Česká logistická společnost Zásilkovna spustila nový způsob výdeje zásilek, a to přes automatizovaný výdejní systém Z-BOT. Celý proces je plně automatizovaný a k výdeji zásilky vám stačí znát unikátní kód.
Časem pak společnost umožní přes samoobslužné výdejní místo zásilky i odesílat.
Zásilkovna v České republice
Společnost Zásilkovna vstoupila na český logistický trh v roce 2010. Tehdy také otevřela své první výdejní místo u nás a na Slovensku. V roce 2015 začala k přepravě zásilek využívat vlastní logistiku a od roku 2018 sdružila jednotlivé entity v dalších zemích, kde působí, do jednoho holdingu.
Dlouhou dobu fungovala Zásilkovna jen jako prostředník mezi internetovým obchodem a koncovým zákazníkem. Zjednodušeně řečeno – objednali jste si zboží z e-shopu a jako variantu doručení jste mohli zvolit Zásilkovnu. Ta pak zboží od prodejce převzala, odvezla jej do depa a následně doručila na vámi zvolené výdejní místo, kde jste si jej převzali.
Na konci dubna 2019 pak Zásilkovna spustila službu MeziNámi, která umožňuje vzájemné posílání zásilek mezi fyzickými osobami. O podrobnostech této služby jsme podrobně informovali v článku Zásilkovna vs. Česká pošta: Balík od soukromé firmy je někdy levnější. Potřebujete ale mobil.
Automatizovaná výdejna Z-BOT
Doposud umožňovala Zásilkovna podat nebo vyzvednout balíček v rámci sítě výdejních míst. Tuto síť tvoří nejrůznější obchody přes trafiky, prodejny barev, laků apod. až po samostatné výdejny značky Zásilkovna.
Nově k těmto možnostem přibyla varianta vyzvednutí zásilky v automatizované výdejně, tzv. Z-BOTu, jak jej Zásilkovna pojmenovala.
Technicky jde o úložný prostor o velikosti 3,1 × 3,7 × 2,1 m. Uvnitř se nachází technický pojezd, který automaticky ukládá zásilky do volných pozic a přistavuje zásobníky pro další zásilky. Princip se tak mírně liší od jiných plně automatizovaných samoobslužných výdejen, které nabízejí jiné společnosti.
V klasickém Lockeru jsou zásilky uloženy do jednotlivých boxů a po zadání kódu vám systém otevře konkrétní box, do kterého byla vaše zásilka předtím uložena poslíčkem.
Z-BOT si ale zásilky ukládá sám podle vnitřního algoritmu, aby umožnil uložení co nejvíce zásilek. Výdejní okno má jen jedno a po zadání kódu vám do něj sám připraví váš balíček.
V průběhu dne, kdy se úložný prostor částečně vyprázdní, pak Z-BOT v pravidelných intervalech konsoliduje zbylé zásilky, aby opět uvolnil co nejvíc místa na další balíčky.
Celkem pojme Z-BOT 315 zásilek. Pokud si ale zákazníci budou zboží vyzvedávat rychle, bude společnost doplňovat zásilky do Z-BOTa i několikrát denně, aby umožnila co nejrychlejší odbyt.
Zatím jen jeden, časem až 6
V současné době je k dispozici pouze jeden Z-BOT, a to v Praze v Obchodním centru Chodov. Pokud bude o službu zájem, nainstaluje Zásilkovna i další samoobslužná výdejní místa.
V plánu je další Z-BOT v Praze, ale na jiném konci a dále pak v Brně, Ostravě a v Plzni. Celkem by jich do konce roku mohla společnost otevřít 6, pokud o ně bude ze strany zákazníků zájem.
Místa, kde budou další Z-BOTi instalováni, zatím společnost nesdělila, ale půjde o lokality, které jsou už teď nadprůměrně vytížené, aby jim touto formou odlehčila.
Co jde uložit do Z-BOTa, by měl poznat e-shop
Do Z-BOTA si prozatím můžete nechat zásilky pouze zaslat, a to z internetových obchodů. Maximální velikost zásilky, kterou můžete do Z-BOTA nechat poslat, je 40 × 40 × 60 cm. Maximální váha zásilky je výrobcem zařízení nastavena na 30 kg, ale Zásilkovna umožňuje přepravovat jen balíčky do 10 kg, a tak i sem si můžete nechat zaslat balíček o maximální váze 10 kg.
Vzhledem k mechanismu ukládání zásilek není možné nechat si sem zaslat zboží kruhovitého nebo oválného tvaru. Pojezdy uvnitř se pohybují rychlostí 2 metry za sekundu a u oválných a kruhovitých zásilek hrozí riziko, že z pojezdu vypadnou.
Tohle vše by měl ale poznat e-shop, u kterého si zboží objednáváte. Při tvorbě objednávky by měl vyhodnotit, jestli zboží splňuje rozměrové a proporční parametry, aby vám následně při výběru doručení nabídl i Z-BOTa.
Pokud by zboží, které si objednáváte, nebylo vhodné do Z-BOTa, systém e-shopu by vám tuto možnost neměl ani nabídnout a dát vám místo toho na výběr z klasických výdejen.
Může se ale stát, že to internetový obchod rozpozná špatně. V takovém případě vás Zásilkovna upozorní, že váš balíček bohužel není do Z-BOTa vhodný, a uloží vám jej jinde. V tomto případě rovněž v Obchodním centru Chodov, ale na klasické výdejně v –1. patře.
Jak na vyzvednutí zásilky
K vyzvednutí uložené zásilky budete potřebovat unikátní kód, který vám Zásilkovna sdělí, když váš balíček převezme do přepravy. S ním si pak zboží může vyzvednout kdokoli.
U výdejního okénka Z-BOTA je displej, na kterém si zvolíte, v jakém jazyce chcete být obslouženi. Aktuálně je k dispozici čeština a angličtina.
Následně naskenujete kód z mobilního telefonu, nebo jej ručně vepíšete na displej.
Z-BOT pak informace zpracuje a vydá vám vaši zásilku.
Podle společnosti by měl celý proces zabrat maximálně 10 vteřin.
Z-BOT jako podací místo
Prozatím je možné si v Z-BOTovi zásilku pouze vyzvednout. Přibližně do 2 měsíců chce ale Zásilkovna umožnit do Z-BOTa zásilky i podávat, a to v rámci služby MeziNámi. Prozatím se ale ještě řeší technické provedení takové možnosti.