Klienta Hello bank! čekalo před pár dny nepříjemné překvapení. Banka mu poslala SMS s informací, že mu dočasně zablokovala kreditní karty. Vás Hello kredit jsme k dnešnímu dni zablokovali pro další čerpání, abychom předešli možným komplikacím při úhradě Vašich závazků,
stálo ve zprávě.
A opravdu mám obě kreditky zablokované,
postěžoval si zmíněný klient na diskuzním fóru. Kreditky prý bude moci znovu použít až od 1. června. Operátorka infolinky Hello bank! ho prý informovala, že banka nyní bude blokovat kreditky všem klientům. To ale není pravda, některým klientům banky kreditky fungují standardně.
Klient pod přezdívkou Qlk v reakci na opatření banky dále uvedl, že ho nechápe, protože žádné dluhy po splatnosti prý nemá a nikdy neměl. Já to prostě beru jako maximální sprosťárnu tohle udělat. Prostě mi ráno přijde SMSka, že mám zablokované karty na měsíc a půl a je to pro mé dobro, banka dbá na zodpovědné chování…
dodal.
Problémy vidíme u všech úvěrů, uvedla banka
Hello bank! na dotaz redakce serveru Měšec.cz uvedla, že blokace kreditních karet provádí na základě svých interních pravidel a posouzení finanční situace klienta včetně jeho obecné platební morálky. V dubnu jsme zaznamenali nárůst problémů se splácením u všech úvěrů, tedy i kreditních karet,
uvedla na dotaz redakce Měšec.cz mluvčí banky Gabriela Pithartová. Podle ní se v důsledku zhoršené ekonomické situace nyní více klientů přiklání k hrazení minimální měsíční splátky. Ale opravdu blokujeme karty jen těm klientům, kteří mají nesplacený dluh u nás či jiné banky,
upřesňuje tak Pithartová, že i tento proces prochází průběžným vyhodnocováním dat klienta a banka k němu přistupuje až na základě varovných indicií.
Preventivně blokovat kreditní kartu (tedy čerpání úvěrového produktu) může jakákoli banka nebo úvěrovka. Všechny tuto možnost mají v obchodních podmínkách. Způsoby sledování rizika jsou různé, každá banka a úvěrovka má vlastní procesy. Hlavním cílem takového opatření je snížit riziko případného nesplácení závazků ze strany klienta. V Česku tato opatření nejsou příliš mediálně známá, ale jinak jde o zcela standardní úkon věřitele při podezření na možné zhoršení ratingu klienta.
Případné komplikace některých klientů se splácením úvěrů a kreditních karet souvisejí s pandemií koronaviru, která ochromila ekonomiku. Řada lidí přišla buď dočasně, nebo úplně o práci a někteří z nich nemají dostatek úspor na vykrytí výpadků příjmů. Sněmovna začátkem dubna proto schválila moratorium, na jehož základě dlužníci nebudou muset až půl roku splácet úvěry. Na kreditní karty se však moratorium nevztahuje.
V redakci jsme se proto rozhodli oslovit všechny banky a úvěrové společnosti vydávající kreditní karty s dotazy, zda v současné době zaznamenali problémy s jejich splácením. Dále nás zajímalo, jestli se zvýšil počet klientů využívajících minimální splátku oproti těm, kteří kreditní kartu splácí ve 100 %.
Ze 13 oslovených společností jich dosud odpovědělo devět. Přestože některé už problémy se splácením zaznamenaly, případně je očekávají v dalších měsících, kromě Hello bank! se žádná z oslovených blokovat karty nechystá. Komerční banka a UniCredit bank pak na zmíněný dotaz neodpověděly.
Banka/společnost | Zaznamenali jste problémy se splácením kreditních karet? | Zvýšil se počet klientů využívajících min. splátku oproti těm, kteří splácí ve 100 %? |
---|---|---|
Česká spořitelna | Ne | Ano, o 7 % |
ČSOB | Ne | Nemají potřebná data pro posouzení kritéria |
Diners Club | Zatím ne, ale očekávají problémy v dalších měsících | Ne, zatím beze změny |
Fio Banka | Ne | Ne |
Hello bank! | Ano | Ano |
Home Credit | Ano | Ano, mírné zvýšení |
Komerční banka | Ne | Bez odpovědi |
mBank | Ne | Žádné výrazné změny |
UniCredit Bank | Ne | Bez odpovědi |
Problémy se splácením kreditek v posledních dnech zaznamenala také společnost Home Credit. Řada klientů společnosti nyní žádá o odklad na kreditní kartě. I přesto, že jsou kreditní karty ze zákona vyjmuté (viz. moratorium, pozn. red.), se snažíme klientům, kteří se dostanou do těžké životní situace a tuto situaci prokáží, pomoci. Často to ovšem není možné,
uvedla mluvčí Home Credit Linda Bilal. Podle ní se také oproti minulému měsíci mírně zvýšil počet klientů, kteří platí minimální splátku, naproti těm, kteří kreditku splácí ve 100 %.
Podobný trend nyní vidí také v České spořitelně, kde je z dlouhodobého hlediska poměr lidí, kteří využívají bezúročné období, a těch, kteří ho nevyužívají, zhruba 70:30. V posledních týdnech jsme zaznamenali tendenci směřující ke zmenšení tohoto poměru, zhruba o 7 procentních bodů,
uvedl František Bouc z České spořitelny.
Problémy se splácením vyhlíží také vydavatel karet Diners Club, byť v této chvíli žádné komplikace neeviduje. Ale předpokládáme, že to koronavirus způsobí. Je potřeba si uvědomit, že naše karty mají 30 až 60 dnů bezúročnou splatnost. Tak dlouho krize ještě netrvá,
uvedl zástupce společnosti Radovan Ivánek.
Blokace karet však firma neplánuje. Naopak chce klientům umožnit splatit místo minimální splátky 3 % jen částku 250 Kč. Držiteli se základním limitem 30 000 Kč to sníží měsíční splátku o 650 Kč a novým klientům dává úrokovou sazbu 4,90 % p.a. pro první rok.
V době publikace článku Hello bank! kreditku zmiňovaného klienta již odblokovala.