Hlavní navigace

Slevy v dopravě: Děti, studenti a důchodci budou už brzy jezdit výhodněji

Aktualizováno: Doplnili jsme otázku a odpověď ke studentskému jízdnému. (16. 8. 2018 9:31)
Autor: Depositphotos
Jiří Hovorka

Od září musí dopravci poskytovat nové slevy. Dávat je budou i na těch nejvytíženějších trasách. Pro koho jsou? Jak slevu získáte? Projděte si detaily.

Doba čtení: 7 minut

Už o posledním prázdninovém víkendu budou moci senioři od 65 let a děti a studenti do 26 let využít nové slevy na vlaky či autobusy. Od 1. září začne platit státem nařízená sleva ve výši 75 procent ze základního jízdného.

I když dopravci mají možnost slevy neposkytovat na svých nejvytíženějších spojích, zatím s tím žádný z dopravců nepočítá. Slevy tak budou – alespoň ze začátku – platit ve všech spojích.

Budeme sledovat obsazenost našich spojů a spíše než cestou omezení chceme vlaky posilovat, pokud to bude technicky a provozně možné. Nechceme totiž, aby naši cestující museli zjišťovat, ve kterém vlaku zvýhodněná jízdenka platí a ve kterém ne, říká Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za úsek osobní dopravy.

Nová sleva měla původně začít platit už od 10. června, kdy se měnil jízdní řád. Na žádost krajů ale vláda novinku odložila až na září. Důvodem byly hlavně hrozící technické problémy s odbavovacími systémy.

Projděte si průvodce k zářijové novince v otázkách a odpovědích.

Pro koho slevy jsou?

Vyšších slev, než dostávají dnes, se dočkají lidé ve věku 65 let a starší, dále děti od 6 let (mladší děti jezdí zdarma), mladiství do 18 let a studenti do 26 let. Ti všichni mají nově jezdit veřejnou dopravou jen za 25 procent běžné ceny.

Pro žáky a studenty také zmizí dnešní omezení slevy jen na trasy spojující bydliště a školu. Skončí i další omezení, kdy slevy stát neposkytuje v době prázdnin. Žáci a studenti tak získají vyšší slevu a ještě ji budou nově moci čerpat neomezeně.

Další zvýhodněné skupiny budou dostávat slevy dále podle dnešních pravidel.

Jaké slevy už dopravci musí nabízet dnes?

S výjimkou městské hromadné dopravy platí už dnes povinná minimální výše slev pro děti, studenty nebo zdravotně postižené. Naopak důchodci ze zákona slevu dostávat nemusejí, dopravci jim však 25% slevu poskytují na základě vlastního obchodního rozhodnutí.

Současná výše státem nařízených slev pro dopravce
Kategorie cestujících Výše slevy
Děti do 6 let* 100 %
Děti od 6 do 15 let* 50 %
Žáci od 6 do 15 let* 62,5 %***
Studenti od 15 do 26 let* 25 %***
Zdravotně postižení (ZTP, ZTP/P) 75 %
Průvodce držitele průkazu ZTP/P  100 %
Návštěvy rodičů v ústavech 75 % na železnici a 50 % na autobusy a integrované dopravní systémy
Senioři 65+** Nenařízeno

* Je-li vyznačen věk „do“, znamená to do dne předcházejícího dni příslušných narozenin (tedy „do 6 let“ znamená, že nárok končí před 6. narozeninami). ** Do konce roku 2011 ve vlacích stanovena sleva ve výši 50 % z jízdného, k 1. 1. 2012 regulace zrušena (sleva dále není nařizována, nicméně dopravci poskytují slevu nadále na základě vlastního obchodního rozhodnutí, a to ve výši 25 %).*** Sleva se poskytuje pouze na trasu mezi bydlištěm žáka/studenta a školou a není poskytována v době letních školních prázdnin. Zdroj dat: Ministerstvo dopravy

Jak se sleva vypočte?

Sleva se počítá z běžného jízdného. Studenti či senioři tak mohou být v některých případech nepříjemně překvapeni, protože nepojedou za čtvrtinu ceny, kterou na dané trase vnímají jako běžnou. Upozornil na to online deník Aktuálně.cz. Příkladem jsou akční nabídky Českých drah, které se pro jízdu mezi vybranými městy staly prakticky standardem – zvláště pokud tam státní dopravce bojoval s autobusovou konkurencí.

Třeba ve vlaku mezi Prahou a Plzní platí cestující beze slev kolem 100 korun, s nejrozšířenější In Kartou kolem 80 korun, přestože základní tarifní cena podle ujetých kilometrů je 165 korun. Sleva pro mladé a seniory se pak vypočítá jako 75 procent z této částky, tedy 42 korun. To je výrazně více než čtvrtina ceny, za kterou jezdí ostatní, uzavírá výpočet Aktuálně.cz.

Od kdy si zlevněnou jízdenku koupíte?

Jízdenky s novou slevou na září už prodává železniční a autobusový dopravce RegioJet. Další velcí dopravci (FlixBus, Arriva či Leo Express) se chystají předprodej spustit během srpna. České dráhy předprodej v srpnu nechystají, jízdenky s novou slevou začnou prodávat až od září.

Proč vláda zavádí nové slevy?

Opatření má za cíl zlepšit dostupnost veřejné dopravy pro vymezené skupiny cestujících, ve kterých se obecně vyskytuje větší podíl lidí s nízkými příjmy, kteří disponují omezenými prostředky pro cestování. Zavedení slevy by jim mělo významně ulehčit jejich finanční situaci, píše ministerstvo dopravy v dokumentu, ve kterém zavádění slev vysvětluje.

Zároveň ale ministerstvo připouští, že tímto návrhem není přesně a výlučně cíleno na sociálně slabé skupiny. Slevy totiž nejsou vázány na příjem osob, kterým je benefit poskytován.

Současně je podle úředníků ministerstva možné navrhované opatření považovat za dodatečnou stimulaci využívání veřejné hromadné dopravy s dopadem na změnu životního stylu (častější cestování) a návyků mladých lidí.

Vláda původně v programovém prohlášení slibovala důchodcům od 65 let a žákům a studentům do 26 let dopravu zcela zdarma, ale jen na železnici. Výrazná sleva na železnici i v autobusové dopravě je ale podle ní nakonec vhodnější. Podle premiéra Andreje Babiše je výhodnější dát slevu i na autobusovou dopravu, protože železničních zastávek je mnohem méně než obcí. Kritici poukazovali například i na to, že by si lidé jízdného zdarma nevážili a nadužívali ho, což by vedlo k přetíženým vlakům a k poklesu kvality ve veřejné dopravě. Přetížených vlaků se někteří obávají i v souvislosti s novou výraznou slevou.

Ve vlacích i autobusech

Slevy budou poskytovat všichni autobusoví i železniční dopravci (státní i soukromí) na základě výměru ministerstva financí. Stát jim pak bude za poskytnuté slevy vyplácet kompenzace stejně, jako to dělá u vybraných skupin již dnes. Ve vlacích se sleva bude týkat jen jízdenek ve druhé třídě.

Ministerstvo dopravy počítá s tím, že nový systém slev v dopravě vyjde státní pokladnu na téměř šest miliard korun za rok. Letošní náklady by podle vlády měly pokrýt nespotřebované výdaje ministerstev z minulých let. Z čeho se slevy zaplatí v příštích letech, zatím není jasné.

MHD bez státní slevy

O slevách v MHD rozhodují jednotlivá města. Tento princip se nemění, obce mohou slevy v městské dopravě nadále nařizovat dle vlastního rozhodnutí. Je nutné zmínit, že dlouhodobě řada obcí slevy seniorům (případně i bezplatnou přepravu) poskytuje, dodává ministerstvo dopravy v materiálu. Například v Praze mají bezplatnou dopravu pro děti do 15 let nebo seniory nad 65 let.

Některá města už rozhodla, že 75% slevu rozšíří i na dopravu uvnitř města a zaplatí ji tak nad rámec státního příspěvku. Slevy v MHD tak budou dostávat od 1. září například cestující ve všech městech Libereckého a Ústeckého kraje.

Připravte si průkazky

Děti do 15 let se pro uplatnění nároku na slevu nebudou muset prokazovat žádným průkazem. Od 15 let už bude potřeba občanský průkaz, studentský průkaz ISIC nebo stávající žákovský průkaz.

Studenti od 18 let budou muset prokazovat status studenta, budou se tedy muset prokázat přes ISIC nebo žákovský průkaz s aktuální fotografií, jménem a příjmením, datem narození a názvem školy.

U seniorů starších 65 let bude třeba identifikační doklad, typicky tedy občanský průkaz.

Co s In Kartou?

Lidé, kteří si od Českých drah pořídili za poplatek In Kartu se slevou, mohou od září zažádat o vrácení poměrné částky, pokud budou chtít využívat státní slevy. Jde například o aplikace IN 25 pro mládež do 26 let, IN 25 pro děti, IN 50 pro mládež do 26 let, IN 50 pro důchodce, IN Důchodce, IN 100 v závislosti na věku držitele – mladší 26 a starší 65 let a IN Senior.

S návratkem však nemusí zákazník spěchat. Národní dopravce provede výpočet vratky vždy k datu 1. září, a to i v případě, že bude nárok uplatněn později. Posledním termínem pro podání je však 30. duben 2019, říká Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah.

Výjimkou jsou držitelé In Karet s aplikací IN Senior (cestující starší 70 let), která funguje zároveň jako síťová jízdenka pro osobní a spěšné vlaky a u které není třeba dokupovat žádné další jízdenky. Proto bude rozhodným datem pro návratek u této slevy termín podání žádosti návratku. Držitelé nabídky IN Senior, pokud se ji rozhodnou vrátit, by proto měli požádat o návratek co nejdříve počínaje dnem 1. září, dodává Šťáhlavský.

Žáci a studenti, kteří pravidelně dojíždějí do škol, si dosud kupovali dlouhodobé žákovské jízdenky, třeba měsíční nebo půlroční. Budou slevy platit i na ně?

Dopravci budou moci slevu poskytovat i u těchto dlouhodobějších jízdenek. Stát nařizuje slevy z jednotlivého jízdného (na jednu cestu), nicméně v žádném případě neomezuje dopravce nebo organizátory integrovaného dopravního systému v používání časových (předplatných) jízdenek. Ze strany státu jsou tyto jízdenky kompenzovány stejným způsobem, jako jednotlivé (tedy dopočet do ceny ekvivalentní plnocenné časové jízdenky), říká Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

diners_2.3.

V případě dětí, žáků a studentů od šesti do šestadvaceti let, kteří mohou během školního roku denně dojíždět do škol, nabídneme i zakoupení traťové jízdenky s pětasedmdesátiprocentní slevou z plné ceny, dodává Roman Šulc, vedoucí oddělení tarifů, oddělení a zkoušek ČD.

Pro všechny občany EU

Zavedení slevy z jízdného není možné vzhledem k unijním pravidlům omezit pouze na občany České republiky. S ohledem na právo EU je nutné přiznat takovéto jízdné nediskriminačně všem občanům členských států EU, uvádí ministerstvo. Podobně mohou železniční dopravu zdarma využít i čeští studenti a důchodci v sousedním Slovensku, které tento benefit nabízí od roku 2014. Je k tomu třeba se zaregistrovat u slovenských drah.

Našli jste v článku chybu?