Hlavní navigace

SMS podvody: slevu z Lidlu nedostanete, ale pořádný účet za mobil ano

7. 9. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Přijde vám nevinná SMS s odkazem na obrázek. Někdo si ji splete třeba s MMS. Pokud na odkaz kliknete a máte v mobilu internet, tradá, jste kousek od výhry! Parazitace na známých značkách má nabudit důvěru, ale nenechte se nachytat, jde jen o vaše peníze.

Ten podvod je jak přes kopírák, jen se mění čísla, domény a značky zavedených firem. Poslední verze podvodu na spotřebitele, popsaná v tomto článku, je ze čtvrtku 6. září 2018.

Nevinná SMS s odkazem

Nejprve vám přijde SMS z čísla +2338567048. Nic moc v ní není, jen tento text:

0603603603, obdrzeli jste (1) novou fotku http://catk.co/gG2

Prvotní SMS z čísla +2338567048 s odkazem, který vede na web „p.lidl-cz-pre.allz.co“.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Prvotní SMS z čísla +2338567048 s odkazem, který vede na web „p.lidl-cz-pre.allz.co“.

Předvolba +233 patří Ghaně. Už to by vás mělo trknout, že je zvláštní, že z ghanského čísla přijde SMS psaná v češtině (bez diakritiky). Místo úvodního 10místného čísla si dosaďte svoje. Když na odkaz kliknete, začne vzrůšo.

Poukaz na 10 000 Kč do Lidlu

Po kliknutí na odkaz http://catk.co/gG2 se v mobilu spustí váš prohlížeč a zobrazí se první uvítací stránka:

Jakákoli odpověď zobrazí stejný výsledek.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Jakákoli odpověď zobrazí stejný výsledek.

Všimli jste si vůbec toho, co máte napsáno v adresním řádku? Právě jste na webu p.lidl-cz-pre.allz.co. Doména .co patří Kolumbii. Web allz.co, na kterém podvod běží, patří neznámému majiteli, údaje jsou skryté. Před tím ale ještě budete přesměrováni na web http://rd.rfvt.co/c/, kde se zkontroluje, že odkaz náhodou neotevíráte v počítači (to nefunguje), ale v mobilu, na který byla SMS zaslána.

Ale to jsou nezajímavé věci, protože vy vidíte logo Lidlu, slovo voucher, číslovku 10 000 Kč. Pokud si nevšímáte pravopisných a slohových chyb a nesmyslů (letecký poukaz) a kliknete dál na ANO či NE (je to úplně jedno), dostanete se do druhé úrovně hry o vaše peníze.

Jakákoli odpověď zobrazí stejný výsledek.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Jakákoli odpověď zobrazí stejný výsledek.

Tady se jen pro pořádek ověří váš věk, ale klidně klikněte na cokoli, pustí vás to bez problémů do třetí úrovně.

Jakákoli odpověď zobrazí stejný výsledek.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Jakákoli odpověď zobrazí stejný výsledek.

Pokud máte vyhrát 10 000 Kč od Lidlu a místo toho napíšete, že váš oblíbený supermarket je třeba Tesco nebo Albert… nevadí! Postupujete do čtvrté úrovně hry na blbost.

Jakákoli odpověď zobrazí stejný výsledek.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Jakákoli odpověď zobrazí stejný výsledek.

Už jste někdy něco od Lidlu vyhráli? A chtěli byste? Jistěže ano. Nebo ne. Ať tak či onak, jste v páté úrovni…

Překvapení: Vyhráli jste!
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Překvapení: Vyhráli jste!

… a vyhráváte!!! Blahopřeji. Ale hra nekončí, postupujete do šesté úrovně.

Pokud kliknete, přihlásíte se k odběru placených Premium SMS.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Pokud kliknete, přihlásíte se k odběru placených Premium SMS.

Jestli teď čekáte, že se vás aplikace začne ptát na osobní otázky, jak vám slibuje v předchozí úrovni, netřeba se zdržovat malichernostmi a hned přejdeme k potvrzení. Po kliknutí na „Vyžádat“ jste si právě objednali placené Premium SMS s týdenní frekvencí ve výši 99 Kč/týden. Ale kdybyste náhodou na to kliknout nechtěli, máte další šanci.

SMS z české platební brány od ComGate a. s.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

SMS z české platební brány od ComGate Payments a. s.

Můžete hru o vaše peníze potvrdit přímo v SMS, která vám také přijde. Tentokrát už ne z ghanského čísla, ale z české platební brány, kterou provozuje společnost ComGate Payments, a. s. Jde o univerzální číslo 90309. Pokud do SMS odpovíte „ano“, hra pro vás končí a začne jiná. Každý týden budete o 99 Kč chudší. Tato „hra“ tak spolehlivě provětrá vaši peněženku při placení faktury nebo dobíjení kreditu.

Ale napišme si to na rovinu, není to hra. Jde o podvod, který parazituje na známých značkách a chce z vás dostat jen peníze.

Platební SMS bránu pro podvodníky provozuje ComGate a. s.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Platební SMS bránu pro podvodníky provozuje ComGate Payments, a. s.

Nachytali jste se? Reklamace (skoro) nemožná

Pokud jste si tuto „hru“ zahráli a rádi byste se jí zbavili, máte možnost volat na bezplatné číslo 800 210 280. To zní dobře, je to zelená linka a za hovor neplatíte. Vše tam nahlásíte, řeknete, že jste si nic neobjednali a že chcete své peníze zpět.

Volejte kdykoli, bude to vypadat asi takto:

Napsali jste si po hláskách tu e-mailovou adresu? Nerozuměli jste automatu? Záznamník snese všechno a slibem člověk nezarmoutí. Telefonní číslo patří operátorovi Dial Telecom a. s. A ten e-mail je tady: customercare.cz@silverlines.info.

Dobře, na hovor nikdo nereaguje, tak napíšete e-mail. A tím hra končí, protože i když vám (náhodou) někdo odpoví, jen vás bude tahat dál jako na vařené nudli a mrhat vaším časem. Nestane se nic.

A komu že ten e-mail patří? Skutečný majitel domény je skrytý:

Majitel domény silverline.info je neveřejný.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Majitel domény silverline.info je neveřejný.

Varujte hlavně děti a důchodce, ale obrana je snadná

Už otřepaná věta zní: neklikejte na odkazy od odesílatelů, kterým nedůvěřujete. Ale vysvětlete to dítěti nebo staršímu člověku, který teprve poznává nástrahy chytrých mobilů. S reklamací u telekomunikačního operátora totiž neuspějete, za vámi potvrzenou objednávku (rozumějte: za vaši nevědomost) nemůže.

skoleni_15_4

Nejsnazší cestou je proto vůbec nemít aktivní službu Premium SMS. A pokud to není možné, alespoň tuto službu si vždy po platbě deaktivujte.

Další díl obrany je ale u poskytovatelů platebních a telekomunikačních služeb. Ti sice zabránit podvodům nemohou, avšak jakmile se o podvodu dozvědí, konat mohou. Blokace SMS platební brány pro tyto typy „služeb“ a „her“ by měla být samozřejmostí, podobně výpověď smlouvy na číslo zelené linky. To je už ale jen etickým pohledem daných firem a provozovatelů, vymáhat to po nich nelze.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).