Hlavní navigace

Názor k článku Provize v pojištění pod pokličkou od Patrik Chrz - Hezký článek, já jen přidám pár konkrétních údajů. Tady...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 4. 5. 2009 2:50

    Patrik Chrz
    Hezký článek, já jen přidám pár konkrétních údajů.
    Tady je příklad provizní bodové tabulky u společnosti q-invest:
    http://mobilforum.mobilmania.cz/moderatori/finexpert/patrikchrz/B250-B150.png
    Dále by bylo vhodné uvést, že výše provize závisí nejen na druhu produktu a výši ročního pojistného, ale i délce trvání, ty nejvyšší se vyplácí třeba až při délce trvání 30 let a více. Proto se snaží agenti-bouchači klientovi natáhnout dobu pojištění i do nesmyslného věku (jsou schopni klientovi sjednat výplatu v i 75 letech) a klient pak platí zbytečně velkou částku za rizikovou část pojistného.
    Případy, kdy jsou na trhu identické produkty, které se liší pouze provizí (a tím i počátečními náklady pro klienta) jsou velmi časté. Produkt má pak jen odlišné označení - např. u ING je to v prvním písmenu u Kooperativy zase v čísle za písmenem u ostatních nějakým dodatkem typu "Plus, Extra, ....".
    Příklad výše provize, kterou obdrží makléřská společnost - zde cca 2 roky stará situace u OVB:

    1. Profi Invest/Dynamik Plus – Česká pojišťovna: 200 % ročního pojistného (RP) při pojistné částce 300 000 Kč a pojistném 12 000 Kč a více a zároveň při pojistné době 26 let a více.
    2. 4BN Perspektiva – Kooperativa: 180 % RP při 30 letech pojistné doby.
    3. Generali: a) Clever Invest Z65: 165 % RP při 30 letech pojistné doby, b) Future Z67: nový a „výhodnější“ produkt s provizí 180 % RP při 30 letech pojistné doby.
    4. Uniqa: a) Finance Life E05: provize 165% RP při 30 letech pojistné doby, b) Finance Life PLUS s provizí 180%RP při 30 letech pojistné doby.
    5. Amcico Invest – AIG Amcico: produkt pro Fincentrum a OVB s provizí 190 % ročního pojistného při 20 letech pojistné doby.
    6. a) IŽP Allianz (Pastelka, Rytmus) s provizí 150%při 25 letech pojistné doby,
    b) IŽP Avivy (4life) s provizí 150 %, případně 165 %, ovšem při 35 letech pojistné doby,
    c) IŽP u ING (U150) s provizí 165 % RP při 28 letech pojistné doby speciálně připravené pro OVB.

    Ta tříleté "ochrana" s sebou navíc přináší další nešvar, který bych nazval "stříhání ovcí". Agenti si jednou za tři roky obejdou své ovečky a pojistky jim ruší a sjednávají nové/lepší/modernější, aby opět dostali provizi.

    I samy pojišťovny přiznávají, že to s provizemi přepískly, ale neví jak z toho ven. Nemohou si dovolit snížit výši vyplácených provizí, protože potřebují prodat, a ti, kdo jejich produkty prodávají jsou agenti v terénu, přes přepážku se toho prodá minimum, hlavně u menších pojišťoven.
    Typickým příkladem vlivu výše provizí na konkurenceschopnost produktu na trhu je situace mezi kapitálovým a investičním životním pojištěním. Investičko původně vzniklo jako nízkonákladová varianta, kde mělo být větší transparentností tlačeno na niží poplatky a tedy provize. Přestože (jak je uvedeno v článku) pro pojišťovny je toto pojištění jednoznačně zajímavé (nezavazují se v něm k jakémukoliv zhodnocení na rozdíl od kapitálového), pro agenty bylo provizně naprosto nezajímavé. V momentě, kdy se provize zvýšily nad úroveň kapitálového tak se situace obrátila. A to investičko má ještě jednu výhodu - díky tomu, že ve smlouvě není uvedena žádná částka pro případ dožití, může si agent "cucat z prstu" naprosto libovolná hausnumera a klient nemá šanci poznat, jak moc si vymýšlí.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).