Televizní bankovnictví vnímá většina oslovených bank velmi pozitivně. Televizní bankovnictví představuje zatím nejosobnější kontakt klienta s bankou na dálku,
říká Marie Petrovová, mluvčí Komerční banky.
Statistiky ze zahraničí dokazují, že klienti televizní bankovnictví skutečně využívají – dle informací z ČSOB například v Dánsku přes 86 % zákazníků, v Norsku 83 % a v Irsku téměř 82 %. Menší penetrace ze zemí, v nichž je televizní bankovnictví zavedeno, je pouze v Itálii, kde ho využívá pouze 24 % a kde většina klientů dává přednost anonymním sběrným boxům.
Přesto některé banky raději vyčkávají, jak se trh k televiznímu bankovnictví postaví. Pavla Paseková z eBanky k tomu říká: Naši klienti mají přístup ke všem současným formám přímého bankovnictví na nejvyšší technologické úrovni zdarma […] V případě televizního bankovnictví s jeho nasazením vyčkáme, jak ho český trh přijme, nicméně jsme na jeho nástup připraveni.
Televizní moderátoři – bankéři
Banky se do konkurenčního boje o „televizní“ zákazníky vrhnou různými zbraněmi. „Divácky“ nejatraktivnější bude zřejmě souboj o budoucí bývalé televizní moderátory, jejichž pozici Česká televize u příležitosti digitalizace zruší.
Okamžitě jsme se chopili příležitosti a kontaktovali Alexandra Hemalu, který souhlasil se spoluprací,
uvedla Klára Gajdušková z České spořitelny. Najděte mi někoho, kdo by si rád nepopovídal s Jiřím Ptáčníkem,
říká Marie Petrovová z Komerční banky, která vidí angažování známých televizních osobností jako krok správným směrem.
Zdroj: Tiskové materiály České spořitelny
ČSOB uvažuje ještě dále. V rámci televizního bankovnictví chce podávat i informace o bance a bankovním trhu. Již předem se dá očekávat, že například příběh převzetí IPB v dramatickém podání Marie Retkové se stane skutečným trhákem,
nechává nahlédnout do budoucí podoby aplikace ČSOB mluvčí banky Pavel Hejzlar.
Kdo další získal jaké moderátory, se dočtete v článku „Televizní bankovnictví – nový trend obsluhy peněz“.
Rozsah služeb
Další frontou konkurenčního boje se tradičně stává rozsah nabízených služeb. Jak je uvedeno v článku „Televizní bankovnictví – nový trend obsluhy peněz“, prvním krokem je komunikace s digitálním bankéřem. V něm se banky lišit prakticky nebudou – všechny chtějí spustit kompletní platební styk, spořící účty nebo termínované vklady a samozřejmě pasivní informace (nejen o účtu a jeho stavu). Přesto lze najít drobné odlišnosti:
- GE Money Bank plánuje zavedení služby Info Limit (informaci o výši možného úvěru),
- ČSOB nabídne přehled a vývoj zajištěných podílových fondů,
- Česká spořitelna umožní snadné platby v rámci finanční skupiny Erste Bank.
Další banky připravují též své „speciality“, ale nedovolily nám nahlédnout pod pokličku.
Klient, kterému nebude stačit „zjednodušený“ přístup k účtu, se bude moci přepojit na živého bankéře, který s ním bude moci projednat veškeré finanční operace. V této fázi již nebude hovořit s televizním moderátorem – bankéřem, ale s univerzálním bankéřem v „TV centru“ (obdoba call-centra).
Zabezpečení
Zabezpečení aplikace blíže popisuje článek na serveru Root.cz, proto se zde budu věnovat jen ověření totožnosti klienta.
ČSOB jakožto jeden z průkopníků čipové technologie se soustředila na autentifikaci (ověření totožnosti) čipovou kartou. Podle našich informací bude dodávat set-top box s čtečkou čipových karet.
Komerční banka naproti tomu zvolila „uživatelské jméno a heslo“, které je totožné s přihlašovacími údaji Expresní linky – telefonního bankovnictví. Banka chce podpořit televizní bankovnictví oblíbeným produktem, který využívá převážná část jejich klientů.
Česká spořitelna vsadila na variabilitu a možnost volby zákazníka a v nabídce má „uživatelské jméno a heslo“, čipovou kartu a PIN kalkulátor.
Nejvyšší formu zabezpečení zvolila HVB Bank, která bude nabízet PIN kalkulátor a generování kódu pomocí SIM toolkitové aplikace mobilního telefonu.
Poplatky a „televize zdarma“?
Poplatková politika je zatím největší neznámou. Lze pouze předpokládat, že při zavedení bude televizní bankovnictví zvýhodněno – jak paušálem, tak poplatky za jednotlivé operace. Banky odmítly sdělit i to, zda budou rozdíly v cenách při použití digitálního moderátora a živého univerzálního bankéře.
Jan Hainz z GE Money Bank nám prozradil, že banka připravuje velkolepou akci na propagaci televizního bankovnictví a že se chce stát jedničkou, jako se jí to podařilo v případě GSM bankovnictví. Prý se můžeme těšit na obdobu „mobilu zadarmo“ či „zvýhodněného počítače“ k účtu.