Hlavní navigace

Televizní bankovnictví - co nabídnou banky

1. 4. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Banky se předhánějí v nabídkách pro klienty. Nejinak tomu bude i u televizního bankovnictví, které připravuje řada českých bank. Možnosti televizního bankovnictví jsou široké – dokáží je české banky plně využít? Která banka získá „nejlepší tvář“ a která vám věnuje televizi?

Televizní bankovnictví vnímá většina oslovených bank velmi pozitivně. Televizní bankovnictví představuje zatím nejosobnější kontakt klienta s bankou na dálku, říká Marie Petrovová, mluvčí Komerční banky.

Statistiky ze zahraničí dokazují, že klienti televizní bankovnictví skutečně využívají – dle informací z ČSOB například v Dánsku přes 86 % zákazníků, v Norsku 83 % a v Irsku téměř 82 %. Menší penetrace ze zemí, v nichž je televizní bankovnictví zavedeno, je pouze v Itálii, kde ho využívá pouze 24 % a kde většina klientů dává přednost anonymním sběrným boxům.

Jak bude televizní bankovnictví fungovat? Čtěte v článku „Televizní bankovnictví – nový trend obsluhy peněz“.

Přesto některé banky raději vyčkávají, jak se trh k televiznímu bankovnictví postaví. Pavla PasekováeBanky k tomu říká: Naši klienti mají přístup ke všem současným formám přímého bankovnictví na nejvyšší technologické úrovni zdarma […] V případě televizního bankovnictví s jeho nasazením vyčkáme, jak ho český trh přijme, nicméně jsme na jeho nástup připraveni.

Televizní moderátoři – bankéři

Banky se do konkurenčního boje o „televizní“ zákazníky vrhnou různými zbraněmi. „Divácky“ nejatraktivnější bude zřejmě souboj o budoucí bývalé televizní moderátory, jejichž pozici Česká televize u příležitosti digitalizace zruší.

Okamžitě jsme se chopili příležitosti a kontaktovali Alexandra Hemalu, který souhlasil se spoluprací, uvedla Klára GajduškováČeské spořitelny. Najděte mi někoho, kdo by si rád nepopovídal s Jiřím Ptáčníkem, říká Marie PetrovováKomerční banky, která vidí angažování známých televizních osobností jako krok správným směrem.

Televizní bankovnictví - ČS

Zdroj: Tiskové materiály České spořitelny

ČSOB uvažuje ještě dále. V rámci televizního bankovnictví chce podávat i informace o bance a bankovním trhu. Již předem se dá očekávat, že například příběh převzetí IPB v dramatickém podání Marie Retkové se stane skutečným trhákem, nechává nahlédnout do budoucí podoby aplikace ČSOB mluvčí banky Pavel Hejzlar.

Kdo další získal jaké moderátory, se dočtete v článku „Televizní bankovnictví – nový trend obsluhy peněz“.

Rozsah služeb

Další frontou konkurenčního boje se tradičně stává rozsah nabízených služeb. Jak je uvedeno v článku „Televizní bankovnictví – nový trend obsluhy peněz“, prvním krokem je komunikace s digitálním bankéřem. V něm se banky lišit prakticky nebudou – všechny chtějí spustit kompletní platební styk, spořící účty nebo termínované vklady a samozřejmě pasivní informace (nejen o účtu a jeho stavu). Přesto lze najít drobné odlišnosti:

  • GE Money Bank plánuje zavedení služby Info Limit (informaci o výši možného úvěru),
  • ČSOB nabídne přehled a vývoj zajištěných podílových fondů,
  • Česká spořitelna umožní snadné platby v rámci finanční skupiny Erste Bank.

Další banky připravují též své „speciality“, ale nedovolily nám nahlédnout pod pokličku.

Klient, kterému nebude stačit „zjednodušený“ přístup k účtu, se bude moci přepojit na živého bankéře, který s ním bude moci projednat veškeré finanční operace. V této fázi již nebude hovořit s televizním moderátorem – bankéřem, ale s univerzálním bankéřem v „TV centru“ (obdoba call-centra).

Zabezpečení

Zabezpečení aplikace blíže popisuje článek na serveru Root.cz, proto se zde budu věnovat jen ověření totožnosti klienta.

ČSOB jakožto jeden z průkopníků čipové technologie se soustředila na autentifikaci (ověření totožnosti) čipovou kartou. Podle našich informací bude dodávat set-top box s čtečkou čipových karet.

Komerční banka naproti tomu zvolila „uživatelské jméno a heslo“, které je totožné s přihlašovacími údaji Expresní linky – telefonního bankovnictví. Banka chce podpořit televizní bankovnictví oblíbeným produktem, který využívá převážná část jejich klientů.

Česká spořitelna vsadila na variabilitu a možnost volby zákazníka a v nabídce má „uživatelské jméno a heslo“, čipovou kartu a PIN kalkulátor.

Nejvyšší formu zabezpečení zvolila HVB Bank, která bude nabízet PIN kalkulátor a generování kódu pomocí SIM toolkitové aplikace mobilního telefonu.

skoleni_15_4

Poplatky a „televize zdarma“?

Poplatková politika je zatím největší neznámou. Lze pouze předpokládat, že při zavedení bude televizní bankovnictví zvýhodněno – jak paušálem, tak poplatky za jednotlivé operace. Banky odmítly sdělit i to, zda budou rozdíly v cenách při použití digitálního moderátora a živého univerzálního bankéře.

Jan HainzGE Money Bank nám prozradil, že banka připravuje velkolepou akci na propagaci televizního bankovnictví a že se chce stát jedničkou, jako se jí to podařilo v případě GSM bankovnictví. Prý se můžeme těšit na obdobu „mobilu zadarmo“ či „zvýhodněného počítače“ k účtu.

Podrobnosti o technologii televizního bankovnictví se dočtete v dnešním článku „Jaký bude TV banking?“ na serveru Lupa.cz
APRÍL

Změníte banku, když vám vaše banka nenabídne dostatečně kvalitní televizní bankovnictví?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).