Hlavní navigace

Snaha státu nás chránit zdraží zájezdy a vytvoří oligopol (NÁZOR)

25. 8. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Isifa.com
Novela zákona o cestovních kancelářích může výrazně zdražit zájezdy. Hrozí také, že dojde k zániku malých cestovních kanceláří.

V Poslanecké sněmovně je nyní novela, která pojišťovnám bude ukládat, že v případě krachu cestovní kanceláře musí zcela (100 %) odškodnit všechny klienty, včetně jejich repatriace na území ČR. O tomto tématu jsme napsali již v tomto článku: Kdo pojistí cestovní kanceláře? Někdo musí, ale nikomu se nechce

Tento návrh je přitom v Evropě ojedinělý. V žádném státě jsme ale nenašli model, kde by pojistné plnění nebylo ohraničené limitem, uvedla Asociace pojišťoven. V evropských zemích přitom existují limity na pojistné plnění, nebo jsou zde garanční fondy, často se také tyto oba systémy kombinují.

Žádný oběd není zadarmo

Ač má novela za cíl poškozené klienty chránit, nejspíše dojde k opaku. Tato ochrana totiž může dovolenou prodražit. Známému ekonomovi Miltonu Friedmanovi se přisuzuje výrok: Oběd zadarmo neexistuje, který skvěle vystihuje současnou situaci. Neomezené pojistné plnění zaplatí samotní spotřebitelé.

Pojišťovny nový zákon určitě zohlední do ceny pojistného, zároveň se ale cestovní kanceláře o své zisky nebudou chtít připravit. Tento nový zákon se tak promítne (podobně jako při zřizování garančního fondu u povinného ručení do cen tohoto produktu) do cen samotného zájezdu. 

Asociace cestovek: Zničí se malé cestovky

Tento zákon však také může vést k oligopolizaci trhu cestovních kanceláří. Na trhu cestovních kanceláří vznikne několik silných hráčů, kterým pojistné příliš nevzroste – hospodaří stabilně, zisky jim stagnují či mírně rostou a daří se jim zvyšovat počet klientů. Problémy ale můžou mít, alespoň podle Asociace cestovních kanceláří, především malé cestovní kanceláře a cestovní kanceláře, které se zaměřují jen na úzký okruh klientů. 

S minimálním pojistným plněním proto nesouhlasí ani místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež: Zavedení minimálního pojistného limitu ve výši 4 miliony pro organizátory leteckých zájezdů a 1 milion pro autobusové zájezdy vyřazuje z hospodářské soutěže menší cestovky, které takového obratu nedosahují. Kvůli vyššímu pojištění by ale zájezd zdražit nemohly. Nebyly by konkurenceschopné, tvrdí Papež pro Hospodářské noviny, podle kterého může dojít k ohrožení desítek cestovních kanceláří. Když někdo pořádá tři letecké zájezdy ročně pro menší skupinku lidí – třeba pro golfisty, tak má roční obrat tak do půl milionu korun. Pokud se bude muset vypočítávat z pojistky ze 4 milionů korun, dá se očekávat, že mu současná cena ročního pojistného v řádu nízkých desítek tisíc korun stoupne až na 200 000 Kč, dodává Papež.

Vznik úzce specializovaných cestovních kanceláří, které mají jen několik desítek klientů, tak bude téměř nemožný – pojišťovny je zkrátka nepojistí. Navíc bude zabráněn vznik nových malých cestovních kanceláří. Zakládat nové cestovní kanceláře budou totiž moci jen hráči s obrovským kapitálem, kteří budou moci svou několikaletou podnikatelskou činnost dotovat, jelikož budou mít v prvních letech pojistné podstatně vyšší. Druhou otázkou je, zdali se vůbec za nových podmínek pojistí. Co to znamená? Malý či střední podnikatel, který by na trh přinesl inovace, prostřednictvím kterých by poskytoval levnější a kvalitnější zájezdy, by měl smůlu. Nepojistil by se.

Tip:

Porovnejte si ceny cestovního pojištění zde. Stačí zadat od kdy do kdy chcete pojistit a my vám najdeme nejlepší cenu. I v den odjezdu.

Pojišťovny: Jsme také proti

Zákon kritizují jak samotné cestovní kanceláře, překvapivě ale také pojišťovny, které sice budou moci získat na pojistném více, výpočet pojištění se stane ale mnohem složitější. Pojišťovny totiž tvrdí, že se něco takového nebude líbit zajišťovnám:

Novela přináší odpovědnost z cestovních kanceláří na pojišťovny a ukládá nám povinnost plnit i nad rámec sjednaného limitu. To riziko nejsme schopni unést, protože na něj nikde nezískáme zajištění, uvedl Vladimír Divoký z ERV Evropské pojišťovny. Pokud projde zákon, pak pojišťovny hrozí, že budou vypovídat smlouvy, nebo je dále už nebudou prodlužovat. Čtěte také: Pojištění cestovních kanceláří je ve slepé uličce

Chrání nás stát nebo nám škodí?

Krach cestovní kanceláře není pro klienty rozhodně příjemnou záležitostí, zvláště, pokud klienti zůstanou v zahraničí a zkrachovalá cestovní kancelář jim není schopna zajistit ani cestu zpátky.

Zodpovědnost by neměly mít uzákoněnou jen cestovní kanceláře nebo pojišťovny, měla by také existovat ze strany samotných klientů cestovních kanceláří. Nejlevnější zájezd nemusí znamenat nejlevnější. Klienti cestovních kanceláří by se měli zajímat alespoň okrajově, s jakou cestovní kanceláří letí. Působí na trhu dlouhodobě? Jak je skutečně pojištěná? Jaké má recenze od bývalých klientů?

Uzákoňovat další pojištění tak bude v neprospěch všech, kdo tyto ukazatelé hlídají. Proč mají být zodpovědní klienti biti, kvůli těm nezodpovědným, kteří jdou primárně po ceně? A nebudou náklady na pojištění natolik vysoké, že budou vznikat především malé „černé cestovky“, které budou zájezdy skrývat za jinými službami, například cestovní kancelář bude jen „poskytovat poradenství ohledně leteckých zájezdů, ubytování a s možnostmi výletů?“ Když pak tyto černé cestovní kanceláře zkrachují, pak klient, který chtěl ušetřit, nezíská stejně nic.

dan_z_prijmu

Nepoletíme s německou cestovkou?

Snaha chránit občany se také může projevit na tržbách zdejších cestovních kanceláří. Stále více lidí například bude volit německé či jiné cestovní kanceláře, které tyto regule plnit nemusejí a budou mít lepší podnikatelské podmínky oproti českým cestovním kancelářím. Koneckonců, v posledních letech nastal boom v dalším prodeji zájezdů německých cestovních kanceláří, ušetřit se dalo především ve vzdálenějších destinacích v luxusnějších hotelech. K tématu také čtěte: Lze ušetřit s německou cestovkou? A na co si dát pozor?

Přitom ČR se může stát atraktivní zemí pro předprodávání zájezdů. Na Letišti Ruzyně (Václav Havel Letiště Praha?) vznikne nová ranvej, pokud se Ministerstvo životního prostředí vzpamatuje, pak možná také vznikne Mezinárodní letiště Vodochody. Ceny letištních tax by tak mohly výrazně klesnout a české cestovky by mohly být konkurenceschopné při prodeji zájezdů cizincům. Více prodaných zájezdů znamená více rezervovaných kapacit a vyšší hromadné slevy – tedy další zlevňování zájezdů také pro nás. Je škoda, že nejspíše i tuto šanci promrháme.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Nejčastěji se věnuje tématům z oblasti investování, financí a makroekonomie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).