Hlavní navigace

Přepis energií kontrolujte, můžete ušetřit. Distribuční společnosti vystavují účty odhadem

Autor: Depositphotos
Vladimír Kutálek

Měníte dodavatele? Stěhujete se? Odešel vám nájemník? Obsadili jste nájemníkem byt? Ve všech těchto případech pravděpodobně provádíte přepis energií. Buď v rámci jedné společnosti, nebo se změnou dodavatele. A mnohdy i měsíce po přepisu vám dojde vyúčtování. Vyplatí se ho zkontrolovat, jde o stovky, někdy i tisíce korun.

Doba čtení: 4 minuty

Provádím přepisy často. Na přepisu energií k jinému dodavateli, od nájemce/vlastníka na vlastníka/nájemce žádná složitost není. Vlastně jedna je, výběr toho správného dodavatele.

Najít dodavatele, který není drahý, ale současně nepodráží své zákazníky (není často v televizi, nemá příliš mnoho negativních recenzí od svých zákazníků), nevyžaduje hrůznou byrokracii, nebo nedej bože osobní jednání na pobočce (každému sedí něco jiného, já rád řeším dálkově, elektronicky, kdykoliv – třeba o půlnoci), není snadné. Zatím jsme ideálního dodavatele nenašli, jen jsme jich pár otestovali a po určitých zkušenostech zase přešli jinam.

Jako mnozí jsme začínali s nejdražší společností v našem kraji, původním monopolním dodavatelem. Odešli jsme od ní kvůli ceně a s reklamacemi to nebyla taky žádná sláva.

Druhá společnost byla dobrá. Doporučovali jsme ji. Podmínky na jedné A4, společné pro plyn a energii. Dobré ceny, dobrý servis. Vyhráli aukci dTestu. Přebrala ji ale společnost s nejhrůznějším hodnocením, která byla mnohokrát v TV. Odešli jsme s časovým odstupem poté, co nám začali měnit jednou jimi nastavený rozpis plateb v průběhu roku a následně posílali upomínky, nemluvě o arogantním přístupu.

Nyní jsme u menší společnosti, vybírané na míru pomocí https://kalkulator.tzb-info.cz/. Zklamala. Opět reklamace při přepisech. Navíc ztratili, nebo úmyslně skartovali dokumenty, které jsme jim poslali.

Pokud chcete změnit jen dodavatele u své vlastní smlouvy a máte vybraného dodavatele, stačí u něj obvykle vyplnit smlouvu, která v sobě obsahuje plnou moc, aktuální stavy a nový dodavatel se o vše postará. O výpověď původního dodavatele i přepis. Proces je značně zdlouhavý (zvláště pokud máte smlouvu na dobu určitou a čeká se na její uplynutí), ale víceméně se o nic nemusíte starat. 

V případě změny nájemníka, vlastníka je přepis rychlejší. Obvykle to funguje tak, že nájemník (předchozí odběratel) se rozhodne ukončit nájemný vztah s nějakým předstihem. V den předání bytu, obvykle poslední den nájemního vztahu, se odsouhlasí a vzájemně podepíšou koncové stavy energií. Nějaké výpovědní doby nebo doby určité smlouvy předchozího odběratele s jeho dodavatelem energií se neřeší, přepis na jiného odběratele je důvod k ukončení smlouvy. Nový odběratel sepíše smlouvu s jím vybranou společností a smlouvu i koncové stavy pošle jí.

Bohužel posledních několik let už smlouva nekončí dle reality, tedy ke dni podepsání stavu, ale k nějakému dni v budoucnu, až se společnostem podaří přepis. Znamená to, že pak si s předchozím odběratelem vyrovnáváte pár desetikorun za časové paušály dodávky energií. 

Co je horší, přestože si s předchozím odběratelem kromě data odsouhlasíte i stavy energií, nakonec vám často dojdou faktury, které jsou spočítány dle stavů, které si kdosi doslova a do písmene vycucal z prstu (formálně odhadl dle předchozí spotřeby). A to je problém. Zde už nemusí jít o desetikoruny, ale často jde o stokoruny. Jednou šlo u nás i o tisíce korun. Co je nejhorší: fakturují bez upozornění, že neakceptovali vaše stavy. 

Přirovnal bych to k situaci v restauraci, kdy se vás číšník ptá, co jste si dali, odejde a pak se vrátí mlčky s účtem, kde jsou úplně jiné věci než ty, které jste mu nahlásili.

Nájemník (předchozí odběratel) si teoreticky mohl chybného vyúčtování všimnout jako první, protože jemu vyúčtování dojde krátce po přepisu. Bohužel málokdo to kontroluje, zvláště v době kolem stěhování, kdy má jiné starosti. A také chyba může být v jeho prospěch, což u někoho znamená nižší motivaci reklamovat. Vlastníci nemovitostí mohou mít motivaci reklamovat vždy, resp. jinak riskují problémy s účetní, finančním úřadem. Novému odběrateli dojde faktura třeba i po roce. 

Protože jsme už u třetí společnosti, kde jsme nuceni kontrolovat relativně složité výpisy a relativně často reklamujeme, ptali jsme se po důvodech. Telefonicky nám bylo vysvětleno, že prostě dodavatelé přebírají údaje z distribučních společností. Nemají kapacity to nijak kontrolovat, jen posílají faktury dle těchto údajů zákazníkům. A pak řeší reklamace. A řeší jich prý hodně, neustále. 

Naivně jsem si kdysi myslel, že když někomu sdělím stavy, že je použije, a když je nepoužije, tak je rozporuje se mnou explicitně (podobně jako v restauraci). Tedy jsem naivně faktury nekontroloval, stejně jako v ověřených restauracích nekontroluji účet. Kolik takových, co nekontrolují faktury, ještě stále je? Kolik lidí nereklamuje stavy, i když jsou chybné? Nevím.

Proto jsem se rozhodl sepsat tento článek, abych upozornil na tento častý problém. Bohužel je nutné si kontrolovat na faktuře, jestli vámi zadané stavy byly opravdu použity, a případně reklamovat. Pokud díky tomuto článku naleznete chybu ve vašem vyúčtování, dejte mi prosím vědět do diskuze, ať mám zpětnou vazbu, že článek byl užitečný. A také tak možná víc lidí přesvědčíme si také zkontrolovat vyúčtování.

dan_z_prijmu

V tuto chvíli hledáme společnost, která nemusí být nejlevnější (nemusí být ani nejdražší), ale kde přepis energií je co nejjednodušší, ideálně proveditelný elektronickou cestou (každým rokem provádím tak 4 přepisy). Společnost, která má formuláře snadno vyplnitelné, nebo aspoň je nemění. Ideálně takovou, kde sami upozorní, že od distribuční společnosti přišly jiné stavy energií, než jaké jsme jim uvedli.

Pokud byste znali dobrého dodavatele, který reklamace nenechává na zákaznicích, ale sám je řeší, kde přepis je triviální a elektronický, napište do diskuze. Rád bych ho podpořil tím, že k němu přejdu s několika odběrnými místy.

Našli jste v článku chybu?