Hlavní navigace

Rozhodnuto: Uber i Taxify jsou taxislužba. Zdržte se protiprávního jednání, vyzývá je ministerstvo

9. 1. 2018
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Alternativní dopravci či privátní řidiči, kteří využívají aplikací a vozí lidi bez licence, čímž porušují zákony, budou muset začít hrát podle jiných pravidel. Soudní dvůr EU rozhodl, že jde o taxislužbu, a tudíž musí být regulována.

Taxikářům jsou jejich „taxikařící“ kolegové bez taxikářské licence dlouhá léta trnem v oku. Není se co divit. Zatímco ty opravdové taxikáře zavazuje česká legislativa k řadě povinností, jejich kolegové, kteří jezdí pro společnosti Uber či Taxify, si situaci výrazně ulehčují.

Povinnosti: taxikář vs. netaxikář

Výdaje a způsob fungování se liší hned od počátku podle toho, jestli se daná osoba rozhodne provozovat taxislužbu, nebo jezdit pro společnost typu Uber.

Taxikář má mnohem více zákonných povinností a nákladů. Platí výrazně vyšší povinné ručení, musí si zřídit koncesi, projít administrativní byrokracií, zaplatit správní poplatky a vyřídit si průkaz taxikáře. Tyto činnosti zaberou několik dní času a stojí několik tisíc. Dále je potřeba si koupit taxametr, který stojí několik tisíc. Dalších několik tisíc zaplatí za montáž a zprovoznění taxametru. S měřidlem se pak musí dostavit na metrologii, kde ověří, že je vše podle pravidel. O tom, co vše musí taxikář splnit, jsme psali v článku Měsíc taxikářem: formality, regulace a hrozba pokut.

Naproti tomu řidič Uberu a Taxify má naoko situaci o poznání jednoduší. Téměř vše vyřeší online přes aplikaci. Výše uvedené poplatky neplatí a návštěva úřadů se jich netýká, protože jim tvrdí, že oficiálně neprovozují taxislužbu, ale jen spolujízdu. A nepodniká za účelem zisku, ale jezdí jen tak pro radost, a když někdo jede stejným směrem, tak ho sveze.

Spolujízda je nekomerční činnost bez odměny, kde cestující platí pouze příspěvek na pohonné hmoty. Řidič, který spolujízdu nabízí, se nemůže obohatit ani o haléř. Zákonem však definovaná není.

O spolujízdu ale v případě Uberu a Taxify nejde, jelikož vy jako zákazník vážně neplatíte jen příspěvek na pohonné hmoty, ale dáváte řidičům a hlavně i dané společnosti vydělat.

Uber sám přiznává, že nejde o spolujízdu, ale o byznys. Řidiče. motivuje k výdělkům.
Autor: Archív serveru Měšec.cz

Uber sám přiznává, že nejde o spolujízdu, ale o byznys. Řidiče motivuje k výdělkům.

Taxify není spolujízda. Své řidiče motivuje k výdělkům, aniž by dodržovali platné zákony.
Autor: Archív serveru Měšec.cz

Taxify není spolujízda. Své řidiče motivuje k výdělkům, aniž by dodržovali platné zákony.

Spor skončil u Evropského soudu

Nespokojení taxikáři se bouří napříč Evropou. Například v Londýně uspořádali taxikáři protestní akci, v rámci které blokovali silnici, aby vyjádřili svůj nesouhlas. Po jejich vzoru se pak protestní akce konala i u nás.

Jako prvním ale došla trpělivost taxikářům v Barceloně. A tak se jednoho dne stalo, že se barcelonští taxikáři spojili a skrze sdružení místních taxikářů se obrátili na barcelonský obchodní soud. Primárně jim vadilo, že řidiči Uberu nemají taxikářské licence a mnohdy se vyhýbají i placení daní. Zmíněný soud se situací zabýval a obrátil se na Soudní dvůr Evropské unie.

I ten se situací zabýval a 20. prosince 2017 dospěl k závěru: Uber je přepravní služba a musí v jednotlivých státech EU žádat o licenci. Ve svém vyjádření proto uvádí: V důsledku toho má Soudní dvůr za to, že tato zprostředkovatelská služba musí být považována za nedílnou součást komplexní služby, jejíž hlavní složkou je přepravní služba, a tudíž odpovídá nikoliv kvalifikaci „služba informační společnosti“, nýbrž kvalifikaci „služba v oblasti dopravy“. Znění celého rozhodnutí si můžete přečíst na webu soudu.

Z pohledu stávajícího českého práva každý podnikatel, který provozuje přepravu max. 9 osob vozidly do 3,5t je taxikářem a provozuje taxislužbu, a je jedno, zda má v autě taxametr, nebo jej tam nemá. Buď zákon dodržuje, nebo porušuje, ale je taxikářem (či „černým taxikářem“), přestože mnoha lidem toto slovo zní hanlivě.

Uber motivuje k výdělkům. A pokud mají řidiči problém na letišti s taxikáři, nebo s úředníky kvůli nedodržování zákonů, nabízí, že jim pomůže.
Autor: Archív serveru Měšec.cz

Uber motivuje řidiče k výdělkům. A pokud mají řidiči problém na letišti s taxikáři, nebo s úředníky kvůli nedodržování zákonů, nabízí, že jim pomůže.

Státy musí reagovat. A hlavně regulovat

Rozhodnutí soudu neříká, jak konkrétně se musí změnit legislativa v jednotlivých členských státech. Každý stát se ale rozhodnutí Soudního dvoru Evropské unie musí podřídit. Následovat tedy bude pravděpodobně změna legislativy v každém státu, které začnou Uber a Taxify regulovat.

Soudní dvůr EU nepostavil alternativní taxikáře a provozovatele aplikací na stejnou úroveň jako klasické taxikáře. Rozhodl ale, že jde o přepravní službu, a ta musí být regulována. Ne však plošně evropským právem, ale každým státem zvlášť.

Variant, jak Uber a Taxify zařadit do legislativy, je několik. Některé země se kloní k variantě, kdy Uber donutí dodržovat regulace taxislužby. Postaví tedy tyto společnosti na stejnou úroveň a budou pro ně platit veškerá práva a povinnosti, jako platí pro taxikáře v tamějších zemích. To platí například v Maďarsku a Dánsku, což byl důvod, proč Uber raději z těchto zemí vycouval. Jiné státy se spíše přiklánějí k variantě, že dosavadní regulace zmírní, a to jak pro taxislužbu, tak i pro Uber a Taxify. Podrobné informace si můžete přečíst v článku na Lupa.cz: Soudní dvůr EU se zastal taxikářů. Uber se podle něj musí řídit stejnými pravidly.

Na Facebooku najdete mnoho inzerátů hledajících řidiče pro Taxify a Uber. Schovají se pod flotilu a s legislatovou si hlavu nelámou.
Autor: Archív serveru Měšec.cz

Na Facebooku najdete mnoho inzerátů hledajících řidiče pro Taxify a Uber. Schovají se pod flotilu a s legislativou si hlavu nelámou.

Jak to bude v Česku?

Ministerstvo dopravy se s názorem Soudního dvora EU ztotožnilo. Soudní dvůr EU svým rozhodnutím potvrzuje náš názor, že dopravci používající aplikaci Uber a podobné aplikace spadají pod taxislužbu a musejí na to mít licenci. Na druhou stranu nemůžeme moderní služby zakazovat a vracet se zpátky do minulého století. Pracujeme proto na návrhu, kdy alternativní možností k taxametrům bude mobilní aplikace, říká Dan Ťok, ministr dopravy k rozhodnutí soudního dvora.

Cílem připravovaného návrhu nebude rušit taxametry. Ti taxikáři, kteří nabízejí službu na ulici a budou chtít využívat výhody, jako jsou štafly či přednostní pruhy ve městech, budou muset mít i nadále označení TAXI. Cenu bude i nadále určovat taxametr.

Ti, co budou chtít používat aplikaci Uber nebo Tafixy, si pak podle připravovaného návrhu auto označí nálepkou, která bude ukazovat, že jde o komerční přepravu. Tato varianta už byla zavedena i v několika evropských zemích. Cenu půjde stanovit před jízdou prostřednictvím mobilní aplikace, kde si zákazník službu sám vybere a odsouhlasí sjednanou konečnou cenu. Při registraci by cestující zadal do aplikace své identifikační údaje a e-mailovou adresu, na kterou dostane doklad o přepravě, vysvětlil ministr Dan Ťok.

Nově by tak mobilní aplikace nepočítala najeté kilometry. Cenu byste jako zákazník znali předem a před započetím přepravy byste ji museli potvrdit. Ministerstvo dopravy chce touto formou umožnit elektronické schválení podmínek dopravy předem. Naopak nebude po řidičích vyžadován místopis, který podle ministra Ťoka není nezbytností, když je možné využít navigace.

Jenže ani stávající aplikace Uberu a Taxify neumějí konečnou cenu stanovit před jízdou. Vždy jde o cenu orientační a na celkovou cenu má vliv mnoho proměnných, zvláště zvolená trasa, doba jízdy a situace v silničním provozu. Pokud by zákon podmínil alternativní taxislužby stanovením ceny předem, aplikace Uber a Taxify by jej opět porušovaly, ledaže by přešly na pevné paušální ceny za jízdu. Anebo by se (opět) musel změnit zákon.

Povinnosti jako u taxikářů?

Pokud bude připravovaný návrh schválen, řidiči, kteří jezdí pro Uber či Taxify, by museli mít příslušné živnostenské oprávnění a evidované vozidlo na místně příslušném dopravním úřadu. Řidiči by pak museli mít oprávnění neboli licenci. Záleží na tom, jestli bude zákonem dáno, že i tito řidiči musí žádat o licenci taxikáře, nebo jestli bude zřízena jiná licence, speciálně pro řidiče jezdící s těmito aplikacemi, jakožto provozujícími přepravní službu. Vozidlo pro komerční přepravu pak bude označeno například nálepkou.

Na rozdíl od klasické taxislužby by ale řidiči alternativních variant nemohli využívat výhod pro taxislužbu, jako jsou stání pro vozidla taxi nebo přednostní pruhy pro městskou hromadnou dopravu a taxi.

Na přípravě základních principů nové legislativy ministerstvo pracuje od začátku roku 2017 se zástupci dotčených resortů a s provozovateli klasických i alternativních taxislužeb. Členové pracovní skupiny v listopadu 2017 předložili své připomínky k návrhu ministerstva. Nyní úřad připravuje podrobné znění novely zákona, kterou chce předložit v roce 2018.

Taxify není spolujízda. Své řidiče motivuje k výdělkům, aniž by dodržovali platné zákony.
Autor: Archív serveru Měšec.cz

Taxify není spolujízda. Své řidiče motivuje k výdělkům, aniž by dodržovali platné zákony.

MD ČR: Vyzýváme k dodržování právního řádu

Na rozhodnutí Soudního dvora EU zareagovala i Asociace koncesionářů v taxislužbě. Ta vyzvala ve středu 27. prosince 2017 Ministerstvo dopravy ČR, aby okamžitě učinilo přítrž protiprávnímu jednání Uberu a Taxify a upozornilo i Magistrát hlavního města Prahy, aby si vynutil dodržování zákonů.

Žádost směřovaná na Ministerstvo dopravy ČR.
Autor: Asociace koncesionářů v taxislužbě

Žádost směřovaná na Ministerstvo dopravy ČR.

Ministerstvo dopravy na zmíněný dopis reagovalo a začátkem ledna oznámilo Asociaci koncesionářů v taxislužbě, že zmíněné společnosti již vyrozuměl a informoval je, aby protiprávního jednání zanechaly. V reakci na rozhodnutí Soudního dvora EU totiž v pátek 22. prosince 2017 vyzvalo zástupce Uber a Taxify, aby dodržovali právní řád ČR a zaslalo správcům aplikací oficiální dopis.

Výzva Ministerstva dopravy ČR.
Autor: Ministerstvo dopravy ČR

Výzva Ministerstva dopravy ČR.

Podle Ministerstva dopravy spadají aplikace Uber a Taxify pod taxislužbu a její nabízení bez příslušných povolení je v rozporu se zákonem. Ačkoli ale ministerstvo příslušné instituce vyzývá, případné prostředky a sankce již dávno v zákoně jsou a je možné je uplatnit.

Taxify: doufali jsme v jinou variantu

Vyjádření Soudního dvora EU však Taxify zklamalo. Doufali jsme, že Soudní dvůr EU bude na platformy pohlížet jako na digitální služby a umožní tak více inovací a konkurence, uvedl pro Měšec.cz Roman Sysel, šéf Taxify pro Českou republiku a Slovensko. Kdyby se tak stalo, výrazně by to Taxify pomohlo k otevření dosud uzavřených trhů v Německu, Španělsku, Itálii, Maďarsku a skandinávských státech. Taxikářským organizacím se zde podařilo zlobovat místní politiky a ti na místní úrovni zakázali tyto inovativní služby. Přísné lokální regulace pouze ochraňují malé skupiny taxikářů a nedovolují zákazníkům výběr způsobu přepravy po městě, dodává Roman Sysel.

V Maďarsku se Taxify musel kompletně podřídit místní legislativě a funguje tam jako klasická taxislužba. Trh je v Maďarsku poměrně silně regulovaný a všechna auta provozující taxislužbu musí být žlutá. Jezdí se za jednotnou cenu a možnost konkurence je tedy omezena. V Estonsku došlo naopak k deregulaci. V současné době mohou své služby nabízet jak licencovaní taxikáři, tak lidé, kteří využívají moderních technologických platforem, říká Roman Sysel.

Regulace a plné legalizování privátních řidičů proběhly také v Litvě, Lotyšsku, Anglii a Francii. V Dánsku, Německu, Španělsku a Itálii je trh regulovaný velmi silně. Neexistuje zde konkurence a důsledkem jsou vysoké ceny za přepravu. V Rumunsku se uvažuje o tom, že by se moderní přepravní platformy musely zaregistrovat jako taxikářské společnosti. Polsko se také chystá přepravní aplikace regulovat, dodává Roman Sysel.

Zákon upravující privátní řidiče v současné době není přijat v mnoha zemích Evropy. Mezi ně patří i Česká republika, ale i Polsko, Slovensko a Portugalsko.

Uber: vedeme dialogy

Společnost Uber se snaží spolupracovat a přeje si dojít k uspokojivým závěrům pro všechny zúčastněné. Ve většině zemí EU již dnes fungujeme plně v souladu s místními dopravními zákony. Vláda České republiky nyní přehodnocuje současný právní rámec a jsme součástí veřejné pracovní skupiny, která přispívá k těmto diskusím, uvedla pro Měšec.cz Miroslava Jozová ze společnosti Uber.

Stejné dialogy vede společnost například v Polsku, Slovensku a Rumunsku, kde zatím regulace neexistuje.

Změny se ale dějí i bez legislativních nařízení. Společnost Uber například začala v roce 2016 vyžadovat živnostenské oprávnění „Silniční motorová doprava do 9 osob“ i po amatérských řidičích. Pokud řidič takové oprávnění nemá, a přesto chce s aplikací jezdit, může využít pouze variantu tzv. flotily. Tedy jezdit pod zastřešující firmou, která ho zaměstná. Na druhou stranu už ale taková varianta ani vzdáleně nepřipomíná spolujízdu, kdy řidič vezme spolujezdce a nechá si zaplatit příspěvek na pohonné hmoty.

Jsou taxikáři opravdu špatní?

Často lidé argumentují tím, že raději využijí Uber či Taxify než klasickou taxislužbu, protože jsou levnější, serioznější a vstřícnější. To samozřejmě řidičům těchto společností neupírá a jistě je to v mnoha případech pravda.

Na druhou stranu ale taxikáři nejsou vždy ti špatní, byť mají mnohdy horší pověst než finanční poradci a podomní prodejci. Předsudkům a zažitým názorům ohledně taxislužeb jsme se věnovali v článku Nesmysly o pražské taxislužbě, kterým pravděpodobně věříte. A sami jsme si vyzkoušeli taxislužbu z obou stran. V článku Měsíc taxikářem: formality, regulace a hrozba pokut jsme se opravdu stali taxikáři a vy si můžete přečíst, jak to vypadá, když se tím někdo rozhodne živit. A vyzkoušeli jsme si situaci i z druhé strany a taxikáře prověřili. O tom si můžete přečíst v článku Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře. Neokradl nás nikdo.

Odvrácená tvář Uberu: z ulice Národní na letiště Václava Havla za 2000 Kč. Ano, i to je Uber.
Autor: Archív serveru Měšec.cz

Odvrácená tvář Uberu: z ulice Národní na letiště Václava Havla za 2000 Kč. Ano, i to je Uber.

A ani uvedené aplikace nemusí být vždy nejlevnější variantou. Zejména v době, kdy některé aplikace uplatňují násobky běžných cen, což odůvodňují exponovaným časem a nedostatkem řidičů, jsou ceny mnohonásobně vyšší než u klasického taxi. Typicky k exponovaným časům dochází v nočních hodinách. Například v Americe pak během svátku Halloween jezdili řidiči i za osminásobek a desetinásobek běžně nabízených cen. 

Odvrácená tvář Uberu: za minutu čekání můžete zaplatit i 22,80 Kč.
Autor: Archív serveru Měšec.cz

Odvrácená tvář Uberu: za minutu čekání můžete zaplatit i 22,80 Kč. To je více, než připouští vyhláška hl. města Prahy.

Nelegální řidiči, ale cena bere

Jak na taxikářích, tak na řidičích jezdících pro Uber a Taxify se dají najít pro a proti. Nic ale neplatí absolutně a nedá se vztáhnout na všechny řidiče. Důležité je, že české úřady nyní mají černé na bílém, že řidiči a provozovatelé Uberu a Taxify porušují zákony a jsou taxislužbou, což zatím vždy správci aplikací popírali. Do doby, než se (pro ně) změní zákon, je mohou úřady, strážníci a policisté pokutovat a provozovatelům navíc zabavovat vozidla. To sice státní orgány mohly i předtím, ale příliš se do toho nehrnuly.

skoleni_15_4

Pro taxikáře je to zároveň výzva, aby změnili své chování a začali pracovat na vylepšení své reputace. Veřejnost jim totiž dala jasně najevo, že klidně bude jezdit s někým, kdo porušuje zákony, pokud dostane lepší cenu. Když cestující bude platit 70 Kč za cestu z pražského hlavního nádraží na Hradčanskou, mnoho lidí pokrytecky překousne, že jej veze Ahmed nebo Vjačeslav, přitom jsou oba v ČR jen jako turisté, místo aby platil 200 Kč za oficiální taxík. Anebo že cestující klidně zaplatí Uberu a Taxify vydřidušskou cenu, pokud bude dobře obalena PR a marketingem a bude dostatečně vypadat cool.

Pro veřejnost a podnikající osoby je však příklad Uberu a Taxify špatnou zprávou. Ukazuje, že v byznysu nerozhoduje férové podnikání a dodržování legislativky, ale naopak lze byznys rozjet na soustavném porušování zákonů (včetně nelegálních pracovníků) a vybudovat si dostatečnou klientelu, která vás bude milovat. Poté se zákony změní ve prospěch rebelujících společností a jede se dál.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).