Hlavní navigace

Příběh třetí: Jaká bude eBanka v rukou Raiffeisen?

26. 10. 2006
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Tuto středu byly Českou pojišťovnou převedeny akcie eBanky na skupinu Raiffeisen. Tím se ukončil i její prodej a zároveň noví majitelé představili své budoucí vize o tom, jak s eBankou hodlají naložit. Jaké změny na stávající klienty eBanky čekají a jak proběhnou?

Před několika měsíci jste se na našem serveru mohli dočíst krátkou zprávu:

Skupina PPF oznámila, že v pondělí 24. července podepsala s Raiffeisen International Bank-Holding AG Smlouvu o prodeji akcií eBanky, a.s. Na jejím základě by mělo do několika měsíců dojít k převodu akcií eBanky, a.s.

Smlouva mezi oběma stranami byla podepsána v Praze. Kupní cena banky s kapitálem ve výši 1,18 miliardy korun byla stanovena na 130 milionů eur. Touto akvizicí zvýší skupina Raiffeisen v České republice počet klientů o více než 70 procent na téměř 300 tisíc zákazníků. eBanka ke konci prvního čtvrtletí obsluhovala zhruba 117 tisíc klientů z řad soukromých osob a malých a středních firem.

Zlatý Měšec 2006 – podpořte své oblíbené finanční instituce

Shodou okolností to byl právě Měšec, který jako první informoval o tom, že je banka skutečně na prodej. Prodejem eBanky tak skončila jedna z jejích životních etap, které ve svém souhrnu výrazným způsobem ovlivnily český bankovní systém. O tom, jaký vlastně byl dosavadní život eBanky, jsme informovali v článcích Příběh prvý: eBanka v číslech aneb krátká cesta ze dna a Příběh druhý: eBanka jako technologický průkopník.

Nejprve pár slov k tomu, jak se eBanka v minulých letech vyvíjela:

  • Založení Expandia Banky v roce 1997 převzetím Zemské banky, a. s. v Olomouci.
  • 4. 5. 1998 zahájen podnikatelský projekt jako banky, která jediná nabízí své služby plně formou přímého bankovnictví.
  • V listopadu 1999 byla uzavřena smlouva mezi Českou pojišťovnou a skupinou Expandia o koupi 50,1 % akcií.
  • Během roku 2000 Česká pojišťovna zvýšila svůj podíl na necelých 98 %, dále byl navýšen základní kapitál banky.
  • V roce 2001 se opakovaně navýšil podíl České pojišťovny v eBance (nové jméno banka získala 8. ledna 2001) na konečných 99,35 % akcií a základní kapitál byl zvýšen na 1,042 mld. Kč.
  • V roce 2004 již vlastnila Česká pojišťovna v eBance podíl 99,9 % akcií. Základní kapitál byl zvýšen na 1,094 mld. Kč.

A co bude dál?

24. října 2006 převedla definitivně Česká pojišťovna akcie eBanky na společnost Raiffeisen International Bank-Holding AG. Došlo tím k realizaci smlouvy, kterou už koncem července podepsala s rakouským bankovním holdingem. Cena, za kterou ČP eBanku prodala, činí avizovaných 130 milionů eur, tedy zhruba 3,7 mld. korun.

Akvizicí eBanky získají naše retailové obchody silný růstový impuls. Naším cílem je rozšířit do roku 2009 počet klientů na 400 tisíc a dosáhnout 10procentního tržního podílu ve vybraných produktech, uvedl na včerejší tiskové konferenci v Praze generální ředitel Raiffeisen International Herbert Stepic. Naplnění tohoto záměru by znamenalo získat 25 tisíc nových klientů ročně.

eBanka by měla podle vyjádření svých představitelů v prvé řadě převzít od Raiffeisenbank do své nabídky úvěrové produkty, jakými jsou hypotéky, financování nemovitostních projektů apod. Herbert Stepic k tomu uvedl: Vidíme výrazný dlouhodobý potenciál růstu, především v oblasti půjček. Společně s eBankou budeme v daleko lepší pozici umožňující nám růst rychleji než trh. Důvodem je očekávaný růst půjček domácnostem, které mají podle posledního výzkumu skupiny Raiffeisen růst až do roku 2010 průměrným ročním tempem o 19 procent.

Již 15. listopadu tak začne eBanka nabízet hypotéky bez nutnosti doložení příjmů od Raiffeisenbank a do konce roku se přidají rovněž kreditní karty Raiffeisen.

Očekáváme, že právní a provozní fúzi obou bank dokončíme v roce 2008, uvedl Stepic. Náklady celé akvizice představitelé Raiffeisenbank odhadli na 10 miliónů eur. Mezitím se obě banky společně zaměří na sjednocování poskytování některých základních služeb, jako jsou např. křížový prodej produktů, nabídka hotovostních služeb či výběrů z bankomatů pro klienty obou bank. V plánu je i rychlé propojení řízení rizik a zavedení standardů skupiny Raiffeisen.

Uživatelům internetového bankovnictví eBanky ovšem představitelé skupiny Raiffeisen příliš zřejmý vzkaz neposlali. Jasné je pouze to, že uživatelé internetového bankovnictví Raiffeisenbank by měli mít v budoucnu možnost využívat služeb, které doposud mohli využívat pouze klienti eBanky. To, jak bude integrace obou systémů technicky probíhat a jaká bude jeho výsledná podoba, zástupci Raiffeisenbanky nesdělili.

Pokud jde o to nejviditelnější, tedy o logo eBanky, tak nezazněla rovněž jasná vize. Název eBanka bude nahrazen znakem Raiffeisenbank, nicméně úplně zmizet by neměl. Raiffeisenbank jej hodlá využít při nabízení některých produktů. U kterých konkrétně, to ovšem z vyjádření představitelů nového majitele zřejmé není.

skoleni_15_4

Krom toho je pravděpodobné, že v horizontu 2 – 3 let nedojde k velkému zavírání poboček, neboť se ve většině případů výhodně překrývají, a že dojde k propouštění, nejspíše v rámci eBanky, která vykazuje v tomto směru horší ukazatele.

Srovnání bank
Ukazatel eBanka Raiffeisenbank
Zisk po zdanění v mil. Kč 43,9 283,6
Celková aktiva v mld. Kč 18 79,5
Úvěry klientům v mld. Kč 9,9 53,6
ROE po zdanění 8,10% 15,60%
Počet pracovníků 925 1173
Počet poboček 47 50
Výhodnější pozice v segmentu běžných účtů hypotečních úvěrů, firemního bankovnictví

O dalších novinkách ohledně akvizice obou bank budeme čtenáře informovat i v budoucnu.

Líbí se vám stávající logo eBanky?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).