Před zprostředkovatelskými e-shopy dlouhodobě varuje jak Česká obchodní inspekce (ČOI), tak spotřebitelská organizace dTest. Stížností na ně přesto přibývá. Důvodem je rostoucí počet podobných nákupních platforem na internetu i fakt, že běžný zákazník na první pohled netuší, že si zboží ve skutečnosti objednává u někoho jiného.
To je i případ Petra Davida, který si na e-shopu s oblečením a módními doplňky vevio.cz koncem loňského roku objednal sportovní oblečení. Na první pohled se jednalo o nekvalitní produkt, na který jsem čekal přes 40 dní. Došel mi balíček z Číny s adresátem, který nekorespondoval a nijak nenaznačoval, že by se jednalo o firmu vevio.cz,
popsal muž v e-mailu zaslaném ČOI.
Než mi byla zásilka doručena, psal jsem na vevio.cz, chtěl jsem vrátit peníze za nedodržení limitu pro doručení a odstoupit od smlouvy. Přišla mi – pravděpodobně – automatická odpověď s tím, že jsou zaneprádněni ostatními reklamacemi, a ať vyplním nějaký formulář,
doplnil.
Zákazníci s obdobnými zkušenostmi se v posledních měsících hromadně obracejí jak na ČOI, tak na dTest. Celkem se na nás od října 2019 do konce roku obrátilo v souvislosti s tímto e-shopem 248 spotřebitelů a jen od začátku letošního roku přibylo dalších 49 stížností,
uvedla ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.
Na první pohled web vypadá jako e-shop, ale ve skutečnosti jde jen o zprostředkovatele prodeje zboží z Číny, které si můžete objednat sami i o více jak polovinu levněji. Je to cesta, jak z vás dostat peníze. (21. 1. 2020)
Zboží za desetikoruny i tisíce
Na stránkách vevio.cz je jako provozovatel uvedena společnost Ropeta LTD se sídlem ve Velké Británii. Co se týče české linky, pod IČO uvedeném na objednávce je v obchodním rejstříku zapsána firma Agora Aquiver & Co s.r.o. Ta dříve vystupovala pod názvem Beast s.r.o., 9. prosince 2019 se ale přejmenovala. Jako jednatelé Agora Aquiver & Co s.r.o. jsou uvedeni Andreas Sonnleitner a Zdeněk Čabla.
Důvodem přejmenování mohou být právě desítky stížností na e-shop, které se koncem loňského roku začaly množit i na sociálních sítích. Jednatel firmy Andreas Sonnleitner v souvislosti s tím redakci iROZHLAS.cz tvrdil, že firma stížnosti klientů řeší a uznává také všechny reklamace. Ne všichni zákazníci však takovu zkušenost mají. Mně se dodnes nikdo neozval,
řekl redakci Měšec.cz Petr David.
Zákazníci na zprostředkovatelských e-shopech (další příklady najdete v tabulce) objednávají drobné zboží v řádu desítek korun, ale i dražší věci za stovky až tisíce, nejčastěji pak oblečení a boty. Zvláštní kategorií je pak prodej značkového zboží, kdy je spotřebiteli doručen produkt, který svými parametry tomu objednanému ani zdaleka neodpovídá,
říká Hekšová.
Název webu | Provozovatel webu | Počet stížností za rok 2019 |
---|---|---|
vevio.cz | Ropeta LTD (UK) | 252 |
postovnezdarma.cz | Ateli, s.r.o. (CZ) | 132 |
postazdarma.cz | ShipGratis Limited (HK) | 71 |
vsevakci.cz | DAMAINVEST s.r.o. (CZ) | 48 |
Zdroj dat: dTest
Obecně si zákazníci v souvislosti se zprostředkovatelskými e-shopy stěžují na dlouhé dodejní lhůty. Zboží jim nedošlo včas, případně vůbec, nebo dorazila jen část objednávky. Poukazují i na kvalitu zboží, která není taková, jakou čekali – často jde o padělky.
Hlavním rizikem těchto nákupů je pak možný problém s uplatněním práva na odstoupení od smlouvy ve čtrnáctidenní lhůtě nebo s reklamací, kdy provozovatel e-shopu zákazníky nabádá, aby poslali zboží na vlastní náklady do zahraničí, odkud bylo objednáno.
Na první pohled web vypadá jako e-shop, ale ve skutečnosti jde jen o zprostředkovatele prodeje zboží z Číny, které si můžete objednat sami i o více jak polovinu levněji. Je to cesta, jak z vás dostat peníze. (21. 1. 2020)
Jak je poznat
Jedním z prvních vodítek může být informace o dostupnosti zboží typu skladem u dodavatele. Další radou je podívat se do obchodních podmínek, kde je informace o zprostředkování uvedena. Nutné je hledat, zda je provozovatel e-shopu za všech okolností prodávajícím, či nikoliv. Pokud to tak není, potom jde právě o zprostředkovatelský e-shop.
Potížím důrazně doporučujeme spíše předcházet, tedy zkontrolovat si ještě před nákupem, od koho si spotřebitel zboží vlastně objednává. Kromě informací přímo na webu ‚e-shopu‘ lze využít také informace na stránkách www.vasestiznosti.cz, kde evidujeme na různé ‚e-shopy‘, ale i další subjekty, tisíce stížností, takže lze snadno zjistit, zda je u konkrétního e-shopu nějaký problém,
říká Hekšová.
Na první pohled web vypadá jako e-shop, ale ve skutečnosti jde jen o zprostředkovatele prodeje zboží z Číny, které si můžete objednat sami i o více jak polovinu levněji. Je to cesta, jak z vás dostat peníze. (21. 1. 2020)
Jak řešit reklamaci
Pokud už jste zboží objednali a potřebujete řešit reklamaci, máte v zásadně dvě možnosti: tou první je postupovat podle podmínek provozovatele e-shopu, což zpravidla znamená poslat zboží do země mimo EU (nejčastěji do Číny). Pokud jste ale nebyli dostatečně informováni o tom, že při objednávce uzavíráte smlouvu ještě s někým dalším, můžete trvat na reklamaci přímo u provozovatele. Jinými slovy, pokud e-shop vystupuje jako prodejce, musí sám vyřizovat reklamace bez ohledu na to, odkud zboží přišlo.
Když se bude provozovatel e-shopu odkazovat na informace v obchodních podmínkách, nestačí to. Zákazníkovi musí být na první pohled jasné, že nekupuje zboží u českého obchodníka. Není také pravda, že pokud je skutečným prodejcem zboží firma z Číny, není možné domáhat se českých práv.
Práva vůči provozovateli ‚zprostředkovatelského e-shopu‘ má spotřebitel přesně taková, jako má vůči každému jinému prodávajícímu v ČR,
uzavírá Hekšová.
Při komunikaci s e-shopem se můžete odkázat na informace časopisu dTest a na stanovisko oddělení mimosoudního řešení sporů (ADR) ČOI, které obsahuje ten samý závěr.<a> Dále je možné obrátit se na online službu smírného řešení sporů VašeStížnosti.cz nebo rovnou na ČOI.
Na první pohled web vypadá jako e-shop, ale ve skutečnosti jde jen o zprostředkovatele prodeje zboží z Číny, které si můžete objednat sami i o více jak polovinu levněji. Je to cesta, jak z vás dostat peníze. (21. 1. 2020)
Pokud nepochodíte ani u spotřebitelských organizací a věc nechcete nechat být, můžete se obrátit také na policii. V souvislosti s e-shopem vevio.cz se na internetu objevila výzva, aby se nespokojení klienti připojili k trestnímu oznámení pod spisovou značkou TO č.j. KRPS-313933–1/ČJ-2019–011510.
Podle Evy Hašlové z Krajského ředitelství policie Středočeského kraje eviduje policie v souvislosti s ním zatím jedno oznámení týkající se nákupu zboží na internetu. Ve věci probíhá šetření. Předmětem šetření je také to, zda vůbec v dané věci došlo ke spáchání trestného činu. Dosud nevyvstaly skutečnosti pro zahájení úkonů trestního řízení,
sdělila redakci Měšec.cz.