Hlavní navigace

Povinné ručení pro cyklisty a chodce? Viníky nehod chrání iluze anonymity

Autor: Depositphotos
Martin Pokorný

I cyklista a chodec mohou způsobit škodu, jenže na rozdíl od auta nemají značku a dokud je nechytíte a s pomocí policie nezjistíte jejich identitu, můžete nárokovat škodu leda tak ve snu. A přitom stačí tak málo: být pojištěn. Jenže pro cyklisty i chodce je to dobrovolné. A kde nic není, ani smrt nebere.

Doba čtení: 4 minuty

Hned na úvod musím zdůraznit, že je nesmysl legislativně přemýšlet o „povinném ručení“ pro cyklisty, tedy de iure i pro koloběžkáře a vůbec pro řidiče nemotorových vozidel. To by byla jen voda na mlýn pojišťoven a úředníků.

Najdi si svého cyklistu

Na druhé straně, s přibývajícími elektrokoly, které po kombinované cyklopěší stezce se klidně řítí nepovolenou třeba 40km a vyšší rychlostí (osobní zkušenost autora v Brně) a s přibývající bezohledností cyklistů na pozemních komunikacích, jimž nahrává vidina anonymity a beztrestnosti (s helmou a brýlemi cyklistu v podstatě nemůžete identifikovat, a pokud vám ujede, máte smůlu, toť další zkušenost autora po srážce zaviněné cyklistou), je potřeba lidem začít do hlavy vštěpovat, že každý má nejen svá práva, ale i povinnosti. A mezi povinnosti řidiče nemotorového vozidla (tedy cyklisty a koloběžkáře) nebo mezi povinnosti chodců (tedy také stakeboardistů, bruslařů a dalších) patří povinnost nahradit škodu, byla-li jimi způsobena.

Pomiňme poškrábaný lak auta, menší bouli na karosérii vozu nebo ulomené zrcátko agresivním cyklistou, který „má jen odlišný názor“ než řidič motorového vozidla. Nehoda způsobená cyklistou či chodcem není výjimečná a vždy bude znamenat vítr v peněžence viníka nehody. Zdůrazňuji, pokud se jej podaří vypátrat a usvědčit. Když totiž kolem vás profrčí cyklista, který vám nedá přednost v jízdě, vy se budete snažit vyhnout srážce s ním a sami si rozbijete auto a způsobíte zranění, pokud viník nehody nebude mít v sobě kousek cti a odpovědnosti a bude pokračovat dál, je jen malá pravděpodobnost, že se jej podaří vypátrat a identifikovat. Přestože to bude jeho vina, škoda vám způsobená zůstane nepotrestána a neuhrazena.

A přitom stačí tak málo. Proto se nyní zaměříme na to, jak by to správně mělo a mohlo být.

Počet dopravních nehod zaviněných cyklistou
Rok Počet nehod
2006 2343
2007 2316
2008 1990
2009 1909
2010 1780
2011 2250
2012 2351
2013 2386
2014 2580
2015 2513
2016 2625
2017 2559

Zdroj: Policie České republiky.

Pojištění odpovědnosti. A ono to vážně existuje?

Ano, říká se tomu „pojistka na blbost“. Přesněji pojištění odpovědnosti za škody způsobené v běžném občanském životě. Spousta lidí si pod tím představuje pojistku, ze které se uhradí vytopení sousedi po prasklé hadici do pračky nebo rozbitá váza na návštěvě. To je pravda.

Ale z tohoto typu pojistky se hradí i škody způsobené jízdou na bicyklu, koloběžce, na kolečkových bruslích, na bruslích na ledě a vůbec při nespočtu soukromých aktivit, kde je riziko vzniku škody.

Pojištění odpovědnosti za škody v občanském životě – maximální limity
Pojišťovna Újma na zdraví/životě Škoda na majetku Škoda finanční
Allianz pojišťovna 25 mil. Kč 25 mil. Kč
AXA pojišťovna 10 mil. Kč 10 mil. Kč
Česká pojišťovna 10 mil. Kč 10 mil. Kč 5,5 mil. Kč
Česká podnikatelská pojišťovna 20 mil. Kč 15 mil. Kč
ČSOB pojišťovna 25 mil. Kč 15 mil. Kč 5 mil. Kč
DIRECT pojišťovna 25 mil. Kč 15 mil. Kč 5 mil. Kč
ERGO pojišťovna 10 mil. Kč 10 mil. Kč
Generali pojišťovna 10 mil. Kč 10 mil. Kč
Hasičská vzájemná pojišťovna 10 mil. Kč 10 mil. Kč
 MAXIMA pojišťovna 6 mil. Kč 3 mil. Kč 1 mil. Kč
Kooperativa, pojišťovna 15 mil. Kč 15 mil. Kč
Pojišťovna VZP 15 mil. Kč 15 mil. Kč
Slavia pojišťovna 6 mil. Kč 3 mil. Kč 1 mil. Kč
UNIQA pojišťovna 20 mil. Kč 20 mil. Kč

Dlužno dodat, že u některých pojišťoven limity v tabulce výše platí často jen při sjednání na pobočce, resp. při individuální žádosti. Při online sjednání jsou limity pojišťoven nižší, často jen v jednotkách milionů.

Dlužníkem do konce života

Problémem takové pojistky je tedy limit. Většina pojistek odpovědnosti, které se většinou automaticky sjednávají k pojištění domácnosti, mají nízký limit, často 1 milion korun. Přitom nejnižší zákonný limit pro povinné ručení u aut je 35 milionů korun. Myslíte si, že tak vysokou škodu cyklista či chodec nemohou způsobit? Omyl.

A z čeho se pak taková škoda hradí, když viník nehody (cyklista, chodec) není pojištěn? Inu, z jeho příjmů, tedy do konce života bude viník nehody žít jen z životního minima a poškození v podstatě neuvidí nic, protože regres si uplatní všechny zúčastněné osoby, včetně zdravotních pojišťoven. A když bude viník nehody dostatečně právně vzdělaný, bude brzy oficiálně nemajetný, přestože bude k soudu jezdit v novém porsche.

Pěstujme v sobě a ve svých potomcích smysl k odpovědnosti

Jak se lidově říká, kde nic není, ani smrt nebere. Falešná vidina možné beztrestnosti, kdy pokud vysloveně nedojde ke zranění viníka nehody, může snadno od ní zmizet, nízké tresty spojené s ujetím od dopravní nehody, obtížné či skoro nemožné vymáhání škody občanskoprávní cestou – to vše nahrává nepoctivým lidem, aby se chovali nezodpovědně.

Přitom stačí používat dávné heslo našich babiček: chovej se k druhým tak, jak chceš, aby se oni chovali k tobě. K demokratické společnosti patří také smysl k odpovědnosti. Každý dělá chyby a bez hříchu není nikdo. Ale i újma na zdraví a majetku se dá zmírnit penězi. Ty sice zdraví či život nevrátí, ale pomohou třeba zajistit důstojný život po nehodě.

U aut je pojištění povinné. Pojistit sebe sama na „škodu za blbost“ by mělo být pro každého samozřejmostí. Pokud tedy nepatříte mezi hrstku vyvolených, která se topí v penězích, anebo vám je jedno, že budete při neočekávané události jejím následkem oficiálně bez příjmů až do své smrti, protože na jakýkoliv příjem vám pak skočí exekutor.

Tak to totiž prostě je a tak to v životě funguje. A přitom stačí málo: chovat se k sobě navzájem ohleduplně. To ostatní se dá pojistit.

Našli jste v článku chybu?