Hlavní navigace

Proč je vývoj cen akcií společnosti Facebook negativní?

9. 7. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Většina z nás má nepochybně vytvořený vlastní profil na sociální síti Facebook. Pojďme se společně podívat na současný vývoj cen akcií této společnosti.

Podle analýzy společnosti Reuters bylo přibližně 8,1 % ze 421 milionů akcií v primární emisi (IPO = Initial Public Offering) prodáno na krátko k 31. květnu 2012, a to dva týdny po jejich obchodním debutu. Procento prodaných akcií je nižší než například u společností Pandora Media Inc, LinkedIn Corp, Angie’s List Inc a Groupon Inc – polovina z dalších internetových společností, které „šly“ na veřejnost v uplynulém roce. I společnost Google Inc, se kterou je společnost Facebook často srovnávána, přitahovala mnohem větší zájem o krátké prodeje prvních pár týdnů po IPO v roce 2004.

Akcie společnosti Facebook měly těžké první týdny obchodování. Jejich debut byl poznamenán technickými závadami na ryze elektronickém burzovním trhu NASDAQ (National Associaton of Securities Dealers Automated Quotations), což bylo zdůvodněno přetížením systému (já sám čekal na zahájení obchodování u grafu 18. května 2012 v 17 hodin CET, ale nic se několik desítek minut nedělo) a zprávami, ve kterých analytici prognózovali snížení výnosů a zisku, a to jen pár dnů před zahájením obchodování. Cena akcií vystoupala až k 45 dolarům, ale první obchodní den zakončily v plusu pouze 23 centů. V následujících dnech a týdnech však cena akcií klesla až na úroveň 25,52 dolarů, což představuje cca 33% propad pod úvodní prodejní cenou na úrovni 38 dolarů. Někteří obchodníci se domnívají, že cena neklesla pod úvodní prodejní cenu první obchodní den především díky masivní podpoře investičních bank a nastavenou úvodní cenu považují již od počátku za nadhodnocenou. Současná hodnota cen akcií společnosti Facebook se pohybuje v rozmezí 32 – 33 dolarů, viz graf níže.


Bloomberg.com

Vývoj cen akcií společnosti Facebook Inc.

Krátcí prodejci po úvodní šanci, jak rychle profitovat z negativního tržního sentimentu a nadhodnocené valuace Facebooku, pomalu ustupují. „Příležitost vydělat peníze na krátkých prodejích je největší, když jsou akcie nadhodnocené,“ říká Jay Ritter, odborník na IPO z University of Florida. „Pokud ceny klesnou, znamená to signál pro realizaci zisku, protože je zde možnost, že pravděpodobnost dalšího budoucího poklesu se stane menší.“

Mezi společnosti, jejichž akcie byly více shortovány, patří již zmiňovaný LinkedIn, kde se cena akcií vyšplhala až o 173 % nad jejich úvodní nabízenou cenu první obchodní den, dále Groupon o 56 %, Pandora Media o 62 % a Angie’s List o 44 %. U společnosti Facebook se jednalo o přibližně 18% růst před tím, než došlo k postupnému poklesu cen akcií, takže v porovnání s ostatními zmíněnými společnostmi je evidentní poměrně velký rozdíl.

Náklady na shortování rostou

Zpočátku byla poptávka krátkých prodejců po akciích Facebooku tak vysoká, že to znamenalo poměrně pesimistický pohled na jejich další celkový vývoj. Roční úroková sazba účtovaná v hodnotě vypůjčených akcií Facebooku se vyšplhala na více než 40 %. Cokoliv nad 1 % je považováno za docela zvláštní a toto bylo 40 %. Úroková sazba však klesla zpět poměrně rychle a nyní je na úrovni 0,6 %, což znamená, že více akcií je k dispozici pro půjčení.

Není jasné, co úroveň krátkých prodejů u akcií na shortování říká o jejich dlouhodobých cenových vyhlídkách. „Ze skoro většiny výzkumů vyplývá, že krátké prodeje jsou negativním signálem,“ říká Ben Blau, profesor financí na Utah State University.

Ne každá společnost však přitahuje medvědí nálady investorů a zároveň končí špatně. Například vyhledávač Google přilákal krátké prodejce, kteří tvořili asi 21 % z jeho veřejně obchodovaných akcií krátce po IPO v srpnu 2004, což je téměř trojnásobek oproti společnosti Facebook. Přesto se od počátku Google vzepřel tomuto trendu, z úvodní prodejní ceny na úrovni 85 dolarů jeho akcie otevřely na 100 dolarech, zdvojnásobily se k lednu 2005 a uzavíraly kolem 300 dolarů o šest měsíců později, což je úroveň, která byla málokdy proražena z vrchu dolů od této doby. Akcie společnosti Google se v současné době obchodují na úrovni 570 dolarů.

skoleni_15_4


Bloomberg.com

Vývoj cen akcií společnosti Google Inc za posledních 5 let

Na jakém principu vlastně fungují krátké prodeje neboli shortování?

Krátcí prodejci (shortující) si půjčí akcie, které následně prodají, a sází na to, že bude klesat jejich cena v budoucím čase, což znamená, že je zpátky nakoupí za nižší cenu a na rozdílu vydělají. Výdělek se tedy rovná rozdílu mezi vyšší cenou, za kterou prodali, a nižší cenou, za kterou následně nakoupili. Pokud by šel investor úplně opačnou cestou, což je samozřejmě také možné, tak očekává růst ceny a šel by do dlouhé pozice (Long), což znamená, že by nakoupil za nižší cenu a očekával by, že cena v čase poroste. V budoucnu by prodal za vyšší cenu a realizoval zisk. Úplně poslední možností je akcie držet například kvůli dividendám či možnosti podílet se na řízení vybrané společnosti. Více: Investice do dividend není pouze o krátkodobém výnosu.

Během „internetové horečky“ (Dot.com bubble) na konci devadesátých let dvacátého století mělo mnoho akcií vyšší úrovně krátkých prodejů než akcie společnosti Facebook. Patřily mezi ně firmy, kterým se dařilo, jako eBay Inc, ale také společnosti, které zkrachovaly, jako Pets.com. Je ve hvězdách, jaký bude osud společnosti Facebook v budoucnosti, takže se necháme mile či nemile překvapit jejím dalším vývojem.

Zvýšení počtu vypůjčených akcií

Nejnovější údaje otevírají možnost, že krátcí prodejci zvýšili své negativní sázky na společnost Facebook. Odhaduje se, že je v současné době asi 52,1 milionů akcií společnosti Facebook zapůjčeno, což je poměrně výrazný rozdíl oproti 34,3 milionům k 31. květnu 2012. Pokud by se většina akcií, které jsou dnes zapůjčeny, znovu shortovala, mohlo by to vést ke zvýšení úrovně krátkých prodejů u akcií na přibližně 12,4 %.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zajímá o témata spojená s kapitálovými trhy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).