Hlavní navigace

Přežije Česká pojišťovna?

6. 9. 2001
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Česká pojišťovna je v současnosti leaderem našeho pojistného trhu a je na to náležitě pyšná. Má ale na co? Její výsledky nejsou ani zdaleka tak příznivé, jak to na první pohled vypadá.

Výkonný ředitel České pojišťovny (ČP), Petr Prokop, v nedávné době poskytl rozhovor Hospodářským novinám o svém pojišťovacím ústavu a jeho situaci na trhu. Při čtení jeho poznatků ale není snadné udržet se v křesle.

Pan Prokop zdůrazňoval, že deset let po demonopolizaci pojistného trhu má ČP stále ještě čtyřicetiprocentní podíl na trhu, což je podle něj zhruba odpovídá „kvalitě a rozsahu nabízených služeb“ jeho pojišťovny a tento stav se má již udržet. Tyto tendence jsou prý vidět i na trhu povinného ručení.

A pozor, neopomenul zdůraznit, že na západoevropském trhu neexistuje pojišťovna, která by měla více než 25 % podíl trhu. Ke slávě ČP prý také patří, že si svůj podíl udržuje i přes tvrdou konkurenci našich 40 pojišťoven.

Zde jde o velice slušnou demagogii. Na trhu povinného ručení je totiž těžké něco vidět, neboť je demonopolizován teprve dva roky a naopak by se dalo klidně podotknout, že kdyby byli tak dobří, jak říkají, neodešlo by od nich 60 % klientů během pouhých dvou let.

Další důležitou drobností, kterou pan Prokop neuvedl, je skutečnost, že na západoevropských trzích žije zpravidla mnohem více pojišťoven, než je tomu u nás. Např. v Německu jich je přes 700, což je (i relativně) obrovský rozdíl. Pojistitel, který na takovémto trhu získá 25 %, možná ani netuší, že nějaká Česká pojišťovna existuje.

Je zvláštní sledovat obrovské sebevědomí pojišťovny, která každým rokem ztrácí svůj tržní podíl. Argumentem ze strany ČP je skutečnost, že absolutní hodnota předepsaného pojistného roste. Ta ale roste téměř u všech pojistitelů a sám pan Prokop o odstavec níže přiznává, že je český pojistný trh schopen v budoucnosti absorbovat (a již jsou vidět trendy) dvojnásobek současného předepsaného pojistného všech pojišťoven.

Vzhledem k nedávné kauze ohledně pojištění armádních vozidel bez vypsání výběrového řízení pan výkonný ředitel uvedl, že se při výběru ukázalo, že „na trhu vlastně není nikdo tak silný, aby mohl takovou pojistku uzavřít“.

Je problematické něco ukázat při výběru, který v podstatě pořádně neproběhl. Nezbývá než politovat, že v ten okamžik neseděl s panem Prokopem i některý z představitelů ostatních „slabých“ pojišťoven (např. Allianz).

To, co se mi naopak velice líbilo, byla myšlenka spojená s politikou ČP kupovat banky. Takovéto spojení velké pojišťovny s bankéřem může usnadnit spoustu starostí. Budu-li mít u ČP naspořenou adekvátní částku s některým produktem kapitálového životního pojištění, nebude mi dělat problémy s poskytnutím hypotečního úvěru.

skoleni_15_4

Je pouze škoda, že taktéž uvedl, že jsou ostatní banky spolupracující s pojišťovnou teprve na začátku. Jak by asi reagovala ČSOB nebo Česká spořitelna, když obě vlastní pojišťovny, o jejichž růstu se ČP může jenom zdát?

Perlička na závěr. Česká pojišťovna, jako ostatně všechny pojišťovny, musí hájit zájmy jak svých klientů, tak akcionářů. Zkusme si ale zjistit, čí zájmy to doopravdy jsou. Většinovým vlastníkem je skupina PPF. Zkuste si ale zjistit, kdo vlastní ji…

Zkrachuje Česká pojišťovna?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).