V minulém článku s názvem Jedno přihlášení a komunikace s několika úřady? Seznamte se s Národním bodem jsme vás informovali o tom, že stát výrazně pokročil v oblasti e-governmentu a prostřednictvím zákona o elektronické identifikaci vytvořil tzv. NIA (Národní bod pro identifikaci a autentizaci). Navazujícím krokem je pak tzv. projekt SONIA. O něm přednášel Filip Hanzlik, náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace a vedoucí projektu SONIA za ČBA na konferenci Digitální identita, kterou pořádal Měšec.cz.
Přes internetové bankovnictví komunikovat s úřady?
Projekt SONIA má sloužit k tomu, aby vám jakožto klientovi banky usnadnil vyřizování záležitostí na úřadech i v soukromých společnostech. A to tak, že tyto záležitosti vyřídíte elektronickou formou právě přes internetové bankovnictví.
V praxi byste tak například po přihlášení do internetového bankovnictví mohli zjistit, kolik vám zbývá řidičských bodů, nebo byste mohli zaplatit poplatek za psa, přehlásit si energie k jinému dodavateli, pojistit se apod.
Co tu zatím chybí?
K výše uvedenému je ale nutně třeba prokázat svou identitu, a to elektronicky. K tomu ale v České republice bohužel zatím chybí rozšířený digitální doklad totožnosti, který by sloužil právě ke komunikaci se státními úřady a soukromými poskytovateli služeb.
Jedním z řešení by mohla být například bankovní identita, tedy přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví. Ale jak se nakonec budeme prokazovat, zatím není jasné.
Současné a navrhované řešení
Jak vypadá současné řešení, jsme podrobně popsali v článku Jedno přihlášení a komunikace s několika úřady? Seznamte se s Národním bodem. Nyní proto jen stručně nastíníme.
Vy jakožto občan můžete skrze Národní bod využívat online služby u několika institucí, které se zatím do Národního bodu připojili. Skrze mezinárodní bránu pak budete moci využívat i instituce v rámci EU.
Navrhované řešení v rámci projektu SONIA je pak o něco komplikovanější.
Banky drží data o klientech a měly by přístup do základních registrů. Pochopitelně k účasti bank jakožto soukromých subjektů je nutná akreditace.
SONIA by pak figurovala v roli jakéhosi správce a přeprodejce dat a služeb od identitního prostoru. Podívejme se, jak by to vypadalo v praxi.
SONIA v praxi pro uživatele
V praxi byste si například v portálu občana vybrali, jakým způsobem se chcete přihlásit.
Kromě možnosti e-identity a datové schránky byste mohli využít i tzv. BankID, tedy bankovní identitu, za kterou stojí projekt SONIA. Pokud byste si vybrali tento způsob přihlášení, byli byste následně dotázáni na vaši banku.
Podle toho, jakou banku si vyberete, proběhne ověření vaší identity, stejně jako se přihlašujete do internetového bankovnictví.
Po zvolení konkrétní banky se vám zobrazí standardní přihlašovací obrazovka do banky, kterou se přihlásíte.
Kromě toho ale musíte udělit souhlas s poskytnutím informací třetím stranám. Rozsah požadovaných informací pak bude záviset na třetí straně. Podle toho, o jaký typ služby půjde, může každá třetí strana vyžadovat jiná data a jiný rozsah. Pak už jen zbývá potvrdit vaši identitu.
Potvrzení identity proběhne nějakou bezpečnostní metodou. Například autorizační SMSkou nebo nějakou bezpečnostní aplikací ve vašem chytrém telefonu.
Poté jste vpuštěni do portálu občana, kde si můžete vyřídit agendu, která je aktuálně k dispozici.
Nutné legislativní změny?
K tomu, aby celý proces probíhal tak, jak je uvedeno výše, ale navrhují autoři projektu určité legislativní změny. Stávající právní úprava by podle nich měla být doplněna tak, aby elektronická identifikace byla možná obecně skrze poskytovatele identit v NIA. Mělo by také dojít k doplnění zvláštního režimu pro banky v projektu SONIA.
Do zákona o informačních systémech veřejné správy pak chtějí doplnit ustanovení o tom, že i soukromoprávní uživatele jako banky mohou přistupovat k základním registrům přes IS CzechPOINT.
Více variant pro vás
V praxi by tak projekt SONIA existoval vedle projektu NIA a využití by bylo zcela dobrovolné a záleželo na vás. Identitu budou vždy držet banky, nikoli samotné Bank ID (SONIA). O použití identity navíc vždy budete rozhodovat vy.
Pro banky a pro vás jakožto klienta by využívání těchto služeb mělo být bezplatné. Ten, kdo bude za využití platit, budou soukromí poskytovatelé služeb, jako například mobilní operátoři, dodavatelé energií, pojišťovny apod.