Ten podvod je jak přes kopírák, jen se mění čísla, domény a značky zavedených firem. Poslední verze podvodu na spotřebitele, popsaná v tomto článku, je ze čtvrtku 6. září 2018.
Nevinná SMS s odkazem
Nejprve vám přijde SMS z čísla +2338567048. Nic moc v ní není, jen tento text:
0603603603, obdrzeli jste (1) novou fotku http://catk.co/gG2
Předvolba +233 patří Ghaně. Už to by vás mělo trknout, že je zvláštní, že z ghanského čísla přijde SMS psaná v češtině (bez diakritiky). Místo úvodního 10místného čísla si dosaďte svoje. Když na odkaz kliknete, začne vzrůšo.
Poukaz na 10 000 Kč do Lidlu
Po kliknutí na odkaz http://catk.co/gG2 se v mobilu spustí váš prohlížeč a zobrazí se první uvítací stránka:
Všimli jste si vůbec toho, co máte napsáno v adresním řádku? Právě jste na webu p.lidl-cz-pre.allz.co. Doména .co patří Kolumbii. Web allz.co, na kterém podvod běží, patří neznámému majiteli, údaje jsou skryté. Před tím ale ještě budete přesměrováni na web http://rd.rfvt.co/c/, kde se zkontroluje, že odkaz náhodou neotevíráte v počítači (to nefunguje), ale v mobilu, na který byla SMS zaslána.
Ale to jsou nezajímavé věci, protože vy vidíte logo Lidlu, slovo voucher, číslovku 10 000 Kč. Pokud si nevšímáte pravopisných a slohových chyb a nesmyslů (letecký poukaz) a kliknete dál na ANO či NE (je to úplně jedno), dostanete se do druhé úrovně hry o vaše peníze.
Tady se jen pro pořádek ověří váš věk, ale klidně klikněte na cokoli, pustí vás to bez problémů do třetí úrovně.
Pokud máte vyhrát 10 000 Kč od Lidlu a místo toho napíšete, že váš oblíbený supermarket je třeba Tesco nebo Albert… nevadí! Postupujete do čtvrté úrovně hry na blbost.
Už jste někdy něco od Lidlu vyhráli? A chtěli byste? Jistěže ano. Nebo ne. Ať tak či onak, jste v páté úrovni…
… a vyhráváte!!! Blahopřeji. Ale hra nekončí, postupujete do šesté úrovně.
Jestli teď čekáte, že se vás aplikace začne ptát na osobní otázky, jak vám slibuje v předchozí úrovni, netřeba se zdržovat malichernostmi a hned přejdeme k potvrzení. Po kliknutí na „Vyžádat“ jste si právě objednali placené Premium SMS s týdenní frekvencí ve výši 99 Kč/týden. Ale kdybyste náhodou na to kliknout nechtěli, máte další šanci.
Můžete hru o vaše peníze potvrdit přímo v SMS, která vám také přijde. Tentokrát už ne z ghanského čísla, ale z české platební brány, kterou provozuje společnost ComGate Payments, a. s. Jde o univerzální číslo 90309. Pokud do SMS odpovíte „ano“, hra pro vás končí a začne jiná. Každý týden budete o 99 Kč chudší. Tato „hra“ tak spolehlivě provětrá vaši peněženku při placení faktury nebo dobíjení kreditu.
Ale napišme si to na rovinu, není to hra. Jde o podvod, který parazituje na známých značkách a chce z vás dostat jen peníze.
Nachytali jste se? Reklamace (skoro) nemožná
Pokud jste si tuto „hru“ zahráli a rádi byste se jí zbavili, máte možnost volat na bezplatné číslo 800 210 280. To zní dobře, je to zelená linka a za hovor neplatíte. Vše tam nahlásíte, řeknete, že jste si nic neobjednali a že chcete své peníze zpět.
Volejte kdykoli, bude to vypadat asi takto:
Napsali jste si po hláskách tu e-mailovou adresu? Nerozuměli jste automatu? Záznamník snese všechno a slibem člověk nezarmoutí. Telefonní číslo patří operátorovi Dial Telecom a. s. A ten e-mail je tady: customercare.cz@silverlines.info.
Dobře, na hovor nikdo nereaguje, tak napíšete e-mail. A tím hra končí, protože i když vám (náhodou) někdo odpoví, jen vás bude tahat dál jako na vařené nudli a mrhat vaším časem. Nestane se nic.
A komu že ten e-mail patří? Skutečný majitel domény je skrytý:
Varujte hlavně děti a důchodce, ale obrana je snadná
Už otřepaná věta zní: neklikejte na odkazy od odesílatelů, kterým nedůvěřujete. Ale vysvětlete to dítěti nebo staršímu člověku, který teprve poznává nástrahy chytrých mobilů. S reklamací u telekomunikačního operátora totiž neuspějete, za vámi potvrzenou objednávku (rozumějte: za vaši nevědomost) nemůže.
Nejsnazší cestou je proto vůbec nemít aktivní službu Premium SMS. A pokud to není možné, alespoň tuto službu si vždy po platbě deaktivujte.
Další díl obrany je ale u poskytovatelů platebních a telekomunikačních služeb. Ti sice zabránit podvodům nemohou, avšak jakmile se o podvodu dozvědí, konat mohou. Blokace SMS platební brány pro tyto typy „služeb“ a „her“ by měla být samozřejmostí, podobně výpověď smlouvy na číslo zelené linky. To je už ale jen etickým pohledem daných firem a provozovatelů, vymáhat to po nich nelze.