Hlavní navigace

Překupníci s tváří e-shopu. Jak se vyhnout problematickým nákupům?

22. 1. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Na první pohled se jeví jako běžný internetový obchod, jsou však pouze prostředníky mezi zákazníkem a obchodníkem, hlavně z Číny. S nákupem na nich jsou spojené problémy s reklamacemi i kvalitou zboží. O jaké obchody jde a jak je rozpoznat od klasického e-shopu?

Před zprostředkovatelskými e-shopy dlouhodobě varuje jak Česká obchodní inspekce (ČOI), tak spotřebitelská organizace dTest. Stížností na ně přesto přibývá. Důvodem je rostoucí počet podobných nákupních platforem na internetu i fakt, že běžný zákazník na první pohled netuší, že si zboží ve skutečnosti objednává u někoho jiného.

To je i případ Petra Davida, který si na e-shopu s oblečením a módními doplňky vevio.cz koncem loňského roku objednal sportovní oblečení. Na první pohled se jednalo o nekvalitní produkt, na který jsem čekal přes 40 dní. Došel mi balíček z Číny s adresátem, který nekorespondoval a nijak nenaznačoval, že by se jednalo o firmu vevio.cz, popsal muž v e-mailu zaslaném ČOI.

Než mi byla zásilka doručena, psal jsem na vevio.cz, chtěl jsem vrátit peníze za nedodržení limitu pro doručení a odstoupit od smlouvy. Přišla mi – pravděpodobně – automatická odpověď s tím, že jsou zaneprádněni ostatními reklamacemi, a ať vyplním nějaký formulář, doplnil.

Zákazníci s obdobnými zkušenostmi se v posledních měsících hromadně obracejí jak na ČOI, tak na dTest. Celkem se na nás od října 2019 do konce roku obrátilo v souvislosti s tímto e-shopem 248 spotřebitelů a jen od začátku letošního roku přibylo dalších 49 stížností, uvedla ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.

Na první pohled web vypadá jako e-shop, ale ve skutečnosti jde jen o zprostředkovatele prodeje zboží z Číny, které si můžete objednat sami i o více jak polovinu levněji. Je to cesta, jak z vás dostat peníze.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Na první pohled web vypadá jako e-shop, ale ve skutečnosti jde jen o zprostředkovatele prodeje zboží z Číny, které si můžete objednat sami i o více jak polovinu levněji. Je to cesta, jak z vás dostat peníze. (21. 1. 2020)

Zboží za desetikoruny i tisíce

Na stránkách vevio.cz je jako provozovatel uvedena společnost Ropeta LTD se sídlem ve Velké Británii. Co se týče české linky, pod IČO uvedeném na objednávce je v obchodním rejstříku zapsána firma Agora Aquiver & Co s.r.o. Ta dříve vystupovala pod názvem Beast s.r.o., 9. prosince 2019 se ale přejmenovala. Jako jednatelé Agora Aquiver & Co s.r.o. jsou uvedeni Andreas Sonnleitner a Zdeněk Čabla.

Důvodem přejmenování mohou být právě desítky stížností na e-shop, které se koncem loňského roku začaly množit i na sociálních sítích. Jednatel firmy Andreas Sonnleitner v souvislosti s tím redakci iROZHLAS.cz tvrdil, že firma stížnosti klientů řeší a uznává také všechny reklamace. Ne všichni zákazníci však takovu zkušenost mají. Mně se dodnes nikdo neozval, řekl redakci Měšec.cz Petr David.

Zákazníci na zprostředkovatelských e-shopech (další příklady najdete v tabulce) objednávají drobné zboží v řádu desítek korun, ale i dražší věci za stovky až tisíce, nejčastěji pak oblečení a boty. Zvláštní kategorií je pak prodej značkového zboží, kdy je spotřebiteli doručen produkt, který svými parametry tomu objednanému ani zdaleka neodpovídá, říká Hekšová.

Příklady zprostředkovatelských webů
Název webu  Provozovatel webu Počet stížností za rok 2019
vevio.cz Ropeta LTD (UK) 252
postovnezdarma.cz Ateli, s.r.o. (CZ) 132
postazdarma.cz ShipGratis Limited (HK) 71
vsevakci.cz DAMAINVEST s.r.o. (CZ) 48

Zdroj dat: dTest

Obecně si zákazníci v souvislosti se zprostředkovatelskými e-shopy stěžují na dlouhé dodejní lhůty. Zboží jim nedošlo včas, případně vůbec, nebo dorazila jen část objednávky. Poukazují i na kvalitu zboží, která není taková, jakou čekali – často jde o padělky.

Hlavním rizikem těchto nákupů je pak možný problém s uplatněním práva na odstoupení od smlouvy ve čtrnáctidenní lhůtě nebo s reklamací, kdy provozovatel e-shopu zákazníky nabádá, aby poslali zboží na vlastní náklady do zahraničí, odkud bylo objednáno.

Na první pohled web vypadá jako e-shop, ale ve skutečnosti jde jen o zprostředkovatele prodeje zboží z Číny, které si můžete objednat sami i o více jak polovinu levněji. Je to cesta, jak z vás dostat peníze.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Na první pohled web vypadá jako e-shop, ale ve skutečnosti jde jen o zprostředkovatele prodeje zboží z Číny, které si můžete objednat sami i o více jak polovinu levněji. Je to cesta, jak z vás dostat peníze. (21. 1. 2020)

Jak je poznat

Jedním z prvních vodítek může být informace o dostupnosti zboží typu skladem u dodavatele. Další radou je podívat se do obchodních podmínek, kde je informace o zprostředkování uvedena. Nutné je hledat, zda je provozovatel e-shopu za všech okolností prodávajícím, či nikoliv. Pokud to tak není, potom jde právě o zprostředkovatelský e-shop.

Potížím důrazně doporučujeme spíše předcházet, tedy zkontrolovat si ještě před nákupem, od koho si spotřebitel zboží vlastně objednává. Kromě informací přímo na webu ‚e-shopu‘ lze využít také informace na stránkách www.vasestiznosti.cz, kde evidujeme na různé ‚e-shopy‘, ale i další subjekty, tisíce stížností, takže lze snadno zjistit, zda je u konkrétního e-shopu nějaký problém, říká Hekšová.

Na první pohled web vypadá jako e-shop, ale ve skutečnosti jde jen o zprostředkovatele prodeje zboží z Číny, které si můžete objednat sami i o více jak polovinu levněji. Je to cesta, jak z vás dostat peníze.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Na první pohled web vypadá jako e-shop, ale ve skutečnosti jde jen o zprostředkovatele prodeje zboží z Číny, které si můžete objednat sami i o více jak polovinu levněji. Je to cesta, jak z vás dostat peníze. (21. 1. 2020)

Jak řešit reklamaci

Pokud už jste zboží objednali a potřebujete řešit reklamaci, máte v zásadně dvě možnosti: tou první je postupovat podle podmínek provozovatele e-shopu, což zpravidla znamená poslat zboží do země mimo EU (nejčastěji do Číny). Pokud jste ale nebyli dostatečně informováni o tom, že při objednávce uzavíráte smlouvu ještě s někým dalším, můžete trvat na reklamaci přímo u provozovatele. Jinými slovy, pokud e-shop vystupuje jako prodejce, musí sám vyřizovat reklamace bez ohledu na to, odkud zboží přišlo.

Když se bude provozovatel e-shopu odkazovat na informace v obchodních podmínkách, nestačí to. Zákazníkovi musí být na první pohled jasné, že nekupuje zboží u českého obchodníka. Není také pravda, že pokud je skutečným prodejcem zboží firma z Číny, není možné domáhat se českých práv.

Práva vůči provozovateli ‚zprostředkovatelského e-shopu‘ má spotřebitel přesně taková, jako má vůči každému jinému prodávajícímu v ČR, uzavírá Hekšová.

Při komunikaci s e-shopem se můžete odkázat na informace časopisu dTest a na stanovisko oddělení mimosoudního řešení sporů (ADR) ČOI, které obsahuje ten samý závěr.<a> Dále je možné obrátit se na online službu smírného řešení sporů VašeStížnosti.cz nebo rovnou na ČOI. 

skoleni_15_4

Na první pohled web vypadá jako e-shop, ale ve skutečnosti jde jen o zprostředkovatele prodeje zboží z Číny, které si můžete objednat sami i o více jak polovinu levněji. Je to cesta, jak z vás dostat peníze.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Na první pohled web vypadá jako e-shop, ale ve skutečnosti jde jen o zprostředkovatele prodeje zboží z Číny, které si můžete objednat sami i o více jak polovinu levněji. Je to cesta, jak z vás dostat peníze. (21. 1. 2020)

Pokud nepochodíte ani u spotřebitelských organizací a věc nechcete nechat být, můžete se obrátit také na policii. V souvislosti s e-shopem vevio.cz se na internetu objevila výzva, aby se nespokojení klienti připojili k trestnímu oznámení pod spisovou značkou TO č.j. KRPS-313933–1/ČJ-2019–011510.

Podle Evy Hašlové z Krajského ředitelství policie Středočeského kraje eviduje policie v souvislosti s ním zatím jedno oznámení týkající se nákupu zboží na internetu. Ve věci probíhá šetření. Předmětem šetření je také to, zda vůbec v dané věci došlo ke spáchání trestného činu. Dosud nevyvstaly skutečnosti pro zahájení úkonů trestního řízení, sdělila redakci Měšec.cz.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po studiu žurnalistiky se začala naplno věnovat novinářskému řemeslu se zaměřením na ekonomiku.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).