Chargeback je úplně standardní operace, která automaticky patří k platební kartě.
Pokud bance řeknete, že jste danou operaci neprovedli, automaticky platbu vrací a je na obchodníkovi prokázat, že k plnění služby došlo.
Obchodník tahá za krátký konec a pokud má procento chargebacků vyšší než X, platí drsné pokuty. Nikoho nezajímá, že si sám z dodaných údajů nemůže zhodnotit rizikovost transakce.
Takhle to běžně chodí v normálním civilizovaném světě.
To si ovsem pletete pojmy s prujmy.
Chargeback je vraceni platby za operaci za kterou jste nedostal plneni - obchodnik bud nedodal zbozi nebo mezitim zkrachoval (u nas napr znamy pripad SkyEurope). Nikoli ovsem zpochybneni ze jste tu transakci provedl vy. To jsou zase jine mechanismy.
Chargeback opravdu nijak nesouvisí se zneužitím karty. Používá se v případě, že klient nerozporuje, že pokyn k platbě dal (tedy nebyla mu karta zneužita, odcizena, zkopírována), ale neobdržel odpovídající protiplnění, případně byla stržena jiná částka, případně na základě dřívějšího souhlasu k platbě byla částka stržena opakovaně.
To se ale díváte do špatné jazykové verze Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Chargeback
Chargebacks also provide a means for reversal of unauthorized transfers due to identity theft. Chargebacks can also occur as a result of friendly fraud, where the transaction was authorized by the consumer but the consumer later attempts to fraudulently reverse the charges.
....
With each chargeback the issuer selects and submits a numeric reason code.... fall in four general categories:
...
Fraud: Consumer claims they did not authorize the purchase or identity theft.
Mám zkušenost z pohledu obchodníka a o peníze takto přicházíme pravidelně, aniž bych to mohl nějak ovlivnit. Naštěstí jde o rozumné procento příjmů, které je započteno do ceny zboží.