš dotaz ohledně současnosti nedávno uvedené služby Tomáš Kopecký z externí komunikace ČSOB.

Videobankéř se tedy, zdá se, neosvědčil. Skutečné televizní bankovnictví ale je již připravováno a taktéž v Poštovní spořitelně. Napojení nového komunikačního kanálu na přímé bankovnictví by dle vyjádření Martina Orsága, tiskového mluvčího Poštovní spořitelny, mělo být dokonce jednodušší, než původně banka předpokládala.

Televizní bankovnictví

Digitální vysílání s sebou nese široké možnosti. Televizní diváci si díky digitálnímu signálu a chytrým set-top-boxům budou moci (či v některých částech České republiky již mohou) shlédnout oblíbenou scénu z filmu znovu či odložit vysílání o několik minut, hlasovat v televizních anketách atp. Poštovní spořitelna přidá též ovládání účtu.

Ovládat účet přes televizi ale nebude moci každý. Kromě dostupnosti digitálního vysílání, které je možné zachytit v Praze, Brně, Ostravě a na Domažlicku, potřebují diváci též set-top-box či digitální televizor. A ani to nemusí vždy stačit – některé přístroje umožňují jen pasivní přijímání signálu, ale nenabízí zpětné odeslání informací. Při hledání takového set-top-boxu sledujte označení MHP (Multimedia Home Platform). Takových ale příliš mnoho není.

Set-top-boxy s podporou MHP
Set-top-box Orientační cena (vč. DPH)
STRONG SRT 5510 MHP 4 990 Kč
ADB iCAN 2000T 6 990 Kč
Humax DTT-4000 7 490 Kč

Poznámka: Cena set-top-boxů se liší mj. vlivem různých dalších funkcí a možností set-top-boxu.

Podle Hospodářských novin by Poštovní spořitelna mohla set-top-boxy nabízet se službou televizního bankovnictví zdarma.

dan_z_prijmu

Podle informací Martina Roztočila, ředitele Úseku vysílacích služeb Českých radiokomunikací, je digitální vysílací síť na „MHP aplikace“ připravena a připravují již několik konkrétních produktů. Společnosti v současné době dle jeho slov ale nejedná s žádnou finanční institucí o bankovní aplikaci. Nevyloučil však, že Poštovní spořitelna může jednat s Českou televizí či televizí Nova, které na Domažlicku, kde by mělo být televizní bankovnictví spuštěno nejdříve, již vysílají. Ovšem podle omezeného rozsahu přiděleného televizím o tom vyjádřil spíše pochybnosti.

V každém případě Poštovní spořitelna televizní bankovnictví připravuje a hodlá ho spustit nejpozději do konce tohoto roku. Zabezpečeno by mělo být obdobným způsobem jako internetové bankovnictví. Jak bude zpoplatněno, zatím není jasné.

Zaujala vás služba "televizní bankovnictví"?

  • Ano.
    27 %
  • Ne.
    55 %
  • Nevím, nechám se překvapit.
    18 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).