Hlavní navigace

Při ztrátě, krádeži a zneužití karty přijdete díky novému zákonu o méně peněz

Autor: Depositphotos
Gabriela Hájková

Nový zákon o platebním styku od příštího roku více ochrání držitele karet. Při její ztrátě, krádeži a zneužití ponesou nižší náklady, od obchodníků získají i přesné informace o blokaci peněz na účtu.

Od ledna začne platit nový zákon o platebním styku, který by měl podle ministra financí Ivana Pilného více chránit spotřebitele při platebním styku a usnadnit plánování vlastních financí. Nová legislativa ovlivní platby na internetu, výši spoluúčasti v případě ztráty či krádeže a zneužití karty nebo pravidla blokací prostředků na účtu. Je důsledkem povinnosti implementovat do českého práva evropskou směrnici (PSD2, payment services directive). Členské státy na to mají čas nejdéle do 13. ledna 2018, na kdy je také plánována účinnost nového zákona. Sněmovnou schválené znění však ještě musí projít Senátem.

Nižší spoluúčast při ztrátě či ukradení platební karty

Nejvýraznější změny ovlivní výši spoluúčasti držitele karty v případě tzv. neautorizované transakce. To znamená, že pokud ztratíte kartu někdo vám ji někdo ukradne a zneužije, ponesete náklady celkové škody maximálně do částky ekvivalentu 50 eur (asi 1300 Kč). Nyní je přitom tato spoluúčast ve výši 150 eur za transakce v rámci jednoho zneužití (cca 3900 Kč).

Namístě je připomenout, že náklady z těchto situací nesete jen do chvíle, než o ztrátě, krádeži a zneužití informujete banku, která vám kartu vydala. Pokud by nějaká škoda vznikla i po tomto okamžiku (banka by tedy z nějakého důvodu okamžitě kartu nezablokovala), nese ji v plné míře banka.

Výjimkou jsou situace, kdy by se zjistilo, že se z vaší strany jedná o podvod či nedbalost (například jste měli na kartě napsaný PIN nebo jste neměli kartu dostatečně pod dohledem apod.).

Nejčastěji jsou platební karty zneužívány kromě transakcí bez ověření do hodnoty 500 Kč také při platbě v zahraničním e-shopu bez ověření pomocí SMS, často u internetových obchodníků z USA a Číny.

Pokud už musíte zaplatit v nějakém zahraničním internetovém obchodě, který nemáte ověřený, lepší je využít službu PayPal, kde obchodník nezíská údaje o vaší kartě, tyto informace má pouze ověřená služba PayPal, která platbu strhává přímo z vašeho účtu. Případně je řešením mít pro tyto platby vyhrazenou kartu, kde si zvýšíte limit pro platby na internetu pouze pro danou transakci a pak ho hned zase snížíte na nulu.

Silnější ověření uživatele

Se zneužitím karty při platbě na internetu souvisí i další změna. Nově bude kvůli směrnici napříč členskými zeměmi EU při platbách na internetu nebo přes jiný elektronický kanál vyžadováno silné ověření uživatele. To znamená kombinaci alespoň dvou způsobů ověření (údaje známé uživateli – např. přihlašovací údaje, věc, kterou má uživatel ve své moci – např. mobilní telefon, biometrické údaje – např. otisk prstu, nebo i selfie). V současnosti je dvoufaktorové ověření dobrovolné a nabízejí ho jen některé banky.

Zákaz poplatku za platbu kartou

Od 13. ledna 2018 nebudou smět obchodníci účtovat držitelům karet poplatek za platbu kartou. Dnes je to možné, ale jen za podmínky, že vás na to obchodník předem upozorní.

Pravidlo se bude vztahovat na tzv. čtyřstranná schémata, tedy na většinu karet, která Češi běžně používají (např. debetní a kreditní karty vydávané společností Visa či MasterCard). Nepokryje naopak karty třístranných schémat (např. karty Diners Club nebo American Express nebo firemní karty). Zde bude možné poplatky účtovat, ale pouze do výše skutečných nákladů, které reálně obchodníkům vzniknou s přijetím karty.

Úprava pravidel blokace peněz na účtu

Nový zákon také předepisuje povinnost informovat klienta o přesné částce, kterou bude obchodník blokovat na jeho účtu. Dosud přitom nebyla pravidla blokace zákonem nijak upravena. Hotel, autopůjčovna nebo např. provozovatel samoobslužné čerpací stanice si tak nově bude moci na vašem účtu zablokovat jen takovou částku, kterou odsouhlasíte (jistí se tím, že za služby skutečně zaplatíte). Jakmile bude známa přesná cena čerpaných služeb, musí banka blokaci bez zbytečného prodlení zrušit a provést platbu ve skutečné výši. Dnes přitom není výjimkou, že se peníze v blokaci zadržují po předem stanovenou dobu, třeba celý měsíc.

cestovko

Drony už dorazily i do pojišťoven. Podívejte se, jak se s nimi likvidují pojistné události

Informování o financích na jednom místě

Klienti také musí mít od půlky ledna možnost získat informace ze všech svých platebních účtů prostřednictvím jediné aplikace. Podle důvodové zprávy k zákonu si tak budou moci snadněji řídit a plánovat rodinné finance.

Pro banky to znamená zpřístupnit (v případě souhlasu klienta) jeho účty třetím stranám, kterými se myslí např. jiné finanční instituce nebo firmy, které přijdou s novým platebním řešením prostřednictvím mobilních či internetových aplikací apod., jako s alternativou ke karetním transakcím na internetu. Tyto společnosti budou muset za tímto účelem požádat o licenci od České národní banky, která bude mít na její schválení tři měsíce. Podmínkou pro její udělení je dostatečná kapitálová vybavenost, ale i technické zázemí a personální předpoklady pro řádné a obezřetné poskytování platebních služeb a zabezpečení prostředků uživatelů.

Našli jste v článku chybu?