Hlavní navigace

Předstihne Česká spořitelna eBanku?

31. 10. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Česká spořitelna vypověděla klientům služby internetové bankovnictví ke 4. listopadu smlouvu. Důvodem je Servis 24 - Internetbanking, který představuje novou generaci internetového bankovnictví České spořitelny. A má co nabídnout!

Česká spořitelna v pondělí spustí novou verzi internetového bankovnictví, která útočí na špičku internetového trhu. Odstraňuje celou řadu nedostatků minulé aplikace a šíří služeb překonává většinu konkurenčních produktů.

První změny k lepšímu si klient všimne již při přihlašování do služby Servis 24 – Internetbanking. Série uživatelských jmen, kódů a hesel je nahrazena jediným klientským číslem a uživatelem zvoleným heslem, čímž je vstup značně zjednodušen. Po přihlášení může majitel účtu provádět operace pouze do limitu, který si zvolil při sjednání služby (standardně 50 tis. Kč) a který může v aplikaci kdykoli snížit (pro navýšení je nezbytná návštěva pobočky). Bude-li chtít překročit denní limit, musí využít autentizačního kalkulátoru k ověření transakce. Kdo si potrpí na vysokou bezpečnost, má možnost stanovit nulový limit denních plateb a transakce provádět pouze s autentizací. Bohužel stále nelze využít ověření mobilním telefonem.

Po úspěšném přihlášení čeká uživatele další příjemné překvapení – šíře služeb. Od čistě bankovních, kde chybí snad jen zahraniční platební příkaz (nabídka obsahuje povolení i příkaz k inkasu, platební i trvalý platební příkaz, přehled plateb, spořící, ale též úvěrové produkty, z nichž nechybí ani hypoteční úvěr a jeho správa), se posunuje dále – jako druhá banka na českém trhu přichází s možností správy majetkových účtů vedených u investiční společnosti. Svou nabídku omezuje na podílové fondy Investiční společnosti České spořitelny.

Na rozdíl od eBanky, kde lze uzavřít smlouvu o nákupu podílových listů přímo z aplikace, je třeba navštívit pobočku, zřídit majetkový účet a následně ho přidat jako další účet sledovaný internetovým bankovnictvím. Nákup ani odprodej podílových listů však není ani poté možný. Dle informací z České spořitelny se na službě ovládání majetkového účtu pracuje, v současné době lze tyto operace provádět pouze telefonním bankovnictvím Servis 24 (samozřejmě pomineme-li návštěvu pobočky).

V přípravě jsou i další služby, které lze nalézt v aplikaci internetového bankovnictví s nejširší nabídkou služeb na trhu – eBanky. Chystá se začlenění penzijního připojištění Penzijního fondu České spořitelny, stavebního spoření Stavební spořitelny České spořitelny a možná přibudou i další produkty skupiny či smluvních partnerů. Otázka časového horizontu rozšíření je ale uložena ve hvězdných výšinách.

Snesme se nyní poněkud níže, k právě spouštěné verzi internetového bankovnictví. Velmi snadno se můžete setkat s potížemi při přihlašování. Aplikace podporuje bohužel pouze Internet Explorer 5.0 a vyšší se 128 bitovým šifrováním. Nesplňuje-li váš prohlížeč jednu z uvedených podmínek, máte smůlu. Ostatní nejen že nejsou podporovány, ale k účtu vás ani nepustí.

Internetovému bankovnictví České spořitelny lze vytknout i několik dalších drobností, kvůli nimž ho nelze zařadit na absolutní špičku v oboru.

  • Nelze zobrazit podrobnosti zadaných plateb (např. jméno příjemce, zprávu pro příjemce ad.).
  • Nejsou viditelné blokace při platbách kartou.


Servis 24 – Internetbanking má celou řadu užitečných vymožeností, s nimiž předchozí varianta nepočítala. O účtech lze získat veškeré informace od zůstatků (běžný i disponibilní, plynule se měnící denní limit podle zadaných platebních a jiných příkazů) po přehled pohybů (s výše uvedeným omezením).

Protiúčet při transakci lze nejen vypsat ručně, ale je možné si vytvořit vlastní „adresář“. Doplnění nového cílového účtu trvá přibližně stejně dlouho jako jedno zadání platebního příkazu. Pro uživatelské pohodlí je odkaz na „Nového příjemce“ umístěn vedle seznamu aktuálních adresátů. Po využití odkazu je však nutné vrátit se znovu k zadávání příkazu (zde by stálo za zvážení automatické navrácení do „Zadání příkazu k úhradě“ s nastavením právě doplněného „Příjemce“).

Variabilita a možnosti nastavení jsou dalším kladem nové aplikace České spořitelny. Lze volně přidávat a odebírat účty sledované internetovým bankovnictvím, nastavovat zasílání zpráv při změně zůstatku, snižovat limit denních plateb, měnit kontaktní údaje a další. O každé transakci klient může obdržet zprávu e-mailem či krátkou textovou zprávou, ale nechce-li být rušen, nemusí.

dan_z_prijmu

V průběhu testování došlo k několika výpadkům testovacího provozu. Byly vždy následovány doplněním některé ze služeb. V současné době, kdy článek dopisuji, je server www.servis24.cz, na kterém aplikace běží, nedostupný. Je možné, že se před pondělním spuštěním ostrého provozu dočkáme ještě dalších překvapení. A jestli Česká spořitelna předstihne eBanku? Potenciál k tomu získala, zda ho využije, záleží již jen na ní a jejích programátorech.


Poznámka (25. listopadu 2002, 12:22): Aplikace České spořitelny již běží i v Mozille (testována verze 1.1b)

Zaujalo vás nové internetové bankovnictví České spořitelny?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).