Pojmy jako internetové bankovnictví, GSM bankovnictví nebo telefonní bankovnictví jsou dnes natolik známé, že není třeba je nikterak představovat. Ovšem není tomu tak dávno, kdy byly naprostou novinkou, bez významnějšího počtu klientů.
Nejmladší služba přímého bankovnictví – internetové bankovnictví – zaznamenala zřejmě nejdramatičtější rozjezd. Počet uživatelů internetového bankovnictví ukazuje následující tabulka.
30. 9. 2003 | 31. 12. 2002 | 31. 12. 2001 | 31. 12. 2000 | |
---|---|---|---|---|
Česká spořitelna – Servis 24 Internetbanking | 233892 | 68826 | 9569 | – |
GE Capital Bank – Internet Banka | 156689 | 101303 | 7733 | – |
ČSOB – Internetbanking 24 | 133 601 | 51 921 | 112 | – |
Komerční banka – Mojebanka | 116028 | 72671 | 23820 | – |
eBanka | 83200 | 72100 | 55630 | 3225 |
Raiffeisenbank – Webkonto | 19124 *) | 9435 | 4715 | – |
*) Údaj k 22. 10. 2003
Největší počet uživatelů získala Česká spořitelna, která spravuje účty přibližně 4 milionům klientů. V posledních měsících předstihla GE Capital Bank, která se ke konci loňského roku vyhoupla do čela, zřejmě díky „přidělení“ počítače k účtu a rozsáhlé reklamní kampani s akcí spojené. eBanka, která vznikla jako internetová banka, vzhledem k malému počtu klientů zaujímá pozici až za největšími českými bankami.
V tabulce chybí Citibank a Živnostenská banka, které nesdělují počty klientů. Citibank pouze uvádí, že internetové bankovnictví využívá 50 % jejích zákazníků. Vývoj počtu uživatelů internetového bankovnictví Živnostenské banky ukazuje následující tabulka.
Období | Meziroční nárůst | Kumulovaný nárůst |
---|---|---|
31. 12. 2000 | x | 100 % |
31. 12. 2001 | 189 % | 189 % |
31. 12. 2002 | 146 % | 275 % |
31. 9. 2003 | 136 % | 373 % |
Ostatní banky buď internetové bankovnictví nenabízejí, nebo informace o počtu uživatelů nedodaly.
Přestože se Internet postupně šíří mezi obyvatele, a pokud vám nepřinesl někdo papírový výtisk tohoto článku, zcela jistě k němu máte přístup i vy, mnohem rychlejší nástup zaznamenaly mobilní telefony. Téměř každý občan České republiky ho má, někteří jich mají několik.
31. 9. 2003 | 31. 12. 2002 | 31. 12. 2001 | 31. 12. 2000 | |
---|---|---|---|---|
GE Capital Bank – Mobil Banka | 165226 | 163170 | 150086 | 67529 |
Česká spořitelna | 79382 | 64811 | 19415 | – |
ČSOB – Mobil 24, GSM Banking | 51 797 | 35354 | 21293 | – |
eBanka | 51630 | 41500 | 21670 | 10100 |
Raiffeisenbank – Mobilkonto | 2321 *) | 917 | – | – |
*) Údaj k 22. 10. 2003
V oblasti GSM bankovnictví jednoznačně dominuje GE Capital Bank. Postavení dobyla akcí mobil zadarmo, opět spojenou s nemalou mediální podporou. Česká spořitelna opět těží z největšího počtu klientů, ČSOB těží ze spojení s IPB, z čehož plyne paralelní používání dvou systémů. Za ČSOB je v těsném závěsu eBanka.
Zajímavý je pohled na strukturu uživatelů GSM bankovnictví podle operátora mobilních telefonů. Tato čísla bohužel zaslala jen eBanka, přestože s více operátory spolupracuje většina bank a GSM bankovnictví se třemi operátory nabízí vedle eBanky též GE Capital Bank a Raiffeisenbank.
Ke konci září klienti eBanky využívali GSM bankovnictví u T-Mobile v počtu 27 300, Eurotelu 13 500 a Oskara 10 830. Vede tedy stále T-Mobile, který na trh vstoupil jako první. Největší meziroční nárůst však zaznamenal nejmladší operátor – Oskar. Vzrostl o 137,5 % (T-Mobile o 9,68 % a Eurotel o 12,03 %)
Citibank do GSM bankovnictví nezasahuje, vývoj počtu klientů Živnostenské banky vzrostl v letošním roce o 242 %.
Telefonní bankovnictví je nejstarší formou přímého bankovnictví. Lze ho využívat nejen z pevné, ale též z mobilní telefonní linky.
31. 9. 2003 | 31. 12. 2002 | 31. 12. 2001 | 31. 12. 2000 | 31. 12. 1999 | |
---|---|---|---|---|---|
ČSOB – Linka 24, Phone 24 | 473551 | 357631 | 237212 | – | – |
Česká spořitelna – Servis 24 Telebanking | 450069 | 320826 | 39754 | – | – |
Komerční banka | 406010 | 273976 | 196290 | 97624 | 28411 |
GE Capital Bank – Telefon Banka | 143688 | 127688 | 60613 | 2545 | – |
eBanka | 83200 | 72100 | 55630 | 32250 | – |
Raiffeisenbank – Callkonto | 20349 *) | 7786 | – | – | – |
*) Údaj k 22. 10. 2003
Telefonní bankovnictví bývá „dáváno“ klientům zdarma častěji než ostatní formy přímého bankovnictví, a je proto dostupné zdaleka nejširšímu počtu uživatelů. Pořadí v tabulce zřetelně odráží velikost banky.
Citibank uvádí, že telefonní bankovnictví užívá 100 % klientů a Živnostenská banka každoroční nárůst ve výši 199 % od konce roku 2000.
Poslední formou přímého bankovnictví je Home Banking. Ten je ale určen především podnikatelům, čemuž odpovídají i počty uživatelů – Komerční banka a Česká spořitelna přes 20 tisíc a ČSOB s více než 30 tisíci. U ostatních bank se počty pohybují v řádech tisíců.
Jak je vidět, přímé bankovnictví je stále na vzestupu, který se hned tak nezastaví. Vždyť stačí jen porovnat celkový počet klientů – občanů používajících bankovní účet s počtem uživatelů přímého bankovnictví.