Hlavní navigace

Prodeje aut v EU opět na rekordu

Autor: Isifa.com
Petr Dufek

Jak se dalo čekat, útlum v prodejích aut na evropském trhu v dubnu šel na vrub svátkům, a v květnu se již trh opět vrátil ke svému dřívějšímu trendu. Registrace nových osobních vozů se zvýšily o 7,6 % a dosáhly tak téměř 1,4 mil.

Od začátku roku se trh zvětšil již o 5,3 % a prodeje aut tak překračují maxima dosahovaná v úspěšném roce 2008 o zhruba půl milionů vozů (v ročním kumulovaném vyjádření).

Z pěti hlavních evropských trhů jsou v plusu čtyři, útlum zažívá Spojené království, které je shodou okolností druhým největším. Prodeje aut tam po zdolání rekordu v loňském roce slábnou, což se dá zdůvodnit nasyceností trhu i obezřetnějším přístupem spotřebitelů v době slabé libry a (ne)probíhajícího jednání o brexitu. Setrvalý vzestup zažívá německý trh, jako vůbec ten největší, který je – odmyslíme-li si rok šrotovného – naprosto rekordní. Na vzestupu je Itálie i Francie, nicméně v jejich případě se stále o rekordech rozhodně hovořit nedá. Nakonec úspěchem je alespoň fakt, že navzdory mizerným výsledkům těchto ekonomik prodeje vůbec rostou.

Pro českou ekonomiku, která je na vývoji zejména evropského automobilového trhu bytostně závislá, je podstatné, jakým směrem se bude trh ubírat v dalších měsících. Přece jen automobilky a jejich dodavatelské sítě tvoří skoro 9 % ekonomiky a současný růst průmyslu (a nakonec i HDP) stojí především na nich. Prozatím nemáme důvod měnit odhad růstu trh na letošní rok (cca +3 %), takže vlastně počítáme s určitým mírným zpomalením dosavadního trendu. Trh je sice už nyní na maximech, nicméně útlum by ještě v letošním roce přijít nemusel. Průzkumy mezi spotřebiteli v EU sice naznačují, že ochota pořizovat si nová auta už není tak silná jako třeba loni, nicméně stále zůstává nad dlouhodobým průměrem.

Pokud bychom se podívali, kdo je letos prozatím vítězem boje o tržní podíl v EU, tak je to jednoznačně Toyota s velkým odstupem následovaná Fiatem a Renaultem (podpořeným jeho automobilkou Dacia). Německým automobilkám se tentokrát příliš nedařilo, a tak tržní podíl VW klesá podle údajů ACEA na 23,3 %. Zdůvodnění lze hledat jednak ve spotřebitelských preferencích v zemích jako je Itálie a Francie a jednak zřejmě i v doznívání aféry dieselgate.

Našli jste v článku chybu?