By mě zajímalo, kdo vložil do mého textu ty čtyři odkazy "Čtěte více", se cítím jak ve filmu Starship Troopers :).
Když už tak "Tip na osmnáct kreditních karet, které vám vrací peníze do kapsy" by bylo logické umístit do odstavce "Výhody kreditních karet: věc známá" a ne do nevýhod
A "Čtěte také: Jak spořit na důchod s kreditní kartou?" je taky naprosto mimo v odstavci o psychologii.
Nešlo by dát podobné odkazy, které jsou umístěny nesmyslně až na konec textu a ne je dávat dovnitř odstavců (to narušuje čitelnost textu, já jsem je tam neměl) a ještě do logicky špatných?
Jak vidím Internet je opraven na "internet" to zase mé srdce ITka pláče :), přestože jsem chtěl, aby bylo velkým. Každopádně korektura proběhla těžká a to je dobře, ty moje odrážky byly zrůdnost.
Každopádně jsem zvědav na diskusi, proto jsem to tu poslal. Původně jsem daný článek napsal pro svůj blog. Tak to jen perte do mě :) !
"snáze tak propadají nákupnímu šílenství. Čtěte také: Jak spořit na důchod s kreditní kartou?"
Fakt by mě zajímalo, kdo tam tak necitelně a nelogicky narval ty odkazy Čtete více a navíc do odstavců, které s odkazem nesouvisí a nebo dokonce protiřečí.
Holt ironie nechtěného :). Fór ve fóru, který se podobá tomu, že člověk napíše kritiku na nějakou banku a pak se přes reklamní systém v tom článku oběví reklama právě na danou banku :).
Tak si to užijte a řekněte mi prosím, co vás napadlo při přečtení, opravdu mě to zajímá.
Byla připomínka, že jsem přestřelil marži obchodníků. Já jsem vycházel z marže, které osobně znám a které mi banky nabízejí (PayPal 2,5-3,5% a na Internetu dokonce 10%, což jde skousnout jen s virtuálním zbožím a taky mi to nevadí jako obchodníkovi). By mě zajímalo, kolik platí ti největší hráči na trhu (hypermárkety atd.).
Každopádně na trhu nejsou jen oni a já většinu peněz utratím u lokálního knihkupce (kde platím kartou), atd. a ti maji jistě marži podobnou te mé, nečekám, že dosáhnou na výrazně lepší se svým nízkým obratem...
Ano, máte pravdu, korektura to byla opravdu těžká a dělala jsem ji já. Odkazy s čtěte více se do textu dávají na související témata, pokud je máme. Pokud nemáme stejné téma, dáme příbuzné atd...Takže rozhodně nemusí jít nutně o článek, který vyzní stejně, jako ten váš, ale když píšete o kreditkách, které vám sbírají volné minuty, bude tam prostě odkaz na článek o kreditkách, které vám sbírají volné minuty i přes to, že článek v odkazu kreditní karty nekritizuje a i přes to, že se vám to nelíbí. Řízení webu nechte prosím na redakci.
Důvod, proč na Měšci píšeme internet s malým i vám vysvětlil šéfredaktor, nevím proto, proč zde pokládáte tutéž filozofickou otázku.
S pozdravem Gábina Klimánková
Díky za korekturu.
Ohledně vložených odkazů na jiné články bych neřekl popel, pokud by byly odděleny od zbytku textu například rámečkem a nebo uvedeny na konci textu. Když jsou vloženy přímo do textu mezi věty, tak ho narušují.
Internet bude vždy pro informatiky Internetem a nikoliv internetem. Internet s malým "i" je obecný pojem a Internet s velkým "I" je název toho jediného Internetu. Proto jsem psal šéfredaktorovi ať je tak hodný, a že bych chtěl jednu jedinou věc, ať mi neopravujete Internet, řekl, že se uvidí...
Jinak chápu, že korektury byly těžké, protože jsme to napsal (ani nevím sám proč) do těch oddělovačů atd., takže díky.
Odkazy se dávají na Měšci za odstavec právě z důvodu tematické souvislosti. Neříkám, že se vždycky najde odkaz, který je šitý na míru tématu odstavce, ale v tomto článku se tak povětšinou dařilo a já si za jejich umístěním stojím.
Ohledně velkého/malého i ve slově internet: vy jste informatik, redakce ale ne, stejně tak jako drtivá většina našich čtenářů, respektujte to prosím.
Nezlobte se na mě, ale v tom případě byste snad měla vy respektovat názor odborníka a šířit toto poznání dál. Ono je to totiž opravdu tak, že internet je obecné slovo označující propojení několika původně nezávislých počítačových sítí a postavených na různém HW a SW do jednoho celku, zatímco Internet je jméno jednoho z těchto internetů.
Internet se píše s velkým "I", protože se v současnosti jedná o název jediné celosvětové sítě, pokud se tím tato síť myslí. Pokud na Měšci nejsou ignoranti, tak to uznají.
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_%28disambiguation%29
http://cs.wikipedia.org/wiki/Internet
Na anglické wiki také poukazují na hloupé vyjadřování prezidenta Bushe (bushismus), který zřejmě používal plurál (ve smyslu "internety" pro označení Internetu).
Dále privátní internety (s "i", u nás spíše známé jako intranety nebo podnikové sítě LAN v neveřejném rozsahu IP adres)
http://tools.ietf.org/html/rfc1918
Ke kreditkám. Abych neměl pocit, že se zadlužuji, tak kreditku "přednabíjím" částkou, kterou plánuji utratit a pak klesám k nule. Tak to vlastně funguje jako debetní karta nebo elektronická peněženka. Neposouvám se s útratou o měsíc napřed, a pokud by došlo k nouzi, nemusím mimo jiné ještě myslet na nesplacenou kreditku. Také se takto dá zaplatit vyšší částka bez ohledu na úvěrový limit. Informace o zůstatku se (např. u Citi) dá zjistit telefonem nebo si ji můžete nechat posílat jako SMS a e-mail, což je u Citi konkrétně za cenu 30Kč/měsíc paušálně.
1) Titulek hovoří o stříhání PLATEBNÍ karty, ale celý první odstavec je o kartách KREDITNÍCH. Debetek se úrok 26 % naprosto netýká. Nicméně upozornění na rizika kreditek je zcela v pořádku.
2) Ono "zatajení" ročního poplatku za vedení karty zpravidla znamená, že si držitel karty nepřečetl ceník; čili jen a jen jeho blbost.
3) Pokud se zaplacením čekám až na výpis, jsem trouba - měl jsem si pořídit kartu, u které mohu kdykoli sledovat aktuální stav.
4) Proč v části, kde kritizujete kreditky, střiháte debetní kartu, a ještě ke všemu jedné z mála slušných bank?
5) O ta procenta, která banka vrací, si snižuje svůj zisk - tedy je dává ze svého zisku. Že celý karetní byznys stojí a padá s tím, že obchodníkovi zaplatí méně (to tvoří provize karetní asociace i ostatních prvků řetězce), je jasně dané, bez toho by to nikdo nedělal.
Obchodník již dnes má na výběr, zda tento příplatek za platbu kartou zaplatí sami (a pak s ním musí počítat při tvorbě ceny pro všechny), nebo zda tento příplatek naúčtuje zákazníkovi, který tak při platbě kartou zaplatí o tu přirážku navíc. Pouze v tomto případě nastává ono "nemáte 1 % zisku, ale 1 % ztráty".
Chápu, že mnoho z toho, co leží v karetním byznysu, připadá jako podrazy. Ale placení kartou přináší uživateli i výhody - a není to jen ten zpětný bonus (utrácení peněz banky je nesmysl, stejně jí je musím vrátit). Osobně za hlavní výhodu považuju bezpečnost - když mě někdo přepadne, odnese si kousek plastu, který mu ovšem bude k ničemu v momentě, kdy kartu zablokuju. Celkové ztráty jsou tak minimální. Pokud mě obere o hotovost, mám mnohem horší problém.
Cituji "Osobně za hlavní výhodu považuju bezpečnost - když mě někdo přepadne, odnese si kousek plastu, který mu ovšem bude k ničemu v momentě, kdy kartu zablokuju."
Myslím že toto je sakra zásadní moment. Karta by totiž měla být padouchovi k ničemu bez jakékoliv blokace, kdyby šlou nakoupit JEN S PINem!
Jenže díky neschopnosti jak bank tak obchodníků si stále může šmejd někde nakoupit jen na podpis, který ostatně vidí na kartě - jak bezpečné!!
A místo toho aby konečně zavedli na 99,9% bezpečné čistě čipové karty, tak nám naopak začnou nutit bezkontaktní karty s nulovou bezpečností rovnající se hotovosti!
Kam ten svět spějě!
To asi těžko, ty dveře si tipnu, že neotevřeš.
Kód mám vyškrábaný taky.
Ale ničit magnetický proužek už je hodně radikální, protože sice u nás používají skoro všichni čipy, ale v cizině ne... Kolikrát je třeba ještě embos kartu pro žehličku atd. Nejsou všichni tak daleko
A jinak než škrábat magnetický proužek, to už raději vezmu magnet a smažu ho silným magnetem (magnesiovým, či normálním několikrát, i když jsem to zatím nezkoušel, nevím, co vydrží, ale tohle by neměl přežít), každopádně bych to nedělal. Karta je majetek banky i když by se těžko prokazovalo, že jsi to zničil sám a například neprošel jen kolem silného motoru atd.
1) Titulek jsme napsal obecně proto, že banka člověka obírá o kurzové rozdíly a obchodníka o tržbu u každé karty (kreditní, debetní, charge). Proto ten titulek!
Ten šílený úrok u kreditek je jen "bonus"
2) Není to jen jeho blbost, je to i dnešní styl propagace, kdy si banky najímají brigádníky na prodej a ti pak švindlují a na to jsem chtěl upozornit. Jinak samozřejmě co je psáno to je dáno, ale v česku se obecně nedodržuje ústní smlouva, což ovšem neznamená, že není platná, je platná! Takže když mi něco někdo nakecá, tak to platí a pokud mám světka, tak to klidně u soudu i dokážu. Já samozřejmě čtu každé slovo před podpisem (něco i dvakrát), jen chci upozornit na tento fakt, že slovo platí i bez smlouvy! A oni prostě lžou a kecaj, že jde o "slevové karty" jsem slyšel několik stesků na Internetu o těhle praktikách, nepochází to z mé hlavy
3) Na výpis čeká většina lidí, takto se to běžně používá a výpis tu i od toho je, aby člověk prohlédl transakce, vyreklamoval ty, s kterými nesouhlasí a zaplatil zbytek
4) banka je slušná, ale kurzové spready u cizích měn mimo EUR a CZK dosahují 4,5%, takže proto, byť se mi ten delfínek líbí...
5) kam ty procenta plynou je poměrně jedno, pokud neplynou jen zákazníko, důsledek je ten, že obchodník přesně o ty náklady zvedne cenu...
Jsem taky obchodník a musím říct, že to vždy každý naúčtuje zákazníkovi, ať už přímo jako přirážku jen při placení kartou a nebo nepřímo rovnou při stanovení ceny zboží.
Díky za věcný komentář
1) Pokud je to jen bonus, je dobré to dát najevo. Nepříklad tím, že to nebude uvedeno hned jako první bod.
Píšete, že "banka člověka obírá o kurzové rozdíly a obchodníka o tržbu u každé karty". Jenže z toho oni žijí! To je jejich marže. Vyčítat jim to je podobné jako nadávat obchodnímu řetězci za to, že neprodává za své nákupní ceny a nazývat to obíráním zákazníka.
Karetní asociace chce vydělat, proto to dělá. Stejně jako každý jiný ekonomický subjekt.
2) Vy očekáváte, že vám prodejce řekne všechny nevýhody nabízeného produktu? Já ne. Pokud mi někdo nabízí něco podezřele výhodného, ptám se, kde je háček. U karet se ptám, co mě to bude stát. A zpravidla stačí viditelně vytažený diktafon, abych se dověděl buď pravdu nebo "nashledanou".
3) To ano; mně ale banka posílá výpis začátkem měsíce a mám 3 týdny na to, abych ho zaplatil. Ale i přes to si průběžně udržuju přehled v internetovém bankovnictví a na problémy reaguju hned a ne až po výpise. Výpis je pak pouze oficiální shrnutí, ale ne primární zdroj informace.
5) Vydavatel karty poskytuje službu, za kterou chce zaplatit. Na tom není nic špatného. Protože ale nemá jak ty peníze dostat ode mě přímo, je pro něj jednodušší model, kdy si to nechá zaplatit od obchodníka. A ten pochopitelně od zákazníka. Konec konců je to zákazník, komu ta karta slouží primárně, proto on nese náklady. Jenom je nese zprostředkovaně. Pořád v tom nevidím nic zavrženíhodného.
Píšete, že "banka člověka obírá o kurzové rozdíly a
obchodníka o tržbu u každé karty". Jenže z toho oni
žijí! To je jejich marže. Vyčítat jim to je podobné jako nadávat obchodnímu řetězci za to, že neprodává za své
nákupní ceny a nazývat to obíráním zákazníka.
Na druhou stranu je duvod, aby banka na zahranicni transakci vydelavala nekolikanasobek toho, co na tuzemske?
Proto se mi tak libi postup Axy, ktera zakaznikovi jen preuctovava kurz VISA, ktery je velmi blizko stredu, cca 0,3 %. Neni chamtiva, staci ji stejna marze z tuzemskych i zahranicnich plateb.
V sazebníku Citibank to ale jako roční sazba udáno je - viz http://www.citibank.cz/czech/consumer-banking/czech/files/saz_c_nn.pdf . U mBank je tomu také tak - http://www.mbank.cz/osobni/mkreditky/#tabs=1 .
Takže ta autorova kritika udávání měsíčcních sazeb je buď nějaký "hřích minulosti" anebo narazil na nějaký úlet, obecně to ale není pravdivé tvrzení.
No já vím, odkud to možná slyšel. Tento týden mi dokonce dva lidi na ulici nabízeli slevovou kartu Citibank jen za podpis, zdarma. Na otázku, jestli je tam nějaký háček, řekli ne. Na otázku kolik zaplatím, řekli nic. A ještě se na mě holčina čílila, "proč to jako nechci, že je zvědavá, co řeknu".
U Citibank si díky tomuto zážitku nepořídím ani konto a ani hypotéku.
Jenže ty kurzové rozdíly zase nemají nic společného s kreditkami, jde o obecný problém karet! Liší se to u různých bank, mimochodem nedávno o tom psal tuším Patrik Chrz a asi nejhorší kurz má mBank, kde ovšem výrazně převládají debetní karty.
Tohle je ostatně moje vážná výhrada k článku - máte v titulku "platební kartu", tedy jakoukoli, pak ale píšete skoro jen o kreditkách, ovšem zrovna u kursů najednou narážíte na problém, který je zase obecný. Chtělo by si to nějak srovnat a psát buď opravdu jen o problémech kreditek anebo to sice pojmout obecně, pak je ale třeba v textu vždy víc rozlišit, co se týká kreditky a co debetky.
Tak znovu: to tzv. "obírání obchodníků" je obchodní marží celého řetězce karetního byznysu (asociace, vydávající banky a všech okolo). Jak už jsem napsal dřív, je to stejné jako marže obchodníka, který také neprodává zboží za stejnou cenu, za jakou ho koupil.
Kurzový spread není problémem karet, ale banky. Ani v regulérní směnárně nenajdete nákup a prodej peněz za stejnou cenu - to je jejich marže. Je pravdou, že některé banky mají ten spread postavený hodně velkoryse (vůči sobě), a ještě si připočítávají crossborder fee, a je dobře na to upozornit. Ale od banky to není nic zavrženíhodného! Nikdo klienta nenutí použít právě tuto kartu, stejně tak nikdo klienta nenutí použít právě tuto směnárnu.
Docela bych věřil, že Kaufland a další déle odolávající (třeba Lídl či Makro) zavedli karty spíš proto, že jejich absence začala představovat citelnou konkurenční nevýhodu. Já jsem třeba Kaufland ignoroval mimo jiné právě kvůli jejich ignorování (nebyl to nicméně jediný důvod) a neřekl bych, že jsem v tom byl až tak velká výjimka. I kdyby podobných lidí bylo jen 10%, tak už to zejména v období houstnoucí konkurence je nezanedbatelný potenciál, nad kterým nelze jen tak mávnout rukou.
Kdyby 100 % lidi platilo kartami, tak vic neutrati. Jaksi nemuzu utratit vic, nez si vydelam. Ano, diky uveru (kreditce) si mohu trochu pujcit z vydelku nasledujiciho mesice/roku, ale tento dluh budu muset zaplatit a to i s uroky. V dalsim obdobi tak musim utratit o to mene.
Mozna by bylo resenim pripojit se k nemecko-rakouskemu trucstandardu EC (electronic cash) standardu, kdy obchodnici plati za kazdou platbu pouze 0,1 EUR bez ohledu na jeji vysi. Ale pri soucasnych poplatcich ma placeni kartou na obchodnika spise devastujici vliv.
To mate sice pravdu, jenze jde o to, ze jste v obchode tady a ted - bud tu ty dalsi penize utratite ci nikoliv - tu pristi vyplatu byste mohl utratit za neco jineho nebo v jinem obchode - konkurence je velika...
Uz chapu, proc segra v Nemecku musi platit za platby kartou u obchodniku - za 0,1E se 2 banky tezko podeli. Se ji nedivim, ze kartu nepouziva na nic jineho, nez na vyber z bankomatu...
A jeste jsem zapomnel - na druhou stranu ani zpracovani hotovosti neni zcela bez nakladu... maly obchodnik to prohlasi za demagogii, protoze naklady na zpracovani hotovosti jsou soucasti rezije, kterou nijak nekalkuluje, protoze je to jedna z cinnosti, kterou proste musi delat behem provozu, podobne jako prejimat zbozi apod. a navic u nej jsou poplatky za karty relativne vysoke. Velke retezce to vsak urcite budou mit dobre zpocitane - musi pocitat s tim, ze musi mit nejaky trezor, nekdo musi hotovost pri prevzeti od pokladni prepocitat, musi zaplatit firmu, ktera penize svazi, opet prepocit, roztridi a ktera zase jeste neco zaplati bance, kdyz ji penize preda. Krom toho, kdyz vydite, jak dlouho trva nejakym duchodcum vylovit z penezenky potrebnou hotovost, tak musite uvazovat i cas pokladni na prevzeti hotovosti. Je sice pravda, ze autorizace platby kartou trva mnohem dele, ale nekde je to uz dnes rychlejsi zaplatit kartou - to je vec obchodnika, od koho ma jake a jak rychle terminaly. Osobne odhaduju naklady na zpracovani hotovosti kolem 1%
A pokud jde o naklady na platbu kartou - rekl bych, ze kdyz se podivam na Moneybooers a PayPal, kde sazby zacinaji na 1,9% a na to, ze banky, ktere nabizeji provize povetsinou plati 1%, jedina CitiBank nabizi 2%, ale ne zase na vse, tak se domnivam, ze velke retezce urcite nebudou platit vic jak tech 1,9%, ale taky asi ne mene nebo alespon vyrazne mene.
Rekl bych, ze to max 1% navic za ten zvyseny obrat urcite stoji. Dokazuje to i fakt, ze na akceptaci karet pristoupila vetsina diskontu a obchodnich retezcu sazejicich hlavne na cenu jako je napr. Kaufland.
Co se týče "rychlosti" důchodců při placení, tak je to přímo naopak! Už kolikrát jsem byl svědkem, jak se taková starší osoba (a někdy ani ne starší) při zadávání pinu "překlapla", takže celá platba se musela opakovat třeba i dvakrát - když stojíte ve frontě a pospícháte, tak máte chuť "vraždit" :)
Ono vůbec ta rychlost autorizace je hrob pro placení kartou mimo větší města - já jsem kvůli tomu úplně přestal placení kartou používat, protože pokaždé několik minut "stepovat" u pokladny je otravné - a většina zákazníků to dělá stejně - zkušenost z odlehlého konce Pardubického kraje.
Nezlobte se, ale já začínám být docela háklivý na ty nářky ve stylu "mimo velká města je to pomalé". Ale houby - sice jsem z Prahy, ale hodně se vyskytuji v JČ a třeba jen za posledních 14 dní jsem kartou platil mimo jiné v Třeboni, Soběslavi a Veselí n.L. Ani jedno z těchto míst nelze brát jako velké město, nicméně rozdíl proti Praze byl nulový (ne malý, fakt žádný) - jelo to úplně stejně, prostě pohoda. A stejné zkušenosti mám skoro všude. Pokud to někde jede pomalu, tak to obchodník má udělané blbě, ale to nic neříká o podstatě problému.
Jo a mimochodem - v té Soběslavi jsem platil zrovna dnes a byla to klasika: platba kartou OK, zato přede mnou nejprve velké zdržení s počítáním drobných (nějaký ukrajinec vysypal hromadu) a pak přímo u mě další zdržení, když pokladní nějak blbě zadala kódy rohlíku a stornovala. I kdyby jim jela karta o něco pomaleji, tak by to pořád nebylo nic moc proti těm jiným zdržením...
A ještě něco k této větě: "Navíc je tu další fakt, že při placení hotovostí víte v každém momentu, kolik peněz máte k dispozici. Při placení kartou jste v pozici hráče v kasínu, kde nejsou okna":
Nevím jak je to myšleno. Když jdu do sámošky tak vidím, že v peněžence mám 3 stovky, ale stejně se někde doma nebo na účtu válí dalších X tisíc. Když platím kartou, můžu si nakoupit i za 6 stovek pokud mají zrovna něco levného v akci co je potřeba (mléko, cukr, ..).
Chci říct že nevím jaký je rozdíl vědět kolik mám peněz doma nebo na účtu když platím kartou nebo hotově. Jediný rozdíl vidím v tom, že při platbě v hotovosti jsem omezen na sumu peněz v peněžence což vidím jako zásadní mínus proti platbě kartou.
A mohl bych reagovat skoro na každý odstavec z článku. Jsou to jen hezky a především JEDNOSTRANNĚ sesumírované nevýhody karet proti kterým nejsou položeny zásadní výhody. Celé to sice vypadá rádoby odborně, ale jako zaujatý článek bych ho ohodnotil zásadně ZÁPORNĚ!
Když platíš penězi, tak vidíš, kolik těch peněz máš v peněžence, máš nad nimi přehled (typický člověk si kdysi vybral najednou výplatu a pak těmi pěnězi měsíc platil)
Jakmile ale platíš kartou, tak v hlavě nedržíš přesně kolik jsi zaplatil a kolik ti ještě zbývá. Takže nemáš tu zpětnou vazbu, že ti fyzicky ubývají peníze v peněžence a nekrotíš se... O tom to je
Jinak článek je poměrně jednostranný, je to jistý "odboj" na to, že banky inzerují karty jako "zdarma" a přitom neinformují klienty o kurzových spreadech a o tom, že berou peníze od obchodníků...
To je moc hezké, že děláte "odboj", ale zase si nevymýšlejte argumenty ve svůj prospěch.
Typický člověk si sice najednou vybral výplatu - ale nikdy* nenosil všechny ty peníze u sebe. Takže tu zpětnou vazbu si můžete udělat akorát večer doma.
Udělat si tu inventuru s kartou večer doma šlo dříve blbě, dneska s internetovým bankovnictvím to není vůbec žádný problém a tu inventuru si můžu udělat odkudkoliv, kde mám internet. Což může být dneska i v mobilu na lavičce před obchodem.
Takže přehled na penězi je dneska paradoxně lepší s kartou - pokud tedy někdo nepodstupuje riziko, že sebou pořád nosí veškerou svou hotovost.
A jinak - o problematice kurzů u karet opravdu mnoho lidí neví. Ale to, že banky berou peníze od obchodníků - to ví IMHO drtivá většina držitelů karet. Takže vytýkat, že banky neinformují klienty o tom, že berou peníze od obchodníků je jako vytýkat obchodům, že neinformují zákazníky, že kvůli mletému hovězímu zabili kravičku.
*) Tedy mimo tu cestu od výplatního okénka domů.
Je pravda, že běžný člověk dnes nenosí v peněžence celou výplatu, nebo vůbec nějak výraznou částku (i když moje maminka mívala v peněžence málokdy pod 10 tisíc pro běžnou potřebu a když šla nakoupit tak si přidala ještě cca 2 násobek uvažovaného nákupu; kartu nechtěla a nikdy neměla), na druhou stranu nosí v peněžence kartu k běžnému účtu, kde mají veškeré svoje úspory a často i s PINem (napsaným na lístečku v peněžence) - manželce kolegy z bývalé práce v tramvaji ukradli peněženku a než to zjistila tak by celý účet vybílen. Takže výsledek může být ještě horší. Zatímco dříve takový člověk přišel "jen" o měsíční výplatu, dneska je to celý zůstatek na účtu, což může být i mnohem víc.
Výsledek tak není o prostředku (hotovost x bezhotovost), ale o opatrnosti/zodpovědnosti. Při nerozvážném chování a nepozornosti mě přijde ta karta větší riziko (viz případ, který jsem v diskusi uváděl, kde zákaznice místo 200 Kč zaplatila 20 tisíc), než hotovost (obzvlášť když jde o kreditku se slušným limitem, nebo je k účtu zřízen kontokorent).
Já jsem zase opačný extrém - v peněžence mívám málokdy přes tisícovku a na účtech, ke kterým mám vydanou kartu, to nebývá o moc lepší (peníze si "suším" na spořáku a na běžný účet je převedu až těsně před platbou, případně obráceně - kartu mám vydanou k "prázdnému" spořáku). A na kreditce mám hustokrutopřísnědémonsky nastavené limity :).
Finance pro mě byly vždy koníčkem, takže se mi nikdy nestalo, že bych nevěděl, za co jsem peníze utratil.
Protože od počátku špatně počítáš. Ty uvažuješ v popsaném případě s hotovostí, většinu má doma a část v pěnežence, stejně jako u karty. Tedy že si má sčítat platby. To je nesmysl.
Takový člověk si lehce spočte, že doma má v šuplíku 10.000 Kč + to co má v peněžence. Platby, a jejich datumy (a datum zaúčtování) si vůbec pamatovat nemusí. Ten jen jednoduše sečte stav peněženky s 10.000 v šuplíku. Tedy musí si pamatovat jedinou kulatou číslovku.
Internetové bankovnictví je fajn - problém je, že platby se ne vždy zaúčtují okamžitě. Se všemi důsledky... a sankcemi.
Kromě toho, jestli ono není lepší držet peníze na spořícím účtu, a menší peníze nosit s sebou. Převody jsou okamžité, nebo do druhého dne, vybírat lze zdarma. Samozřejmě, pokud člověk nebydlí na vesnici, nebo malém městě.
Takže
1. Mám doma kulatou sumu v hotovosti + něco peněžence.
2. Mám internetové bankovnictví a tam si snadno prohlédnu zůstatek. V mém případě si tam snadno prohlédnu i součet blokovaných, ale dosud nezůčtovaných transkakcí z karet - což chápu, že asi není všude. Že v jiném bankovnictví, je nutno si tam ty blokované transakce odčítat zvlášť.
Nicméně rozhodně teda nevidím zásadní rozdíl v přehledu o tom kolik vlastně mám. A to je moje pointa.
Haha ty NEvidíš rozdíl?
Kolik lidí 50+ používá Internet?
Kolik z ních kontroluje pravidelně Internetové bankovnictví třeba každý týden?
Kolik z nich si dokáže zobrazit nezaúčtované transakce a nebo vůbec ví, co to je.
Že něco dokážu používat já, ty a Patrik, tak to neznamená, že se tak chová 80% populace! A nejde o to, že je to možné, oni to prostě nedělají!!!
A právě proto, je tohle mínus karet. Na to abys měl přehled nad penězi, které máš v peněžence a nebo v šuplíku ti stačí jednosekundový pohle (než zapneš počítač, přihlásíš se do bankovnictví a zkontroluješ položky, tak je 15 minut pryč minimálně). Prostě hotové peníze se kontrolují snáz, není k tomu ani PC, ani Internet atd.
A ty nezaúčtované (embos, offline) a pozdě zaúčtované a blokované částky dělají opravdu strašný bordel, se obávám, že když to budu vysvětlovat někomu nad 50, tak mi řekne, že se na to může vykašlat a někdo nad 70 na mě bude čumět jako puk...
Fakt je třeba být racionální a uvažovat tak, jak to lidi používají a ne tu vymýšlet chyméry typu, že když je něco možné a já to dělám, tak to přece dělá i většina populace, byť to otravuje, je to zdlouhavé a je pro to třeba speciální zařízení za 10 tisíc...
Mimochodem v mé široké rodině není skoro nikdo, kdo by neměl neustále v peněžence jen nějaké šušně. Typicky se vyberou peníze, část se nechá na účtu a nebo uloží doma např. na opravu baráku a v peněžence se nosí značná suma, takže ti lidi mají opravdu přehled co platí, a jak jim ubývají peníze a to okamžitě a jedním pohledem. A rovněž většina z nich NEMÁ PC (a mobil mají na hovory, na Internetu v něm nebyli ani jednou v životě)!
Víte - kdybyste napsal něco takového: "S platební kartou a internetovým bankovnictvím sice můžete mít někdy horší a někdy i lepší přehled o svých financích, než s hotovostí. Ale v praxi pro většinu populace platí, že jelikož to neumí, nemají to a nerozumí tomu, tak s platební kartou budou mít horší přehled o svých financích."
Tak to neřeknu ani slovo.
Ale když napíšete, že ten přehled je horší a basta (a ještě když to napíšete do média, které už z principu čtou jenom ti internetově gramotní a finančně alespoň zdatnější), tak to není pravda a reaguji.
Ovšem zase když napíšete, že to že 80% procent populace nepoužívá internetové bankovnictví, že je mínus karet, tak to je naopak logika, které se rád zasměji, ale už mne tolik nebaví na to reagovat. Takže tak.
Zlatá slova, ta by měli do autora tesat.
Vím o člověku, který si vede osobní účetnictví na papíře. O penězích má lepší přehled než většina z nás. Proč? Protože i když aktivně používá bankovní sektor, veškeré výdaje si zapisuje ihned po jejich provedení. Když jsem viděl jeho záznamy, chtělo se mi smeknout, jaký v nich má pořádek. Internet k tomu vůbec nepotřebuje, a vlastně ani počítač. Veškerým potřebným hardwarem je pro něj čtverečkovaný sešit 545 (na každý rok má nový), pravítko a propiska (ty mu vydrží déle).
Opravdu není chybou karty, že si někdo neumí udržovat přehled v penězích.
Vy jste se tady rozohnili o přehledu o financích v hotovosti a "na kartě" obecně (mám 10 tis. doma), ale já myslím, že o tom to nebylo.
Ten zásadní rozdíl je právě o těch penězích "u sebe".
Pokud mám u sebe dvě stovky, tak si impulzivně nic nad tuto částku nekoupím. Pokud mám kartu, mám u sebe "celý účet" a nic mi nebrání.
A toto měl myslím autor namysli jako "nevýhodu" karet, i když to v tomto vlákně takto neobhajuje.
Platební karta a Internet banking je nástroj jako každý jiný. Mě moje banka o každé transakci pošle e-mail s výškou transakce a aktuálním disponibilním zůstatkem. Většinou to dorazí ještě než mám sbalený nákup, v PC pak mám notifikace hezky v jedné složce mám dokonalý přehled i bez logování do IB.
Odsuzovat nástroj jen proto, že dopředu předpokládám, že ho lidi nebudou umět používat je prostě zcestné.
To je ale právě podstata věci - problém je vždy v nezodpovědnosti dotyčné osoby. Výmluvy na kartu jsou jen a pouze výmluvy, pokud je někdo pitomec, tak by se dostal do problémů i bez ní - buď nějakým úvěrem, ale koneckonců stačí jen vybrat z bankomatu tolik, že nezůstane na nějaké trvalé platby, pak si toho nevšimnout a je malér na střeše (klidně to může skončit i exekucí). Paradoxně bych řekl, že kreditka je možná v tomto i lepší - nezodpovědný trouba za měsíc utratí víc, než by měl, ale když pak uvidí na výpise tu částku pěkně najednou, tak ho to trkne a s trochou štěstí se zamyslí...
1) Když kupuju u Ticketportalu lístek do divadla, dostane divadlo méně peněz než jsem zaplatil. Ten rozdíl je zprostředkovatelská provize Ticketportalu. Nad tím se nikdo nepozastavuje jako nad něčím špatným.
Pokud prostřednictvím své banky požádám VISU, aby za mě zaplatila nějaké zboží, VISA s mou bankou dohodne podrobnosti a udělá to. Za to si nechá zaplatit zprostředkovatelský poplatek, o který dostane obchodník méně. V tom tedy problém není - a ani se nezmiňujete o tom, že by vám to vadilo. Píšete, že vám vadí, že o tom banka neinformuje.
Pokud zaplatíte pojistku, část z těch peněz dostane zprostředkovatel (makléř), který s vámi uzavřel smlouvu. Je to jeho zprostředkovatelská odměna, a už jsem ukázal, že na tom není nic špatného. Proč by vás ale měla pojišťovna informovat o tom, kolik peněz dává tomu zprostředkovateli? A stejně tak, proč by vás měla banka informovat o tom, kolik peněz si spolu s VISOU nechají z transakce?
2) Proč by banka měla informovat o kurzových spreadech? Banka poskytne informaci o tom, kolik zaplatím Kč, pokud chci zaplatit X jednotek jiné měny. Víc mě nezajímá. Pokud chcete po bance, aby vás informovala o spreadu, proč nevoláte po tom, aby i ostatní obchodníci zveřejňovali své marže? Navíc pokud znáte středový kurz dané měny (lze zjistit na stránkách ČNB), můžete si spread spočítat sám. U jiných obchodníků možnost zjistit jejich marži nemáte.
Celý karetní byznys se chová jako černá skříňka, do které vy vyložíte nějaké české koruny a na konci vypadne platba pro obchodníka v jeho měně. Část peněz pak odteče na provoz této skříňky. Ale pro mě je důležité vědět, kilik peněz do té skříňky musím vložit, abych dostal zboží. Jak se rozdělí zbytek, mě nezajímá.
Veta "Takže ve výsledku nevyděláte svá dvě procenta, ale naopak jedno procento proděláte." mi prijde jako cista demagogie, protoze prakticky zadny obchod mi slevu pri platbe hotovosti neda (pokud vim, podle smluv s kartovymi spolecnostmi ani nesmi - ze EC/MC muzou poplatek nauctovat zakaznikovi vim, ale v praxi jsem taky nevidel). Resp. neni receno proti jakym pocatecnim podminkam (a s cim se porovnava), koneckoncu, kdyz kartou nezaplatim, tak prodelam tri a ze by obchodnik bez existence karet nezvetsil marzi taky jiste neni ;))
Dobrá demagogie je i tohle: "Jednou jedinkrát zapomenete zaplatit závazek během bezúročného období a automaticky spadnete do dluhu s obrovskou úrokovou mírou. Při přehnané velikosti úvěrového rámce to pro mnoho subjektů může znamenat pád do dluhové spirály, z které nikdy nevystoupí.".
Fakt bych chtěl vidět někoho, kdo se dostane do neřešitelné pasti proto, že "jednou náhodou zapomněl" - když platím kartou to, na co mám, tak když "náhodou zapomenu", tak holt zaplatím další měsíc a úrok bude ty cca 2% - nepotěší to, ale rozhodně to nikoho ani nezruinuje. Do dluhové pasti se dostane jen ten, kdo zkrátka utrácí víc, než na co má a nesplatí to právě proto, vyšší úročení mu to jen zhorší, ale nejde o prvotní příčinu!
Sice ne dluhova past, ale me kdysi dobre oholila sporka. Par dni pred koncem mesice (a odjezdem na dovolenou) zavolali, ze me musi preklopit na vychytralou kartu. Tak rikam, ze co se da delat, ale ze to prijdu podepsat az po dovolene. Tak jsem se vratil z dovolene, zaplatil podle vypisu, podepsal a na konci mesice koukam jak puk, ze mam zaplatit 800 uroku, protoze s vychytralou kartou se krati bezurocne obdobi (to jsem vedel), ale ze se to aplikovalo i na predchozi mesic (na jehoz konci volali), to me nenapadlo. A ze by je to napadlo do telefonu rict, to ne... Asi bych skousnul, ze je to moje chyba, na vypisu zrejme zaplatte do xx bylo (po dovolene bylo stejne pozde), ale kdyz mi urednice na pobocce rekla, ze mam smulu, tak jsem to nerozdychal a skoncil s nimi definitivne...
Podívej se na Krotitele dluhů na České televizi (jsou v archivu) narazíš tam na řadu lidí, kteří si pořídili kreditní kartu s tím, že jsou zdarma, mají samé výhody a nakonec právě kvůli jedné, nebo dvěma těmto kartám s nízkými limity začali brát další úvěry na refinancování a zkončili nad osobním bankrotem a nebo v něm. To je prostě realita...
Že jsou tady lidé na Měšec.cz finančně uvědomělí, tak to neznamená, že je takový i zbytek republiky...
Z příspěvků v diskuzi pod tímto článkem a dalšíma na měšec.cz si troufám tvrdit, že zdejší diskutující (čest vyjímkám) jsou velmi málo finančně uvědomělí.
Pak jsou dále lidé, kteří jsou velmi NEzodpovědní a to není problém kreditní karty, ale prostě nezodpovědnosti toho člověka a je jedno, jestli si půjčuje na kreditku nebo od lichváře nebo od rodičů. Prostě jsou lidi, kteří nedokáží pochopit, že existují následky.
Já mám třeba služební American Express kartu. Přesto by mě nikdy nenapdalo jít a koupit si auto na služební kreditku a ono se to v několika firmách stalo. Nebo u nás si jeden vybral 5000 EUR a myslel si, že mu to projde. To ale není problém kreditní karty.
Známý používá argument placení hotovosti velmi často v případech, kdy platí větší sumy (elektronika apod.) a ve většině případů to 1% usmlouvá. Na foťáku za dvacku se oplatí se zeptat.
A účtování poplatku? V našem městě nejlevnější pumpa má na každém stojanu výarzně napsáno, že za platbu kartou si účtuje 1,5% navíc. A
Myslel jsem čistě a jen procento z ceny "platby". Samozřejmě při smlouvání o ceně lze dosáhnout úplně jiných slev. Např. některé řetězce s elektronikou mají Happy Days s 10% slevou, takže pokud tam chci kdykoliv něco koupit, tak operuji s touto slevou (Ne? Tak si to pak u Vás možná koupím, až za 2 týdny zase budete mít akci).
No, to tedy koukám. Asi to neumím, protože já mám cenu danou pevně ať už platím kartou nebo nikoli. A kdybych snad zkoušel smlouvat, tak mě vyhodí. Ovšem nakupuju třeba v Datartu. Ještě jsem neslyšel, že by někde byla zvýhodněna cena takto brutálně. Někde mi to řeknou při placení, ale jsou to většinou malé částky v řádu desetikorun, kde na to stejně nereflektuji. A s těmi Happy Days jsem udělal jinou zkušenost. Chodil jsem každý týden minimálně dvakrát do prodejny Okay a sledoval několik cen určitých věcí, co mě zajímaly. A tyto produkty byly zásadně naceněny buď o tu slevu a nebo dokonce ještě více. Vždycky den dva před tím dnem cenu přelepili a pak tam dali novou, stejnou a za to původní naceněnou. Když jsem na to upozornil, že je to minimálně nemorální, všichni mi sborem říkali, že se mýlím. Neměl jsem bohužel důkaz, tak jsem šel pryč. To je třeba důvod, proč se nesmí v těch řetězcích fotit. Ne kvůli konkurenci, ale kvůli cenovým akcím.
Tak, člověk to musí zkoušet.
Mě smlouvat baví, je to hra.
Když není sleva a nebo bonus, tak mě to nebaví :).
A opravdu nejde o tu slevu, ale o tu hru, je to jak hrát Monopoly v reálném životě. Cvičí to mozek.
Ale v hypermárketech samozřejmě neusmlouváte nic.
Je třeba kupovat v obchodech, které jsou malé a kde obsluhují nejlépe přímo majitelé. Tam je smlouvání vpohodě. Naopak nepříjdu do Tesco a nebudu žádat korunovou slevu, když kupuji rohlíky :), ale kdybych kupoval u místního pekaře zboží za stovku, tak mu řeknu, ať třeba přihodí nějaký graham zdarma na vyzkoušení, je to o praxi...
"Asi to neumím, protože já mám cenu danou pevně ať už platím kartou nebo nikoli"
V hypermárketu nenasmlouváš nic.
Ale pokud nakupuji například pračku (a třeba bych ji nekoupil přes Internet, jako, že bych ji koupil), tak zajdu za místním prodejce, řeknu, že jsem to viděl levnější na Internetu, jestli by se nemohl podívat, za kolik to distibutor prodává (po těchto slovech pochopí, že vím o co jde) a něco mi slevit.
Nebo když jdu nakupovat oblečení, tak taky nekupuji nějaké šunty, jdu koupit něco lepšího a zase ne k nějaké místní značkové prodejně, ale živnostníkovi, co toho prodává víc, pokecám s ním, navážu vztah a řeknu mu, jestli by nešlo slevit třeba 25%. Protože vím, že marže je polovina a on s úsměvem dá :), a jsme oba šťastní a kolikrát se ho pak ještě zeptám, jakou má marži, či jak mu to jde a pokecáme dál...
Pokud kupuji IT, kde je malá marže, tak si udělám lepší vztahy s nějakým místním krámem, objednávám u nich přes Internet a tlačím trošku na cenu a naopak hodně na lepší servis... Teď už ale stejně kupuji všechno přes EdSystem a další velké distributoři, Alza a podobní zruinovala své vlastní dealery (svým internetovým obchodem podkopala jejich ceny) a ti vesele pochcípali.
Když kupuji v masně či zeleněnině, tak nesmlouvám ale beru jen to nejlepší zboží a bez okolků vracím a kritizuji i jednotlivé špatné kusy.
Pokud kupuji na trhu zeleninu, či bačkory u Vietnamců, tak nežádám lepší cenu (je to blbost) ale žádám, ať mi přihodí nějaké jiné menší zboží zdarma. Typu, koupíte něco za 100 Kč a chcete něco jiného za 10 Kč zdarma a nebo za 20 Kč s tím, že zvednete cenu na 110 Kč... Tam se nesmlouvá z ceny, nedělají se slevy z 100 Kč na 90 Kč.
Ok, dík za názory. Osobně nerad smlouvám, buď cenu znám a akceptuji a nebo je to moc a nekoupím to. Navíc nesnáším hotovost a velkou už vůbec ne. Větší věci platím zásadně kartou nebo převodem. A tady se zpravidla nedá usmlouvat nic. Okay jsem už víceméně opustil, není to obchod, kde bych se cítil dobře. Jejich hrátky s cenami a nepořádek na prodejně mi připomínají Vitnamskou tržnici a tam také zásadně nenakupuji. No, ale zkušenosti jsou to cenné. Děkuji.
Drobné poznámky už tu dali jiní (přestřihnutí mbanky atd.). Plně souhlasím se všemi nevýhodami karet. Ale chybí výhody.
Proč já používám karty a to dokonce kreditní naleznete zde: http://www.vlkuver.cz/index.php?cat0=clanky&cid=12&page=2
Takovou menší diskuzi pak zde: http://www.vlkuver.cz/index.php?cat0=clanky&cid=14&page=2
Stručně hlavní důvod, používám karty,abych měl větší přehled o utracených penězích. Kdo platí hotovostí je omezen obsahem peněženky a má v ní řádově víc než já, riziko zlodějů. A na konci měsíce prakticky neví, za co peníze utratil. Mě jednou za měsíc vnucen výpis, kde vidím souhrn a součet. A v průběhu mám přehled online.
V zahraničí zaplatím na kurzových rozdílech hodně. Ale kde zaplatím min při konverzi hotovosti? A tu musím převádět do cizí měny a pak nespotřebovanou zpět. Pohodlnější a mnohy levnější je jet jen s kartou a na letišti/nádraží cizí země si vybrat hotovost na drobné výdaje (WC), zbytek platit kartou.
Myslet si, že obchodník zlevní o ty 3% je naivní. Museli by všichni přestat platit kartou. A pro hodně lidí je bezpečnost a pohodlí důležitější než 3%. Navíc si myslím, že obchodník rád zaplatí 3% - důkazem je, že má možnost je účtovat zákazníkům, ale 99% tak nečiní. Na internetu má peníze téměř hned, zboží může hned zaslat. Někdo je to nutnost (online knihy apod.) A ten zvýšený obrat je fakt.
www.vlkuver.cz server o úvěrech
Disciplinovaný člověk si vede výdaje i u hotovosti a všech ostatních cest.
"kde zaplatím min při konverzi hotovosti?"
Všude! Pokud člověk nemá Axu s čistými kurzy karetní společnosti 0,2%, tak běžné banky mají 1,9% a vychytralci jako mBank (kteří si ještě přirazí ke kurzu karetní asociace a ženou to schválně přes další měnu) 4,5%. Oproti tomu je každá směnárna s kurzem 1% zázrak a některé mají i míň...
"bezpečnost a pohodlí důležitější než 3%"
Možná tak v americe, kde zavoláte a uděláte během minuty chargeback u banky a nebo u obchodníka refund. V naší zemi, kde za vše odpovídá klient (150€) a banky jsou tak drzé, že ještě nabízejí pojištění, je mluvit o bezpečnosti karet směšné. Karty byly navrženy jako jednoduché a nepřílišbezpečné platební prostředky. I právě proto si banky v USA začaly vybírat od obchodníků, aby sanovaly zneužití. Naše banky to postavili ale na palici, berou a nic negarantují. A o tom chci napsat pokračování.
Dobrý článek.
Já se teda taky přidávám k těm, co mají karty rádi. Kreditka je vynikající věc, ale stejně jako sirky nebo pistole nepatří do ruky malým dětem, tak kreditka nepatří do ruky lidem nezodpovědným. Kreditka jsou prostě peníze v kešeni, které mohu využít, když potřebuju, dokonce ani neželím, když náhodou přestřelím bezúročné období a splatím to v dalším měsíci. Protože kolikrát přinesu domů něco, na čemž se mi tato úspora bohatě vrátí (nám se třeba stávalo, když jsme rekonstruovali a občas nakupovali v akci nebo když jsme v akci kupovali nábytek. Těch pár šušnů na úrocích bylo bohatě vykoupeno tím, že jsem se nemusela starat o to, kde jsou momentálně jiné zdroje a hledat oprávněného člověka, přes kterého se k nim mohu dostat, případně jakou mají v instituci provozní dobu).
Mám podobný životní postoj jako Patrik Chrz: vyzkouším všechno, co je v rámci možností zdarma. Pokud vidím, že bych musela hlídat roční obrat na kartě, aby bylo její vedení zdarma, klidně ji strčím obchodníkovi zpátky do ruky, ať si ji nechá. Proto já třeba používám CITI - bez poplatku, bez hlídání ročního limitu, když ji rok nepoužiju a leží mi v šupleti, nic se neděje (doufám, že to nebude bráno jako reklama, je to jen příklad toho, proč používám konkrétní produkt).
Mám ráda karty obecně, jak kreditky, tak debetky. Manipulace s kartou mi přijde jednodušší než počítání peněz. Nedejbože, když pak vyjedete do zahraničí a když se vám v peněžence motají dvě nebo tři různé měny, vy pak lovíte podobné mince, abyste si mohli koupit zmrzlinu, to je pak opravdu karta nejlepší řešení (akorát naráží na to, že ji všude neberou).
Cituji:Nedejbože, když pak vyjedete do zahraničí a když se vám v peněžence motají dvě nebo tři různé měny, vy pak lovíte podobné mince, abyste si mohli koupit zmrzlinu, to je pak opravdu karta nejlepší řešení (akorát naráží na to, že ji všude neberou).
Zlatá slova. Stalo se mi ve Švédsku, že jsem měl zaplatit autobus - asi tak 200 švédských korun. Sáhnul jsem do špatné přihrádky ve šrajtofli a podávám řidičovi 200 eur. Naštěstí byl slušný a upozornil mě na to, jinak mohl mít vyděláno asi tak ekvivalent 4.5 tisíce.
Viděla jsem osobně: Holanďanka na české benzínce se přehmátla a místo papírové padesátikoruny (už je teda od letoška zrušená) zaplatila papírovou 50-Eurobankovou. Měly téměř shodné barvy i rozměr. Prodavač ji na chybu neupozornil. Výsledek: místo 50,- Kč ji nanuky stály cca 850,- Kč (placeno v Eurech). Počítám, že to byly nejdražší nanuky jejího života.
PS: a protože jsem navíc viděla, jak chvíli předtím prodavači ujelo auto s natankovanou plnou nádrží, tak jsem jeho jednání docela i chápala.
Jarmilo, máš pravdu. Placení kartou je jednodušší a osobně se velmi těším na bezkontaktní karty.
Jediné, čím jsem chtěl článek upozornit jsou ty nevýhody platebních karet, o kterých mnoho lidí neví ani tady (řekněte mi, kdo ví o spreadech atd...) a z "normální" populace neví naprosto nikdo, že si banky berou peníze od obchodníka... Proto jsem to napsal...
Jinak samozřejmě používám platební karty v osobním životě i podnikání a rovněž přijímám platby platebními kartami. Jen musím opakovat, že mi vadí, že banky neinformují o kurzových "poplatcích" a neinformují i o tom, že si berou peníze od obchodníků a lidi si pak myslí, že banky žijí z poplatku za vedení účtů a vydání karty, což se mi osobně nelíbí, a právě proto jsem článek napsal.
Výhody karet zná s prominutím každý buran, protože banky to do lidí valí horem (reklama) dolem (prodejci) ale o nevýhodách mlčí. Tak jsem chtěl lidi vzdělat i v těch nevýhodách.
Děkuji všem za komentáře :). Patrik a Jarmila jdou vždy k věci, ostatní si do mě trochu rýpli za jednostranné vyznění článku. Ty pozitiva lidi znají z reklam, proto jsem mluvil hlavně o negativech, o kterých reklamy nejsou...
Fakt díky všem :). Článek jsem napsal nejdříve pro svůj blog v angličtině a pak ho přeložil sem jen proto, abych viděl co tu napíšete do diskuse, takže vám opravdu děkuji za každé slovo. Vše jsem si přečetl a je to pro mě taková "duševní potrava" a zase další námět k zamyšlení.
Jinak karty taky používám, mám mBanku kvůli limitům, AXU kvůli kurzům (i když 90% mých příjmů je v USD na PayPal, takže kurzové ztráty mě netrápí), přes FIO platím v obchodech kartou při podnikání, abych nemusel vést pokladnu. Mám karty rád, opravdu se těším na bezkontaktní, kde konečně nebude zadávání PINu u malých částek!
Jediné co jsem chtěl, bylo poukázat na negativa a to hodně důrazně :). Stejně je jasné, že karty budeme používat dále, ale je dobré vědět, na čem člověk je, aby ho pak někdo neobalamutil... :)
Tak čus a ještě jednou díky za komentáře :), obvzláště za ty kritické, které mě nutí k zamyšlení :) !
Proč stříhám delfína? Tu pěknou rybičku (mBanka má opravdu pěkné rybičky, kreditku od nich bych si pořídil skoro jen kvůli té zlaté usměvavé rybičce, aspoň vidíte, jak funguje člověk, že to není stro)?
Ale vážně, proč stříhám zrovna jí?
Protože mBanka je jedna z bank, která nejen že bere skoro dvě procenta na konverzi z EUR a jiné měny nevede ale hlavně nakázala VISE ať pro ni vybírají další dvě procenta a ještě to tajila zákazníkům a mlžila dlouhou dobu s tím, že oni nic, oni svatí, to ta zlá VISA si bere další dvě procenta navíc a že ji to nakázali oni (což bylo každému znalému jasné od začátku) přiznala až za dlouhou dobu.
Takže právě proto ji stříhám, protože přesně tohle se mi nelíbí. Když mám spread 4,5% na USD, tak to napíšu do kurzového lístku a ne, že budu mlžit... Proto stříhám tu pěknou milou rybičku...
Dalo by se říct, že kvůli mBance a jejím špatným kurzům a zatajováním (ze začátku) této politiky vznikl tento článek... Je to prostě jistý symbol a proto ji i stříhám.
Jinak takto špatné kurzy mají i další platební karty (tuším Dinners club). Jediné po čem volám je přehledná poplatková a kurzová politika, aby každý zákazník věděl na čem je a nezamlčovaly se mu věci... Pak ať se každý rozhodne sám...
Obávám se, že stávající verze keditek je nastavena tak, že ji bude umět finančně bez újmy obsluhovat jen někdo kdo má IQ tak 115+, což je špatně. Prostě je dělaná tak, aby na ní 90% lidí prodělalo a proto jsem to napsal.
To jde taky napsat, že alkohol se používá k desinfekci a že když ho lidi neumí používat tak jejich problém a žádat o jeho deregulaci, aby si ho mohli koupit i děti.
To tu za chvíli budeme mít na ulicí stánky s heroinem a hned vedle budou lichváři půjčovat na 100% úrok za den jak ten chlápek v M.A.S.H :).
Jaromíre zdravím,
je mi úplně jasné, žes chtěl především upozornit, na co by si lidi měli dát u kreditek pozor..jenomže mám pocit, že zrovna ti , co by "osvětu" nejvíc potřebovali, tak na na tenhle web nechodí..takové základy o financích (hlavně půjčkách a kreditních kartách) by se měly vyučovat už na základkách..ale třeba je to záměr,držet mnohé "ovčany " ve finanční negramotnosti, mám ten dojem někdy...
já to mám samozřejmně " ošéfováno" jediná moje kreditka je Unicreditbank k PF AXA..vrací 1% všude, někde víc..de fakto, ty % jdou do mé kapsy, protože posílám na PF o to méně, než jaká je bonusová částka za nákupy...takže vždy počkám, až to UCB pošle na PF AXA, uvidím to v náhledu přes web AXY, a doplatím jen do výše přesně 500,- kč každý měsíc..nebo nic, když je bonus přes 500,- kč..
jinak, mám nastavenou splátku 100% vyčerpané částky (ne každá kreditka tohle umí !!!), takže se o nic nemusím starat, i když UCB posílá výpisy obratem..
mám ještě kreditku od Homecreditu (Nákupní Karta Premia) , pořídil jsem ji loni hlavně kvůli 8% bonusu v ASKU ,ale ted v srpnu ji vypovím, protože je vedení zdarma jen první rok, při nesplnění min. obratu - chci mít max. obrat na AXA kreditce..
samozřejmně debetku od AXA Banky ke spořáku mám taky, ty kurzy jsou bezkonkurenční..a je to tak, jak psali i ostatní:kreditky jsou dobrý sluha a zlý pán = nejsou vhodné pro každého( a banky to dobře vědí..prostě "business first"..)
At se daří Jaromíre, nejen na burze a Forexu !
Ahoj Akciusi :),
publikoval jsem to tady, protože kdybych to publikoval v běžných novinách, tak lidé nepochopí, co je spread. I když mohl bych to napsat ještě obecněji a pro běžného čtenáře, to by ovšem článek musel obsahovat i vysvětlení pojmů a byl by 3* delší.
Dal jsem to sem s tím, že si každý uvědomí tyto nevýhody (i výhody) a bude vzdělávat své okolí. Lidi tu jsou chytří a věci znalí, tak je to možné.
Ohledně bonusů je sice pěkné, že ti karta vrací peníze, ale zůstává to, o čem jsem psal v článku:
1) tím že platíš kartou kupuješ víc a nenalhávej si, že ne, to je fakt prokázaný výzkumy
2) tobě karta vrátí 1%, ale obchodník zaplatí za terminál procenta tři, takže o ty tři procenta zdraží a ty jsi dvě procenta v mínusu. Takže je to krátkozraké jednání. Nejlepší je kartou neplatit vůbec a nenutit do toho obchodníka. V momentě ale kdy bude placení kartou "standard" a už to bude v ceně je pak jediné možné pragmatické jednání si tu kartu s bonusem pořídit, to už se pak nedá nic dělat... Kromě barteru samozřejmě, to je taky cesta (i když se musí danit atd. ale běžní lidé to nedělají).
Je to jistá variace vězňova dilematu. Ale já přijdu do obchodu a obchodník už má o 3% zdraženo (resp. má cenu ve které jsou zahrnuty náklady placení kartou). Mohu zaplatit hotovostí a nedostat zpět nic. Anebo zaplatím kartou a (v některých případech) dostanu 1% zpět.
Co je pro mne výhodnější?
V momentě, kdy bude placení kartou standard.... Jenže on už to právě ten standard je. Karty jsou natolik široce přijímané, že platí, to co jsem napsal.
Já tedy v praxi nevidím, že u srovnatelných obchodů jsou ty co karty neberou levnější. Ještě před pár lety to platilo u velkých prodejců počítačů a dílů - a já nakupoval u těch levnějších, co nebrali kartu. Dneska už ten rozdíl nevidím.
Karty jistě nejsou přijímány v mnoha - zejména menších - obchodech, nebo stáncích. O tom se nepřu - ale je to standard celkově - je tady již dost značně rozšířeno - o to mi jde.
Že tady nestojíme na rozcestí - pustíme se do toho a obchodníci budou nuceni zdražit, nebo se do toho nepustíme a karty bude přijímat pár pastí na turisty.
U mnoha typů (a řekl bych většiny) obchodů už to zdražení kvůli přijímání karet již proběhlo (i když jistě mnohdy to nebyla 3%) a tudíž prostě, tam kde někteří karty berou a jiní ne, tak nevidím tu výhodu platit hotovostí a mít to levněji.
Jasně, zdražení už proběhlo, už je to v cenách. Kromě malých obchodů.
Jsem článkem nechtěl lidi vyzvat k tomu, aby karty nepoužívali vůbec, sám je používám, chtěl jsem docílit toho aby:
a) používali hotovost tam, kde je to ještě možné (skoro všude) - kdybych to psal kvůli tohoto, tak jsem naivní idealista, což nejsem ale i tak si říkám, že to má smysl
b) věděli o rizicích, spready, atd. - právě tohle byl důvod
Osobně raději platím hotově, protože sleduji i sám na sobě, že při placení kartou se mi nějak až moc lehce utrácí peníze, a o tom to je... :)
A to já si zase říkám, že peníze v hotovosti jsou už vybrané z účtu, už jsou vlastně pryč, tak už je mohu utratit.
Zatímco peníze na účtu, ty když utratím kartou, tak mi ubude, navíc jsou úročené, tak je škoda je utratit.
Já netvrdím, že tak uvažují všichni. Ale spousta lidí ano.
Že se divíte. Největší zloději jsou banky, obchodníci a stát, možná v opačném pořadí. Jedině co je zadarmo to je vzduch a slunce možná i voda kdo má studnu. Nikdo nepočítá kolik a kde stojí jedno spláchnutí na toaletě, někdo to má zadarmo, někdo v ceně vody a někdo kabinku s příplatkem.
Prostě karta je dobrá věc a to něco stojí, musím mít přehled a kdo nakupuje na debet pravidelně je debilní spotřebitel. Každý obchodník ví, že člověk je roztomilé zvířátko, které se obklopuje zbytečným spotřebním zbožím, které má jepičí život a správný spotřebitel chce víc a víc.
Bohužel jste ten poplatek střelil hodně od boku. Mám e-shop s obratem u plateb kartou pouhých 10 000/měsíc a byl mi nabídnut bankou poplatek 2,9 %, ale nakonec jsem si vybral GoPay, který nakupuje velkoobchodně a nabídl mi poplatek 1,9 % (podobně to bude mít určitě i PayU od Aukra). Pochybuji, že velké obchodní řetězce mají poplatek větší než 1,5 %.
"card holders typically receive between 0.5% and 2% of their net expenditure"
http://en.wikipedia.org/wiki/Credit_card_cashback
http://www.indexcreditcards.com/cashbackcreditcards.html
http://www.creditcards.com/cash-back.php
To vypadá, že počítají s 2%, což jsem si i myslel...
Mě osobně bere PayPal a GoogleCheckout 3,5%
0.00 CZK - 70,000.00 CZK 3.4% + 10.00 CZK
70,000.01 CZK - 280,000.00 CZK 2.9% + 10.00 CZK
280,000.01 CZK - 1,500,000.00 CZK 2.7% + 10.00 CZK
1,500,000.01 CZK - 3,000,000.00 CZK 2.4% + 10.00 CZK
> 3,000,000.00 CZK 1.9% + 10.00 CZK
Ve smlouvě s bankou, jak jsem psal výše, byl poplatek v jednom z bodů smlouvy rozdělen na dvě položky - poplatek Visa (1 %) a poplatek bance (1,9 %), takže podle mě je limitní případ 1 % v případě, že banka nebude poplatek vybírat (což je nereálné, ale zase nenese skoro žádné riziko). S prvním poplatkem se těžko bude dát hýbat, proto také třeba v Německu dodnes ve spoustě obchodů i velkých řetězců (typicky drogerie a potraviny) vehementně odmítají jiné, než jejich ECS karty, které v ČR snad ani nejde sehnat, i když se blýská na lepší časy a Drážďany už se často chlubí českými cedulkami, že berou MasterCard.
Dokonce bych se možná s tím poplatkem ani nebránil otočit Vámi odhadnutý poplatek e-shopů a klasických obchodů, protože jsem již několikrát slyšel o hodně vysokém poplatku za pevný platební terminál (nevím ale, jestli měsíční či položkový) oproti virtuální aplikaci zdarma v e-shopu.
Jenže zrovna takovéhle nepřesnosti mi přijdou dost zásadní - podle mě se při navýšení o 1,5-2% obchodníkovi karty pořád spíš vyplatí (pokles práce s hotovostí, asi o něco vyšší útraty kvůli psychologii), naproti tomu 3-4% už jsou spíše ztrátové a minimálně vedou k úvahám o započtení do ceny. Popravdě mě informace, že se pod 2% může dostat i poměrně malý obchodník mě docela překvapila, čekal jsem, že to bude horší.
pac krome vyplaty a beznych vydaju jako je platba v supermarketech, placeni najmu, telefonu tam mam hodne malych prijmu z CR a par vydaju do HK, takze banka vi, ze obchoduju, jen tak, proste levne koupit a draz prodat. Ty prachy ty banka ma a vyuziva, tak doufam, ze proto me nenatre, ale kde jaka cubicka za prepazkou mi muze prolustrovat konto, kdyz se na ni moc neusmeju a namazat me...
Při zneužití karty a reklamaci platby je ale mezi kreditkou a debetkou v praxi rozdíl dost zásadní. Dejme tomu, že u obou s reklamací uspějete a tak za 14 dní až měsíc budete mít peníze zpátky. Jenže zatímco u kreditky se neděje vůbec nic (tak nanejvýš se ta "zneužitá částka" zamotá do splatnosti a budete se pak dohadovat o úrocích), tak u debetky je situace daleko závažnější. U ní se vám totiž přímo zablokují peníze na účtě a třeba se vám neprovedou trvalé platby nehledě k dalším komplikacím - ve výsledku se i přes úspěšnou reklamaci můžete dostat do docela složité situace.
Tohle se až tolik netýká příkladu se Sky Europe, tam lidé o té platbě věděli a šlo o jiný typ reklamace, ale pokud se strhne něco chybně a nečekaně, tak pak je opravdu situace u debetky daleko nepříjemnější :-(