Hlavní navigace

Slevy v dopravě: Na co máte nárok už dnes a komu nejvíce pomohou chystané změny?

Autor: Depositphotos
Jiří Hovorka

Od červnové změny jízdních řádů mají studenti a důchodci jezdit veřejnou dopravou za podstatně nižší ceny než dnes. Prošli jsme návrh změn a máme pro vás to nejpodstatnější z nich.

Doba čtení: 6 minut

Děti, studenti a důchodci mají již brzy po Česku cestovat veřejnou dopravou podstatně výhodněji než dnes. Počítá s tím vláda vedená premiérem v demisi Andrejem Babišem. Plán na zavedení slevy z jízdného ve výši 75 procent už rozpracovalo ministerstvo dopravy v dokumentu, který zveřejnil server zdopravy.cz. Měšec.cz návrh prošel a vybral z něho to nejpodstatnější.

Proč chce vláda nové slevy?

Opatření má za cíl zlepšit dostupnost veřejné dopravy pro vymezené skupiny cestujících, ve kterých se obecně vyskytuje větší podíl lidí s nízkými příjmy, kteří disponují omezenými prostředky pro cestování. Zavedení slevy by jim mělo významně ulehčit jejich finanční situaci, vysvětluje ministerstvo dopravy.

Zároveň ale ministerstvo připouští, že tímto návrhem není přesně a výlučně cíleno na sociálně slabé skupiny. Slevy totiž nejsou vázány na příjem osob, kterým je benefit poskytován.

Současně je podle úředníků ministerstva možné navrhované opatření považovat za dodatečnou stimulaci využívání veřejné hromadné dopravy s dopadem na změnu životního stylu (častější cestování) a návyků mladých lidí.

Od kdy se pravidla změní?

Vláda počítá se spuštěním nového systému k 10. červnu 2018, kdy je nastaven termín pro pravidelnou změnu jízdního řádu. Takto brzký termín se dá stihnout, protože záleží jen na rozhodnutí vlády. Změnu neschvaluje parlament.

Pro koho slevy budou?

Vyšších slev, než dostávají dnes, se dočkají lidé ve věku 65 let a starší, dále děti od 6 let (mladší děti jezdí zdarma) a mladiství do 18 let a studenti do 26 let. Ti všichni mají nově jezdit veřejnou dopravou jen za 25 procent běžné ceny.

Pro žáky a studenty také zmizí dnešní omezení slevy jen na trasy spojující bydliště a školu. Skončí i další omezení, kdy slevy stát neposkytuje v době prázdnin. Žáci a studenti tak získají vyšší slevu a ještě ji budou nově moci čerpat neomezeně.

Další zvýhodněné skupiny budou dostávat slevy dále podle dnešních pravidel (ty najdete níže).

Ve vlacích i autobusech

Slevy budou poskytovat všichni autobusoví i železniční dopravci (státní i soukromí) na základě výměru ministerstva financí. Stát jim pak bude za poskytnuté slevy vyplácet kompenzace stejně, jako to dělá u vybraných skupin již dnes. Ve vlacích se sleva bude týkat jen jízdenek ve druhé třídě.

MHD se slevy týkat nebudou

O slevách v MHD rozhodují jednotlivá města. Tento princip se nemění, obce mohou slevy v městské dopravě nadále nařizovat dle vlastního rozhodnutí. Je nutné zmínit, že dlouhodobě řada obcí slevy seniorům (případně i bezplatnou přepravu) poskytuje, dodává ministerstvo dopravy v materiálu.

Ve špičce slevu nedostanete

Ministerstvo dopravy počítá s tím, že dopravci dostanou možnost slevy neposkytovat na svých nejvytíženějších spojích. Má se tím předejít přeplněným vlakům v důsledku zavedení nových slev.

Je nutné uvést, že ačkoliv celkově existují v kapacitě nabízených míst v prostředcích veřejné osobní dopravy značné rezervy, je zde též řada spojů, které jsou již dnes přeplněné a z objektivních důvodů nelze kapacitu ze strany dopravce navýšit. Jedná se zejména o vlaky na plně vytížených tratích, které není možné prodloužit z důvodu délky nástupišť ve stanicích a zastávkách (zejména příměstská doprava ve velkých aglomeracích), resp. není možné vložit další vlak z důvodu vyčerpané kapacity infrastruktury (další vlak se již na koleje ‚nevejde‘), uvádí dokument.

Ministerstvo zavrhlo možnost, aby samo označilo spoje, které jsou takzvaně mimo špičku a na které by se slevy vztahovaly vždy. Bylo by to podle něj příliš složité. Místo toho bude na dopravcích, aby si takové spoje určili a rozhodli, na kterých spojích slevy poskytovat nebudou. Typicky má jít podle ministerstva o nadstandardně kvalitní nebo přetížené vlaky či autobusové spoje. Dopravci také budou moci stanovit podmínky pro využití slevy – například stanovit určitý počet míst ve spoji vyhrazených pro cestující se slevou.

Lze předpokládat, že tato rozhodnutí budou dopravci v případě veřejných služeb přijímat po dohodě s jednotlivými objednateli. Možnost omezení poskytnutí slevy by byla limitována určitým procentem ze všech spojů dopravce, dodává úřad. Konkrétně tento podíl ale ministerstvo zatím nevypočítalo.

Připravte si průkazky

Ministerstvo počítá s tím, že děti do 15 let se pro uplatnění nároku na slevu nebudou muset prokazovat žádným průkazem. Od 15 let už bude potřeba občanský průkaz, studentský průkaz ISIC nebo stávající žákovský průkaz. Studenti od 18 let budou muset prokazovat status studenta, budou se tedy muset prokázat přes ISIC nebo žákovský průkaz.

U seniorů starších 65 let bude třeba identifikační doklad, typicky tedy občanský průkaz.

Jaké slevy už dopravci musí nabízet dnes?

S výjimkou městské hromadné dopravy platí už dnes povinná minimální výše slev pro děti, studenty nebo zdravotně postižené. Naopak důchodci ze zákona slevu dostávat nemusejí, dopravci jim však 25% slevu poskytují na základě vlastního obchodního rozhodnutí.

Současná výše státem nařízených slev pro dopravce
Kategorie cestujících Výše slevy
Děti do 6 let* 100 %
Děti od 6 do 15 let* 50 %
Žáci od 6 do 15 let* 62,5 %***
Studenti od 15 do 26 let* 25 %***
Zdravotně postižení (ZTP, ZTP/P) 75 %
Průvodce držitele průkazu ZTP/P  100 %
Návštěvy rodičů v ústavech 75 % na železnici a 50 % na autobusy a integrované dopravní systémy
Senioři 65+** Nenařízeno

* Je-li vyznačen věk „do“, znamená to do dne předcházejícího dni příslušných narozenin (tedy „do 6 let“ znamená, že nárok končí před 6. narozeninami). ** Do konce roku 2011 ve vlacích stanovena sleva ve výši 50 % z jízdného, k 1. 1. 2012 regulace zrušena (sleva dále není nařizována, nicméně dopravci poskytují slevu nadále na základě vlastního obchodního rozhodnutí, a to ve výši 25 %).*** Sleva se poskytuje pouze na trasu mezi bydlištěm žáka/studenta a školou a není poskytována v době letních školních prázdnin. Zdroj dat: Ministerstvo dopravy

Kolik to bude stát?

Ministerstvo dopravy počítá s tím, že nový systém slev v dopravě vyjde státní pokladnu na téměř šest miliard korun za rok. Ministerstvo zároveň požaduje další desítky milionů korun ročně na šest nových zaměstnanců, kteří budou podle něj pro zajištění celého systému potřeba. Peníze na slevy má stát podle premiéra v demisi Andreje Babiše získat z dalších úspor státu a rušením „nesmyslů“, kam zařadil například program Start na ministerstvu průmyslu a dopravy za 1,3 miliardy korun. Poukázal i na to, že se státu podle něj daří lépe vybírat daň z přidané hodnoty. K tomu připomeňme, že na další desítky miliard korun ročně mají státní pokladnu vyjít návrhy na vyšší důchody a úpravy daní.

Pro všechny občany EU

Zavedení slevy z jízdného není možné vzhledem k unijním pravidlům omezit pouze na občany České republiky. S ohledem na právo EU je nutné přiznat takovéto jízdné nediskriminačně všem občanům členských států EU, uvádí ministerstvo. Podobně mohou železniční dopravu zdarma využít i čeští studenti a důchodci v sousedním Slovensku, které tento benefit nabízí od roku 2014. Je k tomu třeba se zaregistrovat u slovenských drah.

Proč nebudou vlaky zdarma?

Vláda původně v programovém prohlášení slibovala důchodcům od 65 let a žákům a studentům do 26 let dopravu zcela zdarma, ale jen na železnici. Současný návrh výrazné slevy na železnici i v autobusové dopravě je ale podle ní nakonec vhodnější. Podle Babiše je výhodnější dát slevu i na autobusovou dopravu, protože železničních zastávek je mnohem méně než obcí. Kritici poukazovali například i na to, že by si lidé jízdného zdarma nevážili a nadužívali ho, což by vedlo k přetíženým vlakům a k poklesu kvality ve veřejné dopravě.

Našli jste v článku chybu?