Hlavní navigace

Pro povinné ručení za hranice?

15. 4. 2004
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nabízí v současnosti na našem trhu osm pojišťoven. Nabídka to není nijak široká. Co takhle pořídit si toto pojištění v některém z ostatních států Evropské unie? A jak to bude vypadat po vstupu do Evropské unie?

Povinné ručení je nechvalně známé svým povinně smluvním charakterem. Pojistit se musí každý, kdo chce své auto používat. Cenová úroveň pojistek je mezi jednotlivými pojišťovnami srovnatelná. Cenové rozdíly bývají z velké části vykompenzovány doplňkovými službami, připojištěními a celkovým servisem.

Naskýtá se tedy logicky otázka, zda nemusí být v některých případech vhodnější pojistit se v zahraničí. Kde jinde hledat odlišné podmínky poskytování tohoto produktu, než na zcela jiném trhu, kde si navzájem konkurují jiní aktéři.

Překážky

Pořídit si povinné ručení za hranicemi není úplně jednoduché. Jelikož smí povinné ručení v České republice nabízet jen řádně licencované subjekty, zahraniční pobočky bez oficiálního zastoupení v České republice zde své produkty nabízet nemohou.

Českému občanovi ale nic nebrání v tom, aby si u cizí pojišťovny pojistku zakoupil. Jen si pro ni musí do země, ve které má tato pojišťovna svoji pobočku, zajet. Pokud ho bude pojišťovna ochotna pojistit, pojistka je jeho. Pojistná smlouva bude platná a odpovědnost pojištěna.

Sjednání pojištění u pojišťovny, která nemá v České republice pobočku, může být v neposlední řadě velmi nepraktické v okamžiku likvidace pojistné události. Pomineme-li pravděpodobné velké prodlevy v pojistném plnění, opakovaná doprava likvidátora může být zdlouhavá a nákladná a jen stěží si lze představit likvidaci takové pojistné události na dálku.

Ceny v zahraničí

Výše pojistného v ostatních evropských státech je s naší úrovní těžko srovnatelná, neboť se pojistné zpravidla odvozuje od mnoha pojistných faktorů. Obecně lze ale konstatovat, že je pojistné poměrně vysoké a málokterému Čechovi se může jeho pořízení finančně vyplatit.

Jako příklad si vezměme automobil VW Golf provozovaný v Lipsku. V případě jedné (nejmenované) pojišťovny představovalo pojistné za první rok 2500 eur, přičemž s rostoucí pojistnou dobou i toto pojistné klesalo. Provozovatel tohoto vozidla by po jedenácti letech platil pouze 400 eur a hypoteticky po dvaceti letech dokonce jen 305 eur. Pravdou ale zůstává, že pojištění nového auta, a k tomu bez bonusu, je drahé.

Určitou možností je sledovat cenovou hladinu pojistek např. na Slovensku, kde by si již náš občan mohl spíše vybrat. Následující tabulka udává průměrné ceny povinného ručení nabízeného slovenskými pojišťovnami.

Povinné ručení na Slovensku
Kubatura Roční pojistné v Sk Roční pojistné v Kč (přepočteno)
do 1300 ccm 4 618 3 731
1300–1800 ccm 8 128 6 567
1800–2500 ccm 13 782 11 136
nad 2500 ccm 21 031 16 993

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

Legislativní omezení

Jakkoliv může být pořízení povinného ručení za hranicemi lákavé, vždy narazíme na legislativní překážky. Podle našich zákonů je považováno za platné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla pouze takové, které je zakoupeno od pojišťovny mající v České republice povolení (a po vstupu do EU splní oznamovací povinnost) k provozování této činnosti a přispívá do garančního fondu České kanceláře pojistitelů.

skoleni_15_4

Pojistka zakoupená v cizině je tedy platná, na pojistníka je ale nahlíženo jako na nepojištěného a hrozí mu pokuta až do výše 20 000 Kč za nepojištění se podle platných předpisů a 1 000 Kč za neprokázání se platným dokladem o povinném ručení.

Povinné ručení se těžko vyplatí pořídit jinde než v České republice. V ostatních zemích je buď dražší a nebo jen mírně levnější. Těžko ale bude někde o tolik levnější, že se vyplatí porušovat u nás platné zákony a riskovat případnou pokutu.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).