Hlavní navigace

Desetník: Poradny ve finanční tísni, bezplatná cesta z dluhů

19. 1. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Počet domácností, které již mají nebo jim v blízké budoucnosti hrozí potíže se splácením závazků, se stále zvyšuje, ovšem zároveň se zvyšuje počet občanských poraden, které těmto předluženým zadarmo pomáhají. Přitom tuto dobročinnost financují mimo jiné i samotné banky a tvůrci zákonů. Je to nejsnazší cesta, jak si zadarmo nechat poradit.

DESETNÍK 151/2009 (5. 1. 2009 – 18. 1. 2009)

Pomoc nejen předluženým domácnostem

Do potíží se splácením úvěru se dnes může dostat doslova každý. A nemusí jít přitom o úmysl, kdy si záměrně sjednám úvěr s úmyslem či vědomím, že ho nikdy nesplatím (mimochodem, to je pak podvod a trestný čin, jen se špatně prokazuje). V současné době, kdy mnoho firem omezuje své náklady, a to se projevuje i propouštěním zaměstnanců, se mnoho domácností může dostat do situace, že nemá z čeho splácet své závazky. Problém je o to vážnější, že v předchozích letech nás banky lákaly na výhodné hypotéky s nízkými úroky a získat hypotéční úvěr mohl téměř každý, kdo měl příjem alespoň o pár tisíc vyšší, než životní minimum. Ve falešném pocitu úspěšné ekonomiky a šťastného období jsme mohli žít i v loňském roce, kdy nás silná koruna i dolar mohly motivovat k utrácení i sjednání úvěru pro výhodné nákupy.

Už konec roku 2008 přinesl vystřízlivění. Jenže podepsané závazky jsou platné a ten, kdo peníze půjčil, je oprávněně chce zpět. Se stoupající delikvencí dlužníků stoupá i počet exekucí, ale zároveň se do povědomí občanů dostává i poslední záchranná brzda v podobě insolvenčního řízení s povolením oddlužení. Jenže některé předlužené domácnosti mají až příliš velké oči, pokud si myslí, že oddlužení je spasí. Kromě toho, že je to docela finančně asketické řešení, je potřeba splnit řadu formálních podmínek. Nicméně, cesta ven z dluhů to je.

Předlužení občanů si uvědomuje i mnoho soukromých společností, které nabízejí přefinancování nevýhodných úvěrů, zastavení exekucí či dokonce pomoc s návrhem na insolvenční řízení. Právě před takovými firmami varuje David Šmejkal, ředitel ostravské pobočky Poradny při finanční tísni: Často se setkáváme s tím, že člověk ve finanční tísni kontaktuje společnost nabízející řešení s dluhy. Ta mu pomůže tak, že své příjmy bude dlužník posílat této společnosti a ta zajistí výplatu věřitelům. Za své služby si vezme měsíční manipulační poplatek, ovšem ten je v tisících korunách. Tím se dlužníkova situace jen zhorší.

Průvodce daňovým a sociálním systémem

  • daňové kalkulačky
  • kalkulačky čisté mzdy
  • kalkulačky sociálních dávek
  • interaktivní daňová přiznání
  • přehled změn v kostce
Vše na jednom místě, stačí jen kliknout.

Právě projekt občanských poraden, které mají za úkol pomáhat všem občanům ve finanční tísni, je cestou, jak zadarmo ukázat předluženým lidem cestu z dluhů ven a pomoci jim opět nastartovat do nového života bez dluhů. V České republice působí několik občanských sdružení, které takto pomáhají. Jde zvláště o olomoucké občanské sdružení SPES, 14 poraden působí pod hlavičkou Asociace občanských poraden a minulý týden byla po Praze otevřená druhá specializovaná poradna v Ostravě s názvem Poradna při finanční tísni. Čtěte více: Čtyři mýty o snadném oddlužení.

Nejčastější problémy s dluhy

Mezi nejčastější dluhy patří závazky z bankovních půjček a nebankovních úvěrů známých, a renomovaných úvěrových společností. Typicky jde o závazky ze spotřebitelských úvěrů a kreditních karet, v menší míře kontokorentní úvěry. Dluhy z hypoték jsou prozatím minimální. Čtěte více: Když vytloukáte klín klínem.

Odpovědné úvěrování pod taktovkou bank

Vzhledem k tomu, že rady občanských poraden jsou zadarmo, žijí občanské poradny pouze z dotací a darů. Mezi partnery Poradny při finanční tísni patří právě banky, a to hned první velká „pětka“ v podobě České spořitelny (včetně její stavební spořitelny), ČSOB, Komerční banky, Raiffeisenbank či UniCredit Bank. Poradně pomáhají i Sdružení českých spotřebitelů, Vysoká škola ekonomická v Praze či JUDr. Havel, jeden z tvůrců insolvenčního zákona. Při životě nás drží pouze finanční dary partnerů, protože náklady na fungování jen těchto dvou poboček se blíží k 8 milionům korun ročně, ukazuje ekonomické fungování poradny Karel Suchý z dozorčí rady.

Pojištění úvěrů chybí

Přestože většina úvěrových společností a bank nabízí volitelné pojištění v případě nesplácení úvěru, ze zkušeností poraden jej má sjednáno jen minimum klientů s dluhy. Nevýhodou pojištění je jeho vyšší cena, ale zvláště během dlouhodobé nemoci nebo při ztrátě zaměstnání je pojištění nezastupitelné. Ne každý má totiž finanční rezervu na pokrytí pravidelných splátek.

Poradna musí mít odborníky, ne jen dobrou myšlenku

Aby mělo poradenství smysl a nešlo jen o suchou teorii, jak má člověk ve finanční tísni postupovat, je nutné mít v poradně odborníky se zkušenostmi jak z bankovní oblasti, tak z praxe české justice. Je zbytečné lákat předluženého občana na oddlužení soudem, když není v jeho finančních možnostech dostát svým minimálním zákonným závazkům. Máme tady specialisty z bank i justice, takže umíme člověku ve finanční tísni kvalitně poradit a v případě potřeby není problém klientovi plně asistovat s pomocí podání insolvenčního návrhu na povolení oddlužení. Všechny služby jsou samozřejmě zdarma, upřímně se chlubí kvalitou poradny Zdeňka Svobodová, vedoucí ostravské pobočky Poradny při finanční tísni. Čtěte více: Budu na tom po osobním bankrotu lépe, nebo hůř?

skoleni_15_4

Předlužení však není způsobováno jen přeceněním schopností splácet, ale mají na něm nemalý podíl i společnosti podnikající mimo dozor České národní banky. V poslední době začala probíhat diskuze mezi ministerstvem průmyslu a obchodu a ministerstvem financí o implementaci direktivy, která se týká poskytování spotřebitelských úvěrů, pravidel a formy půjčování. Ale z mého pohledu tato diskuze začala příliš pozdě a v současné době v České republice můžeme na trhu najít mnoho poskytovatelů úvěrů, kteří nerespektují žádná pravidla a jejichž podnikání by se dalo nazvat jako neetické nebo možná i asociální, ukazuje smutnou realitu David Šmejkal. První a poslední moment však leží vždy u klienta, a i proto jsme tu my, abychom spotřebitelům mohli pomoci, když už ne s výběrem daného finančního produktu, tak alespoň skupiny produktů, které je neohrozí, prezentuje Šmejkal rozšířené služby poradny. Čtěte více: Nebankovní úvěry: rychlé, vstřícné, ale dražší.

Jak do poradny

Nejlépe se telefonicky objednejte, protože často bude potřeba donést s sebou i dokumenty (např. úvěrové smlouvy apod.), které usnadní orientaci o vašich závazcích.

Úspěch poraden je vidět i na rostoucím počtu klientů. Během prvního roku působení Poradna při finanční tísni pomohla přes 4 000 klientům, kde šlo pouze o první kontakty. S ostravskou pobočkou se toto číslo v roce 2009 pravděpodobně zdvojnásobí nehledě na další poradny působící po celé České republice. I přes pomoc, kterou v poradnách lidé ve finanční tísni dostanou, je lepší udělat vše pro to, aby důvody pro návštěvu poradny nenastaly. Když se to i přes snahu nepodaří, alespoň na to nejste sami. Čtěte více: Oddlužení v praxi.

Měli jste někdy potíže se splácením závazků?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).